سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 86535
سلامت نیوز : کمر درد، دومین علت مراجعه به درمانگاه‌ها و سومین علت شایع جراحی در دنیاست؛ طبق آمار معتبر جهانی، بیش از ۸۰ درصد افراد حداقل یکبار کمر درد را تجربه می‌کنند و شایع‌ترین علت آن مشکلات ساده‌ای مانند آرتروز و یا یک التهاب دیسک ساده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ فوق‌تخصص روماتولوژی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: ۹۰ درصد افراد مبتلا به کمردرد حداکثر طی دو ماه بهبودی کامل پیدا می‌کنند و نکته حایزاهمیت اینکه: در بسیاری موارد علت مزمن‌شدن این کمردردهای بی‌خطر عواملی مانند مشکلات روحی، بدبینی و افسردگی خفیف است.

مریم صاحباری با بیان اینکه «در مواردی که کمردرد با علایم دیگری مانند بیماری‌های روماتیسمی، شکستگی و نقص در کارکرد اعصاب پا همراه نیست، تصویربرداری لزومی ندارد»، تصریح کرد: پس از تصویربرداری و پیدا کردن یک یافته مانند دیسک کمر تفسیر آن نیز باید از سوی پزشک بسیار با احتیاط و منطبق بر علایم بالینی صورت گیرد، چراکه مشاهده شده در افرادی که هیچ کمردردی هم ندارند، این یافته‌ها شایع است و ممکن است علت درد بیمار نباشد.

تشخیص دقیق علت کمردردهای مزمن در ۸۵ درصد موارد بیماران امکان پذیر نیست

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: در بهترین شرایط، تشخیص دقیق علت این کمردردهای مزمن در ۸۵درصد موارد بیماران امکانپذیر نیست و باید توجه داشت که تنها اندیکاسیون قطعی جراحی کمر، وجود یک نقص عصبی شدید و پیشرونده مانند ضعف پا در حرکت، پیشرفت ضعف با وجود درمان‌های طبی است و در سایر موارد جراحی‌های کمر توان برطرف کردن درد را با موفقیت بالا ندارد.

صاحباری درباره کمردردهای حاد نیز توصیه کرد: بطور معمول در اوایل شروع درد، یک تا دو روز استراحت بعد از فعالیت‌های روزمره توصیه می‌شود تا سیر بهبود تسریع یابد.

به گفته وی، مصرف مسکن و شل‌کننده‌های عضلانی، رعایت در بلند کردن اجسام سنگین، درمان سرفه‌های مزمن، گرم نگهداشتن کمر با کیسه آب گرم توصیه می‌شود اما در ماه اول کمردرد، فیزیوتراپی و ورزش کمر توصیه نمی‌شود.

نقش طب سوزنی و ماساژ در درمان کمردرد حاد اثبات نشده است

این فوق‌تخصص روماتولوژی گفت: نقش کاریوپرکتیس، طب سوزنی و ماساژ در درمان کمردرد حاد ثابت شده نیست. همچنین تأثیر تزریق در محل درد و یا نخاع در درمان این کمردرد‌ها هنوز به اثبات نرسیده است.

صاحباری درباره کمردردهای مزمن نیز به اطمینان از غیرخطرناک بودن بیماری اشاره کرد و افزود: محدود کردن حرکاتی که موجب تشدید درد می‌شود، ورزش‌های تقویت عضلات کمر و پشت مانند شنا، ورزش‌های هوازی، اصلاح اضافه وزن و شیوه نشستن و استفاده از پشتی‌های صندلی طبی که در داروخانه‌ها موجود است، به مبتلایان کمردردهای مزمن توصیه می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد گفت: در صورتی که یک‌جا نشین هستید، هر ۱۰دقیقه بلند شده و قدم کوتاهی زده و حرکات نرمشی کمر در محیط کار انجام دهید و دست‌ها را به بالا و عقب بکشید. همچنین استفاده طولانی از کمربندهای طبی موجب ضعف عضلات کمر و نتیجه معکوس می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha