دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 87338
سلامت نیوز : سندرم تخمدان پلی‌کیستیک بیماری زنانه‌ای است که در صورت درمان نشدن به نازایی، سقط جنین، پرفشاری خون و احتمال حمله قلبی بیشتر در زنان منجر می‌شود.

شهلا چایچیان، متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با فارس، در مورد عارضه سندرم تخمدان پلی‌کیستیک گفت: این نوع سندرم یک نوع بیماری در زنان است که می‌تواند بر توانایی باروری، تنظیم دوران قاعدگی و حتی سلامت قلب و عروق تأثیر بگذارد.

وی ادامه داد:‌ معمولاً زنانی که با این عارضه مواجه هستند مقادیر زیادی هورمون مردانه در بدنشان ترشح شده و ممکن است با عوارضی مانند قاعدگی‌های نامنظم، تعداد زیادی کیست در تخمدان‌ها، نازایی، چاقی، ریزش مو به شکل مردانه یا نازک شدن موها مواجه باشد.

وی در مورد میزان شیوع این بیماری در بین بانوان، گفت: از هر 10 تا 20 نفر زن در سن باروری معمولاً یک نفر مبتلا به این بیماری می‌شود و سن 11 سالگی به بعد می‌توان این عارضه را در بین دختران شاهد بود اما منشأ ایجاد این سندرم هنوز شناخته نشده و عوامل مختلفی از جمله زمینه ژنتیک می‌تواند در ایجاد آن موثر باشد.

این متخصص زنان و زایمان دردهای لگنی، افسردگی، اضطراب و جوش بر روی نواحی صورت را از دیگر علائمی عنوان کرد که بانوان باید نسبت به آن حساس باشند و افزود: به دلیل اختلالات هورمونی در بدن این گونه افراد و تخمک‌گذاری نامنظم ممکن است باروری نیز در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک با مشکل مواجه شود که فرد باید با مراجعه به پزشک و انجام سونوگرافی تحت درمان قرار گیرد.

چایچیان در مورد درمان این بیماری گفت: برای این سندرم درمان قطعی وجود ندارد اما می‌توان با استفاده از داروهایی مانند قرص‌های ضد بارداری، کاهش وزن، ورزش کردن، تغذیه سالم و مصرف گوشت بدون چربی تا حد زیادی این عارضه را کنترل کرد اما همه این موارد موقتی است.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در برخی موارد به دلیل تعداد بیش از حد کیست‌ها مجبور به عمل جراحی می‌شویم که تا چند ماه فرد می‌تواند زندگی راحتی را سپری کند اما امکان ایجاد کیست‌های دوباره وجود دارد.

وی در مورد عوارض درمان نشدن این نوع سندرم، گفت: در صورت اهمیت ندادن به این بیماری ممکن است در زنان باردار به شیوع سقط، دیابت و مسمومیت حاملگی یا زایمان زودرس منجر شود و همچنین خطر ابتلا به پرفشاری خون، حمله قلبی نسبت به بقیه زنان بیشتر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha