سلامت نیوز : رییس سازمان نظام پزشکی گفت: بسیاری از بیماری‌های اسکلتی بر اثر اشتباهاتی در سبک زندگی به وجود می‌آید. به طور مثال 80 درصد شالیکاران مبتلا به کمردرد هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علیرضا زالی در هفدهمین کنگره سراسری طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز با بیان اینکه تحولی بنیادین در رشته طب فیزیکی و توانبخشی رخ داده است، عنوان کرد: انجمن‌های علمی در سال‌های اخیر توانسته‌اند پیگیر مطالبات مردم در حوزه سلامت باشند، چرا که یکی از کارهای مهم در سطح جامعه، نهادینه‌سازی و اجرای فرآیندهای بازتوانی در کشور است.

وی در ادامه گفت:‌ در سال‌های اخیر متخصصین طب سنتی نقش خود را به درستی ایفا کرده و با توجه به شرایط سال‌های آینده کشور که جمعیت رو به سالمندی است، باید به توسعه این رشته توجه دو چندانی کرد.

رییس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه رشته طب فیزیکی سنگ بنای سایر رشته‌های پزشکی است، اظهار کرد: این رشته باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و از حالت سنتی خارج شود چرا که هر روز روش‌های نوینی در آن به وجود می‌آید.

زالی در ادامه اظهار کرد: اگر از نظر اثربخشی هم بخواهیم موضوعات مربوط به سلامت را بررسی کنیم، دارو و درمان‌های گران نقش کم‌تری را در پروتکل‌های درمانی ایفا می‌کنند و در این راستا کارهای غیرتهاجمی باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد که به اقتصاد سلامت نیز کمک کند.

وی با اشاره به اشکالاتی که بر اثر سبک زندگی در بدن افراد به وجود می‌آید، گفت: بیماری‌های اسکلتی بر اثر اشتباهات سبک زندگی به وجود می‌آید. به طور مثال 80 درصد شالیکاران که در مزارع مشغول به کارند، دچار کمر درد هستند. همچنین بر اساس مطالعاتی که انجام شده، 50 درصد کارمندان بالای 50 سال درد مزمن گردن دارند.

رییس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه حفظ شان جامعه پزشکی یکی دیگر از نکات حساس در حوزه پزشکی است، افزود: در سال‌های اخیر برخورد با جامعه پزشکی مبتنی بر کرامت نبوده و گفتمان یک طرفه بوده است. اکنون امیدواریم این گفتمان با تعامل‌هایی مبتنی بر کرامت باشد.

زالی با تاکید بر اینکه حوزه طب فیزیکی و بازتوانی با مسائل مزمنی روبرو است، گفت: اکثر خدمات در سطح ویزیت است. در حالی که پزشک علاوه بر اندوخته علمی، از توان فیزیکی هم برای ارائه خدمات به بیماران بهره می‌گیرد. اما نظام تعرفه‌گذاری با نگاه حداقلی به خدمات این متخصصان نگاه می‌کند.

وی ادامه داد: مراقبت‌ها باید از مراحل ثالث به مراحل مراقبت‌های اولیه درمانی برسد و در خط مقدم درمان قرار بگیرد.

هفدهمین کنگره سراسری سالیانه طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز از 13 تا 15 آذرماه در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha