چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۹
سلامت نیوز: با تزریق 50 میلیارد تومان سرانه به مدارس در دولت جدید گمان می‌رفت دریافت پول اجباری از والدین دانش‌آموزان کمی کمرنگ‌تر از سال‌های قبل شود، اما هنوز این قانون نانوشته در نقاط مختلف کشور اجرا می‌شود.

تازه ترین اتفاق را نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس تشریح کرده است، نماینده ای که می گوید در حوزه انتخابیه اش دانش آموزی زندگی می کند که برای 25 هزار تومانی که مدرسه از او خواسته و او توان پرداختش را نداشته، ترک تحصیل کرده است.

این دانش آموز دختری است که در یکی از مدارس شبانه روزی در منطقه کدکن درس می خوانده اما حالا درس را کنار گذاشته و مثل صدها دانش آموز دیگری شده که به علت مسائل مالی خانه نشین شده اند البته این دانش آموز خوش شانس بوده که صدای اعتراضش به گوش نماینده شهرشان رسیده و قرار است با مساعدت مجلس به مدرسه اش بازگردد، اما صدای آنهایی که به گوش کسی نمی رسد، صدای نسلی است که به علت فقر از تحصیل بازمی مانند.

تاکنون دریافت وجه اجباری از دانش آموزان به ترک تحصیل عده زیادی منجر شده، کسانی که حالا یا کمک خرج خانواده اند یا زندگی مستقلی تشکیل داده اند و دیگر به ادامه تحصیل فکر نمی کنند. در این میان سهم دختران بیشتر از پسران است چون هنوز در استان های مختلف کشور، در شهرهای کوچک و روستاها و در همه آن نقاطی که مردمش انتظار تحصیل رایگان دارند، به دنبال بهانه ای برای جلوگیری از تحصیل دختران می گردند.

امروز در کشور بیش از 9 میلیون بی سواد مطلق وجود دارد و چند برابر این رقم، افراد کم سواد و کودکانی که هر سال یا به مدرسه وارد نمی شوند یا اگر درس خواندن را شروع می کنند به دلایلی آن را کنار می گذارند. این در حالی است که برنامه پنجم توسعه فقط تا پایان سال 94 به مسئولان فرصت ریشه کنی بی سوادی را داده که با این وضع بعید است این چشم انداز آرمانی محقق شود.

در کشور ما هنوز خانواده های زیادی وجود دارند که سواد را ارزش نمی دانند و به بچه ها به چشم نیروی کار نگاه می کنند. صرف نظر از این که این خانواده ها برای داشتن این طرز تفکر تا چه حد تابع جبر زمانه هستند، حقیقت این است که برای ریشه کنی بی سوادی و جلوگیری از تولید بی سواد در کشور راهی جز متقاعد کردن این خانواده ها به ادامه تحصیل فرزند وجود ندارد و یکی از بهترین راه هایش، پرهیز از دریافت پول اجباری از دانش آموزی است که روی لبه تیغ تحصیل می کند و هر آن بیم لغزیدنش به ورطه ترک تحصیل می رود.
منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha