سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 87423

سلامت نیوز : متاستاز استخوان نوعی تومور استخوان است که منشا آن از سایر بافت‌های غیر استخوانی است. هنگامی‌که سرطان به اندام‌های دور دست بدن گسترش می‌یابد، این فرآیند را متاستاز می‌نامند. مکان‌های رایج صورت گرفتن متاستاز شامل استخوان، ریه و کبد است. از علائم مهم این تومورها، درد در استخوان‌هایی است که بر اثر متاستاز ضعیف شده اند. در ابتدا، ممکن است درد ظاهر شده و برطرف شود. در اغلب موارد درد در شب‌ها شدید‌تر می‌شود، اما با حرکت کردن شخص کاهش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ به مرور زمان، امکان دارد با حرکت کردن شخص درد شدید‌تر شود و به‌صورت همیشگی‌تری درآید. سرطانی که در ستون فقرات رشد می‌کند امکان دارد به طناب نخاعی فشار وارد کند. ممکن است این فشار بر اعصاب تأثیر گذارد و باعث درد در اندام ها، از دست رفتن تحرک، ضعف عضلات، بی‌حسی و اشکال در دفع ادرار شود. فشار بر طناب نخاعی را یک وضعیت اضطراری پزشکی به‌حساب می‌آورند، زیرا امکان دارد به فلج شدن شخص بیمار منجر شود. درمان‌هایی که صورت می‌گیرد شامل تزریق دارو‌های استروئیدی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و جراحی است.

شاید فیزیوتراپی لازم باشد تا به بیمار کمک شود کشیدگی طبیعی عضلات (muscle tone) خود را بازیابد.متاستاز استخوانی اغلب با ضعیف‌تر کردن استخوان‌ها به آنها صدمه می‌زند. به مرور زمان، امکان دارد این امر، حتی در طول انجام فعالیت‌های عادی مانند سرفه کردن یا نشستن در صندلی، باعث شکستن استخوان‌ها شود. در موارد دیگر، ممکن است متاستاز استخوانی عامل سخت‌تر شدن استخوان‌ها باشد، گرچه هنوز هم امکان شکستن استخوان‌ها وجود دارد. در برخی از موارد، ممکن است متاستاز استخوانی دارای هر دو ویژگی باشد. از مشکلات دیگر بیماران با متاستاز استخوانی، کم خونی است که می‌تواند موجب ضعف و بیحالی بیمار شود.ممکن است منشا سرطان اولیه بیمار از قبل مشخص شده باشد و بیمار به علت درد استخوان به پزشک مراجعه کند. گاهی هم تنها مشکل بیمار، درد استخوانی است و بیمار از اینکه منشا بیماری وی محل دیگری است بی اطلاع است. شاید پزشک دستور دهد تست‌های تصویربرداری انجام شود تا پی ببرد که آیا سرطان به استخوان‌ها گسترش یافته است، حتی اگر بیمار متوجه هیچ علائمی نشده باشد.

در این تست‌ها، قسمت داخل بدن مشاهده می‌شود. پزشک معالج ممکن‌است از رادیوگرافی ساده برای تشخیص متاستاز استفاده کند. در مواردی که بیمار از درد استخوان شاکی است و پزشک در رادیوگرافی وی علائمی از تخریب استخوان مشاهده می‌کند، اگر سن بیمار بالای 45 سال باشد، یکی از احتمال‌هایی که در ذهن او مطرح می‌شود، تومورهای متاستاتیک است. استخوان ممکن است در نواحی که سلول‌های سرطانی رشد کرده‌اند از بین رفته باشد و در رادیوگرافی، این مناطق به صورت تیره دیده می‌شوند. سلول‌های سرطانی ممکن است در محل رشدشان استخوان‌سازی کنند که در رادیوگرافی به‌صورت مناطق سفیدرنگ دیده می‌شوند. در بعضی تومورها ممکن است هم مناطق تخریب استخوان و هم مناطق استخوان سازی دیده شوند. اسکن رادیوایزوتوپ یا بون اسکن می‌تواند به پزشک نشان دهد که آیا فقط یک استخوان از بدن درگیر شده یا استخوان‌های دیگر هم مبتلا شده اند. به زبان دیگر این نوع تصویربرداری انتشار تومور در کل اسکلت را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha