سلامت نیوز : رییس کمیسیون بهدادشت و درمان مجلس گفت: مشکل اصلی بیماران سلیاکی مواد غذایی است که باید به آن پرداخته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ شهریاری در همایش انجمن حمایت از بیماران سلیاکی گفت:‌ سه میلیون نفر از جمعیت ایران به دلیل بیماری سلیاک و یا بیماریهای دیگر روده‌ای، نمی‌توانند از گندم استفاده کنند این افراد سهم خود را از یارانه گندم دریافت نمی‌کنند و برای تهیه مواد غذایی فاقد گلوتن باید هزینه‌های بیشتری پرداخت کنند. در حالی که دریافت بودجه گندم و فراورده‌های فاقد گلوتن می‌تواند این مشکلات را حل کند.

رییس کمیسیون بهداشت پیشنهاد کرد یارانه گندم بیماران سلیاکی به فراورده‌های فاقد گلوتن تخصیص یابد.

وی ادامه داد: امیدواریم در سال 93 بودجه به گونه‌ای باشد که این مشکلات به صورت جدی برطرف شود و همه بیماران در سراسر ایران بتوانند به مواد غذایی فاقد گلوتن با قیمت مناسب دسترسی داشته باشند.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه در بیماران سلیاکی کیفیت زندگی مدنظر است گفت: بسیاری از بیماران با پرداخت هزینه‌های هزاران میلیاردی نه به درمان قطعی و نه کیفیت زندگی دست پیدا می‌کنند اما در بیماران سلیاکی تنها با تولید و تامین مواد غذایی مناسب می‌توان درمان و کیفیت زندگی را ارتقا داد.

وی تصریح کرد: یارانه دارو همیشه در اختیار سازمان غذا و دارو قرار دارد اگر در مجلس بیماری سلیاک را پیش بینی نکنیم در سازمان غذا و دارو می‌توان این کار انجام شود و این سازمان بر شرکت‌های تولیدی نظارت داشته باشد.

شهریاری در ادامه اظهار کرد: امیدواریم با مشورت‌هایی که با دکتر دیناروند داشتیم با گسترش توزیع مواد غذایی در سراسر کشور برای همه افراد حتی افراد بی بضاعت دسترسی به این مواد غذایی فراهم شود. مشکل اصلی بیماران سلیاکی مواد غذایی است که باید به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه در مجلس اعتبارات خوبی برای بیماران خاص تصویب می‌شود عنوان کرد: متاسفانه در دو سه سال اخیر منابع مالی دولت تحقق پیدا نکرده است و همچنین دید سلامت نگر توسط دولت‌ها وجود نداشته که البته دولت یازدهم قول داد که به سلامت جامعه اولویت بیشتری دهد و این مسائل در بودجه سال بعد برطرف شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha