یکشنبه ۲ دی ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8837

مسواك‌ها از نظر نوع جنس‌و استفاده انواع مختلفی دارند


مسواكی كه برق می‌اندازد

كاربرد این مسواك برای بعضی افراد توصیه می‌شود؛ مانند بیمارانی كه در بستر به سر می‌برند و افرادی كه به بیماری پاركینسون مبتلا هستند.

مسواكی كه برق می‌اندازدگاهی هم پدر و مادرها برای اینكه كودكشان را به مسواك زدن تشویق كنند، برای آنها مسواك برقی می‌خرند.

مسواك برقی با قیمت‌های متفاوتی در بازار موجود است. در واقع هر چقدر كه حركت الیاف مسواك در جهات مختلف بیشتر باشد، قیمتش هم بالاتر می‌رود.

بعضی مسواك‌های برقی با برق شارژ می‌شوند و برخی هم با باتری كار می‌كنند. با وجود همه این موارد، بعضی دندانپزشكان عقیده دارند كه این مسواك یك كالای فانتزی است و در بهتر تمیز كردن دندان‌ها نقشی ندارد. اما بعضی دیگر خلاف این عقیده را دارند.

 مسواك با الیاف متحرك

یكــی از جــدیدتــرین مدل‌های مسواك - كه به تازگی وارد بازار شده - مسواكی است كه بعضی از الیاف آن متحرك هستند.

این مسواك با استفاده از باتری كار می‌كند و ضمن مسواك زدن بعضی از الیاف آن به طور خودكار به عقب و جلو حركت می‌كنند تا باقیمانده غذا از لابه‌لای دندان‌های شما بهتر پاك شود.

مسواك با ماساژور لثهمسواك با ماساژور لثه

این مسواك یكی از مدل‌های جدید است. در دو طرف سر مسواك زائده‌های بلندی وجود دارد كه هنگام مسواك زدن و وقتی كه مسواك را به جلو و عقب روی دندان‌تان حركت می‌دهید، لثه‌ها را ماساژ می‌دهد.

به هر حال، محصول جدیدی است با یك ابتكار خلاقانه. علاوه بر این، مسواك‌های دیگری هم در بازار موجودند كه در انتهای دسته آنها یك زائده نوك‌تیز وجود دارد؛ در واقع این زائده ابزاری برای ماساژ لثه است كه عده‌ای به اشتباه از آن به‌عنوان خلال دندان استفاده می‌كنند؛ البته اشكالی هم ندارد.

مسواك با الیاف متقاطعمسواك با الیاف متقاطع

همان مسواكی است كه با نام كراس اكشن می‌شناسیم و در بدو ورودش كلی طرفدار پیدا كرده بود.

الیاف زاویه‌دار این مسواك به تمیزی بهتر دندان‌ها كمك می‌كنند اما نه خیلی زیاد. یعنی اگر درست مسواك بزنیم، مسواك‌های معمولی و كلاسیك از لحاظ كارایی با این مسواك‌ها تفاوتی ندارند.

مسواك با تمیزكننده زبانمسواك با تمیزكننده زبان

بعضی افراد زبانشان به اصطلاح بار اضافی دارد و سنگین است. بار زبان ممكن است بر اثر خوردن بعضی از غذاها یا مشكلات صفرایی ایجاد شود. برای این قبیل افراد، مسواكی در بازار هست كه در قسمت پشتی سر آن یك سطح پلاستیكی شیاردار وجود دارد كه با كشیدن آن روی زبان، باقیمانده غذا در بین پرزهای چشایی و بار اضافی زبان از بین می‌رود.

مسواك عروسكی

مسواك‌های عروسكی همه نرم هستند اما اگر می‌خواهید برای یك كودك مسواك بخرید، باید مسواك را بر اساس سن او انتخاب كنید.معمولا روی جلد مسواك نوشته شده كه به چه گروه سنی‌ای تعلق دارد. مسواك عروسكی برای مثال 5 - 2 سال، 10 - 3 سال، 8 – 6 سال و... مسواك‌هایی كه برای كودكان بزرگ‌تر ساخته می‌شوند، الیافی در جهات مختلف دارند تا دندان‌ها به بهترین نحو تمیز شوند. به‌علاوه طراحان برای كودكانی كه دندان‌های شیری آنها افتاده هم فكری كرده‌اند و مسواك این گروه سنی طوری طراحی شده تا هنگام مسواك زدن لثه‌ها اذیت نشوند.

مسواك انگشتی

این مسواك مانند كیسه داخل انگشت می‌رود و بیشتر برای كودكانی استفاده می‌شود كه هنوز خودشان قادر به مسواك زدن نیستند و تازه اولین دندان‌های شیری‌شان را صاحب شده‌اند.

یك ابداع تازهیك ابداع تازه

اگر جزو افرادی هستید كه زمان مسواك‌زدن شما كوتاه است و فكر می‌كنید با یك دقیقه مسواك‌زدن دندان‌هایتان تمیز می‌شود، یك محصول جدید برای شما وجود دارد تا بفهمید دندان‌هایتان تمیز شده یا خیر.

درواقع، این ابداع تازه شامل قرص‌ها و قطره‌هایی است كه می‌توانید پس از مسواك‌زدن آنها را در دهانتان حل كنید؛ درصورتی كه هنوز پلاك میكروبی و باقیمانده غذا بین دندان‌های شما وجود داشته باشد دندان‌ها قرمز می‌شود و این بدین معناست كه باید مجددا مسواك و خمیردندان به‌دست بگیرید. استفاده از این ترفند برای كودكانی كه از مسواك‌زدن طفره می‌روند هم مناسب است.

طعم خوش خمیردندان
یك خمیردندان خوب و مناسب، دهان شما را خنك و خوشبو می‌كند و باعث می‌شود دندان‌هایتان تمیز و زیبا به‌نظر برسند. پس در اینجا انتخاب مناسب هم اهمیت دارد. درواقع، خمیردندان، خمیری است كه ماده ساینده دارد.

میزان این ماده در انواع مختلف خمیردندان‌ها متفاوت است. برای مثال، خمیر دندان‌هایی كه خاصیت سفیدكنندگی دارند، حاوی مقدار بیشتری ماده ساینده هستند، به همین دلیل، مصرف روزانه آنها توسط دندانپزشكان توصیه نمی‌شود. دلیلش هم این است كه این خمیردندان‌ها باعث ازبین‌رفتن مینای دندان شده و حساسیت دندان‌ها را نسبت به محرك‌های حرارتی افزایش می‌دهد، در نتیجه، ممكن است با استفاده مداوم از این خمیر دندان‌ها، دندان‌های براق و درخشنده‌ای داشته باشید، اما با این كار به پوسیدگی سریع‌تر دندان‌های خود كمك كرده‌اید.

پس اگر خمیردندان سفیدكننده می‌خرید، یادتان باشد كه فقط باید 2بار در هفته از آن استفاده كنید. در فرمولاسیون بعضی از خمیردندان‌ها برای بهترشدن مزه آن، از مواد قندی استفاده می‌شود كه این قندها با باقی‌ماندن در لابه‌لای دندان‌ها و شست‌وشوی ناكافی، باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. بنابراین مشخصه دیگر خمیردندان خوب این است كه فاقد هرگونه شكر یا به عبارتی Sugar Free باشد.

خمیر دندان

این را هم بدانید كه اغلب خمیردندان‌های ژله‌ای، حداقل ماده سابنده را دارند. اگر دلتان می‌خواهد كه پس از مسواك‌زدن دهان شما خیلی خنك و تازه شود احتمالا خمیردندان‌های نعنایی را انتخاب می‌كنید اما این نوع خمیردندان معمولا تند است و در طولانی‌مدت روی دندان تاثیر می‌گذارد. گاهی انواع ملایم‌تری را هم انتخاب كنید.

اگر دندان‌هایتان خیلی حساس است
برای افرادی كه دندان‌های حساس دارند، علاوه بر مسواك، خمیردندان‌های ویژه‌ای هم وجود دارد. اگر هنگام نوشیدن آب سرد، دردی كوتاه و عمیق در دندان شما ایجاد شود یعنی دندان‌هایتان حساس است. البته به شرطی كه هیچ نوع پوسیدگی‌ای در دندان‌هایتان نباشد. بهتر است كه این خمیردندان‌ها با تجویز دندانپزشك 2 – 1بار در هفته مصرف شود چون استفاده مداومشان ضروری نیست.

خمیردندانی برای سیگاری‌ها
سیگاركشیدن مداوم باعث زردشدن و جرم‌گرفتن دندان‌ها می‌شود. بنابراین تولیدكنندگان محصولی را روانه بازار كرده‌اند تا این مشكل سیگاری‌ها را حل كند. درواقع، این خمیردندان‌ها ماده سابنده زیادی دارند كه به سفیدشدن دندان‌ها كمك می‌كند؛ بنابراین مصرف روزانه آنها مناسب نیست و باید فقط هفته‌ای 2‌بار مصرف شوند.

روش نگهداری از مسواك‌ها

1- دندانپزشكان توصیه می‌كنند كه هر 3 ماه یك‌بار مسواكتان را تعویض كنید اما راه حل ساده‌تری هم وجود دارد تا بفهمید زمان دورانداختن مسواكتان فرا رسیده یا خیر؟

روش نگهداری از مسواك‌هابه‌طور حتم موهای آبی‌رنگی را كه روی اغلب مسواك‌ها وجود دارد، دیده‌اید. هنگامی كه رنگ آبی كمرنگ شد و به نیمه رسید، یعنی عمر مسواكتان به پایان رسیده و شما به یك مسواك تازه نیاز دارید.

تحقیقات ثابت كرده كه تفاوت یك مسواك نو با مسواكی كه بیش از 3 ماه كار كرده این  است كه قدرت تمیزكنندگی اولی 30 درصد بیشتر است.

2- هرگز برای تمیزكردن دندان‌ها از مسواك كهنه با الیاف كج و بدشكل استفاده نكنید چون نه تنها به بهداشت دهان و دندان كمك نمی‌كند بلكه ممكن است به لثه‌ها و دندان‌های شما آسیب برساند.

3- پس از هر بار مسواك‌زدن، مسواكتان را به‌طور كامل بشویید تا باقیمانده خمیردندان و خرده‌های غذا از لابه‌لای الیاف آن خارج شود.

4- مسواكتان را در مكان گرم و مرطوب قرار ندهید چون در چنین شرایطی الیاف مسواك حالت ارتجاعی خود را از دست داده، بدشكل و بدفرم می‌شود. به علاوه خودتان كه بهتر می‌دانید، گرما و رطوبت شرایط لازم برای رشد میكروب‌ها را فراهم می‌كند.

5- اگر برای نگهداری مسواك‌ها لیوانی را درنظر گرفته‌اید، باید مراقب تمیزی لیوان هم باشید چون جرم‌ها و میكروب‌های داخل لیوان علاوه بر اینكه ظاهری زشت و زننده ایجاد می‌كند، باعث انتقال میكروب‌ها به بدن شما هم می‌شوند.

6- اگر می‌خواهید مسواكتان تمیز و عاری از هرگونه میكروب باشد، برای آن درپوش تهیه كنید و بعد مسواك‌ها را با خیال راحت داخل لیوان یا هر ظرف دیگری كه دوست دارید، قرار دهید. البته یادتان باشد قبل از اینكه مسواك را داخل درپوش بگذارید، آن‌را خوب خشك كنید تا محیط مناسبی را برای رشد میكروب‌ها و قارچ‌ها فراهم نكرده باشید.

7- گاهی ممكن است كه دندان شكسته شما یا دندان پرشده‌ای كه محتویات آن خالی شده، به مسواكتان آسیب برساند و خاصیت ارتجاعی الیاف آن را از بین ببرد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha