یك متخصص تغذیه درباره مدت زمانی كه ممكن است آلرژی در فرد باقی بماند، گفت: برخی از آلرژی‌ها (آلرژی‌های غذایی و آلرژی‌های غیرغذایی) با بالا رفتن سن بهبود می‌یابند.

دكتر ابوالقاسم جزایری، متخصص تغذیه در گفت وگو با ایسنا گفت: آلرژی‌های غذایی در افراد زیادی مشاهده می‌شود و حساسیت‌هایی كه افراد مبتلا به آلرژی نسبت به یك ماده نشان می‌دهند، متفاوت است.

وی با اشاره به موادغذایی آلرژی زا گفت: در تخم مرغ، گوجه فرنگی و بادام زمینی احتمال آلرژی زایی نسبت به مواد دیگر بیشتر است، علاوه بر این عوامل ارثی نیز تا حدودی در ایجاد آلرژی در فرد دخالت دارند.

دكتر جزایری گفت: فردی كه مبتلا به این بیماریست باید در مصرف موادی كه بدن او واكنش نشان می‌دهد و با استفاده از آن علایم آلرژی در او ظاهر می‌شود، دقت كند.

وی، كهیر، آبریزش بینی و خارش پوست را از علایم عمده آلرژی دانست و ادامه داد: ممكن است استفاده از یك ماده غذایی به مقدار كم برای فرد مشكلی ایجاد نكند و تنها در صورت استفاده از آن ماده به مقدار زیاد علائم آلژری ظاهر شود.

دكتر جزایری همچنین به مواد آلرژی زا در كودكان اشاره كرد و گفت: كودكان زیر یك تا دو سال، به طور نسبی نسبت به استفاده گندم یا نان حساسیت نشان می‌دهند. به این ترتیب استفاده از نان برای كودكانی كه می‌خواهند غذا خوردن را شروع كنند، توصیه نمی‌شود. البته این حساسیت با بالا رفتن سن كودك كمتر می‌شود. همچنین بعضی پروتئین‌های موجود در سفیده تخم مرغ نیز در كودكان آلرژی زا هستند.

این متخصص تغذیه در رابطه با نحوه درمان این بیماری گفت:‌ استفاده از داروهای ضد حساسیت می‌تواند در كنترل این بیماری موثر بوده و واكنشهای حساسیت زا را كنترل كنند. كسانی كه آلرژی شدید دارند باید به پزشك مراجعه كنند.

دكتر جزایری در پایان گفت:‌ در بسیاری از موارد فرد نسبت به یك ماده غذایی «عدم تحمل» دارد كه به اشتباه این بیماری را نیز آلرژی می‌گویند. در «عدم تحمل» اگر فرد به مدت طولانی از یك ماده غذایی استفاده نكند در جذب آن دچار مشكل می‌شود كه اگر فرد آن ماده غذایی را به مقدار كم مورد استفاده قرار دهد و به تدریج بر مقدار آن اضافه كند، «عدم تحمل» نسبت به آن ماده به احتمال زیاد از بین می‌رود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha