چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 86271

اگر ترشح شامل خارش، بوی بد یا تحریک باشد، به این معنی است که ترشحات طبیعی نیستند و چیزی وجود دارد که باید بررسی کنیم. به عنوان مثال، هنگامی که ترشحات رنگ خاکستری مایل به سبز و زرد با سوختگی، بوی بد و تحریک را نشان می دهد، ممکن است به واژینوز باکتریایی (BV) یا STD مبتلا شوید. اساساً، ترشحات واژن در صورت وقوع یک نشانه جدی به ما هشدار می دهد.

ترشحات واژینال طبیعی است یا خیر؟



توجه به ترشحات واژینال، در حقیقت توجه به سلامتی است. اما آیا شما می دانید چه ترشحاتی طبیعی و کدام غیر طبیعی هستند؟ ترشحات سفید رنگ سبب پاکیزگی و لغزندگی واژن می شود و نشان می دهد که واژن عاری از هرگونه میکروب و عفونت است. به عبارت دیگر اگر ترشحات واژینال تغییر رنگ و بو دهند، نشان دهنده ی عدم سلامت دستگاه تناسلی است.

ترشحات واژن یک عملکرد مهم خانه داری در دستگاه تناسلی زنان است. مایع ساخته شده توسط غدد داخل واژن و دهانه رحم سلول‌های مرده و باکتری‌ها را می‌برد. این کار واژن را تمیز نگه می دارد و به جلوگیری از عفونت کمک می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی در بیشتر مواقع ترشحات واژن کاملا طبیعی است. بسته به زمان چرخه قاعدگی، مقدار می تواند متفاوت باشد، همچنین بو و رنگ (که می تواند از شفاف تا سفید مایل به شیری متغیر باشد). به عنوان مثال، هنگام تخمک گذاری، شیردهی یا تحریک جنسی، ترشحات بیشتری وجود خواهد داشت. ممکن است زمانی که باردار هستید  بوی متفاوتی داشته باشد.

هیچ یک از این تغییرات دلیلی برای هشدار نیست. با این حال، اگر رنگ، بو یا قوام کاملاً متفاوت از حد معمول به نظر می رسد، به خصوص اگر خارش یا سوزش واژن نیز دارید، ممکن است با یک عفونت یا بیماری دیگر دست و پنجه نرم کنید.

چه چیزی باعث ترشح غیر طبیعی می شود؟

هر گونه تغییر در تعادل باکتری های طبیعی واژن می تواند بر بو، رنگ یا بافت ترشحات تأثیر بگذارد. اینها چند مورد از مواردی است که می تواند این تعادل را به هم بزند:

  • مصرف آنتی بیوتیک یا استروئید
  • واژینوز باکتریایی، یک عفونت باکتریایی که بیشتر در زنان باردار یا زنانی که شرکای جنسی متعددی دارند، شایع است
  • قرص های ضد بارداری
  • سرطان دهانه رحم
  • کلامیدیا یا سوزاک (STDs)، عفونت های مقاربتی
  • دیابت
  • دوش، صابون یا لوسیون معطر
  • عفونت لگن بعد از جراحی
  • بیماری التهابی لگن (PID)
  • تریکومونیازیس، یک عفونت انگلی است که معمولاً در اثر داشتن رابطه جنسی محافظت نشده ایجاد می شود
  • آتروفی واژن، نازک شدن و خشک شدن دیواره های واژن در دوران یائسگی
  • واژینیت، تحریک در داخل یا اطراف واژن
  • عفونت های مخمری

لازم است بدانید که در دوره قاعدگی هم ترشحات واژینال تغییر می کند و همچنین ترشحات دوران بارداری نیز متفاوت است.

چگونه پزشک ترشحات غیر طبیعی را تشخیص می دهد؟

پزشک با گرفتن سابقه سلامتی و پرسیدن علائم شما شروع می کند. سوالات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ترشح غیر طبیعی از چه زمانی شروع شد؟
  • ترشحات چه رنگی است؟
  • آیا بویی دارد؟
  • آیا خارش، درد یا سوزش در ناحیه واژن یا اطراف آن دارید؟
  • آیا بیش از یک شریک جنسی دارید؟
  • دوش میگیری؟

پزشک ممکن است از ترشحات نمونه برداری کند یا آزمایش پاپ اسمیر را برای جمع آوری سلول ها از دهانه رحم برای بررسی بیشتر انجام دهد.

ترشحات غیر طبیعی چگونه درمان می شود؟

نحوه برخورد پزشک به عامل ایجاد مشکل بستگی دارد. به عنوان مثال، عفونت های قارچی معمولاً با داروهای ضد قارچی که به شکل کرم یا ژل وارد واژن می شوند، درمان می شوند. واژینوز باکتریایی با قرص ها یا کرم های آنتی بیوتیک درمان می شود. تریکومونیازیس معمولاً با داروی مترونیدازول (Flagyl) یا تینیدازول (Tindamax) درمان می شود.

در اینجا چند نکته برای پیشگیری از عفونت های واژن که می تواند منجر به ترشح غیرطبیعی شود، آورده شده است:

  • واژن را با شستشو با یک صابون ملایم و آب گرم در قسمت بیرونی تمیز نگه دارید. نیازی به گذاشتن صابون مستقیم در واژن نیست.
  • هرگز از صابون های معطر و محصولات زنانه یا دوش استفاده نکنید. همچنین از اسپری های زنانه و حمام های حباب دار خودداری کنید.
  • پس از رفتن به دستشویی، همیشه از جلو به عقب پاک کنید تا از ورود باکتری به واژن و ایجاد عفونت جلوگیری کنید.
  • زیر شلواری 100% نخی بپوشید و از لباس های خیلی تنگ خودداری کنید.


ترشحات واژینال در دوره قاعدگی

ترشحات واژینال در تمام خانم ها یکی دو سال قبل از بلوغ شروع می شود و با یائسگی به پایان می رسد. کیفیت و کمیت ترشحات واژن در دوره قاعدگی متناسب با میزان استروژن بدن تغییر می کند.

پس از دوران قاعدگی، ترشحات غلیظ تر و رنگ آن سفید تر است. 14روز پس از اتمام عادت ماهانه، تقریباً در زمان تخمک گذاری، ترشحات واژن مثل آب شفاف تر، رقیق تر و به صورت رشته های باریک می شوند. در وسط دوره قاعدگی، هنگامی که تخمدان ها تخمک گذاری می کنند، میزان ترشحات واژن افزایش می یابد.

دکتر کارول، یکی از متخصصان زنان و زایمان در شهر نیویورک می گوید: " مشاهده ی 30 نوع ترشحات واژن در طول دوره قاعدگی کاملاً  طبیعی است. و این رطوبت نشانه آن است که شما تخمک گذاری می کنید."

پس از پایان تخمک گذاری، ترشحات واژن دوباره غلیظ تر می شوند و در روزهای انتهایی دوره قاعدگی و با نزدیک شدن به شروع عادت ماهانه، رنگ ترشحات سفید تر می شود.

هیچ راهی برای کاهش ترشحات واژن وجود ندارد، زیرا این ترشحات یکی از روند های طبیعی بدن برای دفع باکتری ها می باشد و برای حفظ سلامت ضروری است.


ترشحات واژینال در دوران بارداری

در دوران بارداری با ترشحاتی سفید رنگ، مانند ترشحات شروع دوره قاعدگی مواجه می شوید. تغییرات چگونه است؟ جواب این است که در این دوران حجم زیادی از ترشحات وجود دارد.

دکتر کارول می گوید:" در دوران بارداری، جریان خون در واژن و هم چنین تولید استروژن در بدن افزایش می یابد که سبب می شود ترشحات واژینال زیاد شود. ممکن است افزایش ترشحات تا به دنیا آمدن نوزاد ادامه داشته باشد. "

چند هفته قبل از زایمان، مادر با افزایش و غلیظ تر شدن میزان ترشحات، مواجه خواهد شد. زیرا مخاط در تمام مدت بارداری در دهانه رحم جمع می شود، و متعاقب آماده سازی زایمان ، با باز شدن دهانه رحم، ترشحات غلیظ به واژن می ریزند. به علاوه ساک حاملگی که در دوران بارداری بچه را محافظت می کند ، پاره می شود و مایع آمنیوتیک به صورت قطره قطره خارج می شود. اما اگر حجم زیادی از مایع به طور ناگهانی از مادر خارج شود، نشانه پاره شدن کیسه آب است و نشانه آن است که کودک به زودی به دنیا می آید؛  بنابراین باید هرچه زود تر مادر، به بیمارستان منتقل شود.

اگر هنوز وارد هفته 37 بارداری نشده اید، و با افزایش ناگهانی و تغییر رنگ ترشحات مواجه هستید، باید حتماً با پزشک خود تماس بگیرید، به ویژه ترشحات همراه با خون ، می تواند از نشانه های زایمان زودرس باشد.

 

چه زمانی ترشحات واژینال غیر طبیعی است؟

درحالی که بیشتر مواقع ترشحات واژن طبیعی است، ولی گاهی ممکن است در برخی موارد نشان دهنده عفونت باشد. ترشحات طبیعی شفاف و یا سفید رنگ هستند و بوی بد نمی دهند. شما باید مراقب رنگ، بو و میزان  ترشحات خود باشید.

 

نشانه های ترشحات غیر طبیعی:

- واژینوز: ترشحات واژن زرد، سبز و یا خاکستری می شود که نشان دهنده ی عفونت باکتریایی واژن است. یکی دیگر از نشانه های این عفونت، ترشحات همراه با بوی بد ماهی است.

- عفونت قارچی: ترشحات سفید رنگ وبه صورت تکه های پنیر از علائم عفونت قارچی است. و فرد معمولاً در ناحیه واژن احساس خارش و تورم دارد.

- تریکوموناسیس:ترشحات به صورت کف و همراه با بوی بسیار بد و شبیه به بوی تخم مرغ فاسد از نشانه های تریکوموناسیس است که یک بیماری مقاربتی است.

- کلامیدیا یا سوزاک: اگر شما وقتی که حامله هستید و یا در وسط دوره قاعدگی خود، با یک افزایش ناگهانی در مقدار ترشحات مهبل مواجه شدی،د می تواند نشانه ی یکی از این بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک باشد که هنگام ادرار کردن، همراه با احساس سوزش  است.


برای پیشگیری از ترشحات غیر طبیعی واژن، همیشه واژن را تمیز و خشک نگه دارید، از دوش واژن (شست و شوی واژن با مایع) پرهیز کنید، هنگام مقاربت از کاندوم استفاده کنید، از محصولات بهداشتی زنانه، صابون و پد های معطر استفاده ننمایید. رعایت بهداشت شخصی و روابط جنسی ایمن، بهترین راه برای حفظ سلامت ترشحات واژن است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فرشته ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    63 16
    سلام اطلاعاتتون فوقولاده به دردم خورد .هر وقت که دکتور میرفتم روم نمیشد بپرسم یا فراموش میکردم ولی همیشه نکران بودم حالا دیگه نگران نیستم ازتون کمل تشکرو دارم
  • مانا ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    1 0
    خوب بود
  • آوا ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    1 0
    ببخشید می تونم اینجا سوالم رو بپرسم؟؟من دختری هستم مجرد و همیشه ترشحات زرد رنگ دارم ولی بدون بو یا خارش.الان حدود 6-5 ماه میشه که یاسمین رو برای بیماری تخمدان پلی کیستیک مصرف می کنم.اخیرا با یک پزشک آن لاین مشورت کردم و داروی مترونیدازول 250 رو روزی 3 بار تا 7 روز خوردم.و بعد یک هفته پریود شدم اصلا نفهمیدم که خوب شدم یا نه.دیروز پریودم تموم شد ولی امروز همچنان ترشحاتم زرده.به نظر شما این تغییر رنگ می تونه به یاسمین مربوط باشه یا من عفونت باکتریایی دارم؟
  • mina ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    سلام خسته نباشید.من 19 ساله هستم.ترشحاتم زیاده یعنی خودم فک میکنم که زیاده.بعدالان مدتی ترشحات من رنگش تیرس رنگ قهوه ای داره وبوی تندی هم داره.لطف کنیدراهنمایی کنید.من راستیتش ازدکتررفتنم خجالت میکشم.اگه قراره پیش دکتربرم دکترچه کارهایی میکنه.
    • Mahi ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
      8 3
      اگر مجرد هستین دکتر کار خاصی نمیکنه و فقط براتون سونو و ازمایش مینویسه. نگران نباشید
  • مریم ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    81 14
    با سلام. عادت ماهانه من یکماه است قطع شده ۵۰سالم است.ترشحات زیادی ازم میاد. درطول مدت ترشح بدم به شدت بخصوص استخوان هایم درد میکند وقتی عادت ماهانه هم‌که میشدم بعداز اتمام یک هفته بازهم ازم ترشح زیاد مییومد.البته ترشحات من بی بو وبی رنگ است لطفا راهنمایی کنید.باتشکر☺
  • parisa ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    93 18
    ایا تو ماههای اول بارداری ترشح امر عادی ای هست؟
  • سمانه ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    48 8
    سلام من دقیقا یک ماه پیش یه سقط داشتم،بخاطر مشکلی ک جنین داشت با مشورت دکتر با قرص تو پنج هفته سقط انجام شد،فقط دو روز خونریری و دفع جنین داشتم حالا بعد از یک ماه اصلا پریود نشدم از امروز ترشحات زرد رنگ بی بویی از واژنم دیدم! خیلی میترسم،قبلا که با یه ماما مشورت کرده بودم و شرایطمو گفتم،گفت چون هنوز پریود نشدم باید یه بار دیگه سونوگرافی ترنس واژینال انجام بدم،چون ممکنه هنوز قطعاتی از جنین یا بقایای حاملگی تو رحمم مونده باشه،اون موقع هنوز ترشح نداشتم،گفت اگر بقایا مونده باشه باید علایم عفونت داشته باشی میخوام بپرسم الان ک ترشح زرد رنگ دارم و شما گفتید بخاطر عوامل باکتریایی هست،میتونه این عفونت رو بقایای حاملگی تو رحمم بوجود آورده باشه؟ چون هنوز سونو ندادم،میترسم ک واقعا یه وقت هنوز ی چیزی مونده باشه و دوباره دردسرام شروع شه...
  • راحله ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    97 13
    سلام وقتون بخیر من 27 سالمه و توو این دوره عادت ماهانم هم اولین روز و هم اخرین روز ، یه چیزی مثل ادرار از من خارج شد که شدتشم یکم زیاد بود طوری که لباسمو باید عوض میکردم خیلی می ترسم لطفا راهنمایم کنین ممنون
  • باران ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
    67 6
    سلام.دختر۲۳ ساله هستم.درمورد ترشحات واژنم خیلی نگرانم گاها این ترشحات با بو همراه است که رنگ ترشحات سفید چرب است و من واژنم رو با صابون شستشو میدهم ک بعد از شستشو احساس سوزش میکنم سوالی ک دارم اینه ک این سوزش بخاطر چیه؟؟ و اینک ایا این ترشحات عادی است؟؟ و برای متعادل شدن ترشحاتم چ کاری انجام دهم؟ ایا شستشو با ژل واژینال را پیشنهاد میکنید؟
  • زهرا ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    16 6
    سلام من چهارماه پیش زایمان داشتم الان برای جلوگیری دو دوره که آمپول سه ماهه استفاده میکنم الان چهار روزه که پیرو دین عقب افتاده آیا احتمال بارداری دارم یا نه ؟ ترشحات غیر طبیعی دارم سفید خیلی غلیظ بدون بو