شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷
سلامت نیوز : ممکن است شما هم گاهی فراموش کنید که کلیدتان را کجا گذاشته اید یا اسم یکی از آشنایانتان را از یاد ببرید. از دست دادن حافظه با افزایش سن امری عادی است اما در برخی از موارد ممکن است این فراموشی نوعی ضعف پیشرونده حافظه باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ برای اینکه فراموشی طبیعی را از فراموشی خطرناک (دمانس) تشخیص بدهیم، این مطلب را مطالعه کنید.

آیا فراموشی در سن بالا جای نگرانی دارد؟

به طور کلی نه. به این حالت «اختلال حافظه مربوط به سن» گفته می شود و در افراد بالای ۶۰ سال امری عادی است. البته این حالت کمی می تواند ناراحت کننده باشد به ویژه اگر در برخی از کارهای روزمره تان دچار مشکل شوید یا مثلا نتوانید کلیدهای خود را پیدا کنید. اما دمانس از دست دادن پیشرونده حافظه به صورت تدریجی است و در نهایت بیمار مبتلا به دمانس نمی تواند از خود مراقبت کند.

علت از دست دادن حافظه مربوط به سن چیست؟

بعضی می گویند، قسمتی از مغز مربوط به شکل گیری و بازیابی حافظه، دچار فرسودگی می شود.

از طرفی میزان تولید هورمون ها و پروتئین ها که از سلول های مغزی محافظت می کند و باعث ترمیم آنها می شود با بالا رفتن سن کاهش می یابد.

در بیشتر افراد مسن خون رسانی به مغز کاهش پیدا می کند.

این امر می تواند در حافظه اختلال ایجاد کند و در مهارت های شناختی تغییراتی به وجود بیاورد.

در صورت فراموش کردن ، چه باید کرد؟

معمولاً روند از دست دادن حافظه مربوط به سن را می توان با فعال نگه داشتن مغز کاهش داد.

هر چه فعالیت های مغزی از طریق یادگیری مهارت های جدید، بیشتر شود بهتر می توان حافظه را تقویت و حفظ کرد. این کار برای افرادی که در سنین ۶۰ و ۷۰ هستند، موثر است. تغذیه سالم و ورزش نیز نقش کلیدی در این زمینه دارد.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر این مشکل باعث نگرانی شما شده، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. دمانس با مشکلات دیگر مانند تغییر شخصیت، نداشتن تمرکز و اهمیت ندادن به بهداشت شخصی نیز ارتباط دارد.

دمانس با بیماری های عفونی تشدید می شود.

زمانی که متوجه فراموشی همسرتان شدید...

در این زمینه باید با پزشک مشورت کنید زیرا علت همه فراموشی ها دمانس نیست. بنابراین هر چه زودتر این مشکل را با پزشک مطرح کنید. به عنوان مثال، علایم افسردگی در برخی موارد شبیه دمانس است. پزشک پس از ویزیت فرد بیمار و انجام تست حافظه، آزمایش خون تجویز می کند.

چگونه می توان فراموشی و علایم اولیه اختلال حافظه را تشخیص داد؟

زمین خوردن مکرر و کاهش وزن ناگهانی در برخی موارد از علایم اولیه دمانس در افراد مسن است.

در صورت تشخیص بیماری دمانس آیا دارو یا درمان خاصی وجود دارد؟

برخی داروها روند بیماری را کند می کند اما بیماری را درمان نمی کند. افرادی که دچار دمانس شده اند، می توانند با نظر پزشک از داروهای پیشگیری از بروز سکته استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha