سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 86558
سلامت نیوز : این روزها شور و عشق حسینی در هر گوشه شهر به چشم می‌خورد. تکایا، هیات‌ها و مساجد لباس سیاه به تن کرده و پرچم‌های عزا بالا رفته و آماده خدمت‌رسانی به عزاداران هستند؛ اما موضوع مهمی که برگزار‌کنندگان مراسم و عزاداران باید به آن توجه کنند رعایت ضوابط بهداشت فردی، محیطی و رعایت بهداشت در تهیه نذورات است که می‌تواند بسیار موثر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ با توجه به این که ماه محرم امسال در فصل سرد سال برگزار می شود، احتمال ابتلای عزاداران به انواع بیماری های واگیردار و مسری زیاد است؛ بنابراین اگر سرما خورده اید یا مبتلا به آنفلوآنزا هستید یا بیماری های حاد تنفسی دارید، در محافل عزاداری شرکت نکنید؛ چرا که شما اگر عطسه یا سرفه هم نکنید میکروب ها و ویروس های ریزی که در هوای تنفسی شما وجود دارد، بسادگی می تواند با هر بازدم محیط را آلوده و افراد زیادی را درگیر کند.

به گفته متخصصان کودکان، بیماران قلبی، کلیوی، ریوی، زنان باردار و آنهایی که تحت شیمی درمانی قرار دارند از حضور در مکان های پرازدحام اجتناب کنند؛ البته اماکنی که به سیستم تهویه مطبوع همچون فن های برقی یا پنکه های دیواری مجهز هستند تا حدود زیادی به حفظ سلامت هوای محیط کمک می کنند؛ اما بدانید مکان هایی که به وسیله عطرپاش های خودکار به طور مستمر معطر می شود، می تواند برای بیماران ریوی آلرژیک و دردسرساز باشد.

با وجود آن که اغلب هیات ها و تکایا فرش شده است، متاسفانه برخی عزاداران فراموش می کنند، هنگام ورود کفش هایشان را درآورند، اما باید بدانید حتی اگر شما برای یک بار در خیابان، پارک، فروشگاه یا توالت های عمومی پا گذاشته باشید، شیارهای ته کفش فضای مناسبی برای تجمع انواع میکروب های خطرناک بیماری زا شده است و راه رفتن با کفش آلوده در محیط مفروش، آلودگی ها و میکروب های بی شماری را لابه لای پرز فرش ها، موکت ها و حتی سنگفرش ها انباشته و تهدید کننده سلامت عزاداران خواهد شد. این میکروب ها اغلب باعث بیماری های گوارشی، ریوی، عفونی و انواع حساسیت ها می شود و اولین کسانی که می توانند میزان زیادی از این آلودگی ها را دریافت کنند، کودکان نو پا، سالمندان، بیماران مبتلا به آسم و آلرژی، زنان باردار و بیماران با سیستم ایمنی ضعیف هستند؛ بنابراین خوب است که هنگام ورود به اماکن عزاداری کفش های خود و فرزندانمان را به کفشداری سپرده یا این که از کیسه های نایلونی یک بار مصرف و نه پارچه ای برای حمل کفش استفاده کنید.

گاهی برخی افراد فراموش می کنند، به دلیل مشکل تعرق، بوی بدن یا پای آنها ممکن است برای دیگران آزار دهنده باشد؛ در نتیجه بهتر است همه افراد قبل از شرکت در مراسم پاها را با آب و صابون بشویند و بدانند که شست وشوی پاها با آب بتنهایی از بین برنده بوی نامطبوع نیست. همچنین توصیه می شود تا حد امکان از کفش یا صندل چرمی همراه جوراب نخی سفید تمیز استفاده کنید و هرگز بر کف اماکن شلوغ بدون جوراب راه نروید، چرا که به زخم ها و بیماری های پوستی که براحتی منتقل و به سختی درمان می شود مبتلا خواهید شد و این موضوع برای مبتلایان به دیابت دردسرسازتر خواهد شد. اگر هم طی روز فعالیت بدنی زیادی داشته اید، بدانید که تعرق بدن شما بد بو خواهد شد؛ بنابراین قبل از شرکت در مراسم تمام لباس هایتان را تعویض و استحمام کنید.

نکته مهم دیگر بهداشت مستمر محیط وضوخانه و سرویس بهداشتی مساجد و هیات های پرترددی است که به توصیه کارشناسان، متصدیان باید با استقرار یک کارگر با لباس کار، چکمه و دستکش به طور دائم به نظافت، شست وشو و گندزدایی سرویس های بهداشتی رسیدگی کرده و صابون های قالبی را حذف و به نصب سیستم لوله کشی مایع دستشویی اقدام کنند.

غذای نذری چگونه مسموم می شود؟

محرم که فرا می رسد، بساط نذری پزی در هر مکانی پهن می شود و تهیه و توزیع غذا در تکایا و هیات ها در این ایام معمول است، اگر ضوابط بهداشتی رعایت نشود غذای نذری می تواند موجب بروز مسمومیت و تهدید کننده سلامت عزاداران شود.

اگر فاصله بین پخت و مصرف غذای نذری بیش از دو ساعت باشد، این وضع باعث افت کیفیت بهداشتی غذا و به مرور رشد میکروارگانیسم های سمی می شود که متاسفانه این سم در مراحل اولیه فساد از روی ظاهر، طعم و بوی غذا قابل تشخیص نیست.

دیگ هایی که برای پخت غذای نذری استفاده می شود، اغلب مسی است که باید قسمت داخلی آن قبل از استفاده با لایه ای از قلع پوشانده شود تا ترکیبات مس وارد غذا نشود، اگر این کار به نحو مطلوب انجام نشود ترکیب مس وارد غذا شده و فرد را با مسمومیت روبه رو خواهد کرد.

گاهی از مواد رنگ دهنده یا طعم زا به جای زعفران در شله زرد، حلوا، قیمه یا برخی شربت ها استفاده می شود که اگر این مواد غیر خوراکی و بیش از دوز استاندارد مصرف شود، غذا را به طور نسبی ناسالم می کند.

برخی تکایا و هیات ها برای تامین آب آشامیدنی از مخازن آب استفاده کرده و برای خنک کردن آن از قالب های یخی که مدتی با زمین آلوده درتماس بوده، استفاده می کنند که می تواند موجب ایجاد اختلالات گوارشی بخصوص اسهال حاد خونی در مصرف کننده شود.

یکی از اتفاق های غیربهداشتی در زمان پخش غذا در هیات ها، ورود افراد توزیع کننده با جوراب و حتی پای برهنه به داخل سفره است که نان، میوه، سبزی یا قاشق های یک بار مصرفی که مستقیم روی سفره گذاشته می شود، منبعی برای انتقال آلودگی می شود.

استفاده از زاج برای سفید کردن برنج یا سنگ نمک به دلیل ترکیبات ناخالص و فلزات سنگین همچون سرب، جیوه و کادمیوم بسیار سمی و مسمومیت زاست. همچنین استفاده از روزنامه به جای پارچه های مخصوص دم کنی به سبب سیانور، موجب سمی شدن غذا می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha