سلامت نیوز: نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در دیدار رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمیعت هلال احمر، خواستار برنامه ریزی دقیق و کارشناسی همه جانبه برای ارائه بهترین خدمات پزشکی به زائران ایرانی در حج عمره، تمتع و عتبات عالیات شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر فرصت خدمت رسانی پزشکی به حجاج و زائران عتبات را توفیق و نعمتی از جانب خداوند خواند و اظهار داشت: لازم است با بازنگری در گزینش پزشکان حج، پزشکانی با نشاط، متخصص و تدین بالاتر را برای ارائه خدمات پزشکی در ایام حج و عتبات انتخاب شوند.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به حضور جمعیت قابل توجه بانوان در ایام حج و عمره تاکید کرد: ضروری است تیم پزشکان و تزریقات به تناسب جمعیت بانوان به سرزمین وحی و عتبات اعزام شوند، به نحوی که امور پزشکی مربوط به زائران زن را صرفا کادر پزشکی بانوان انجام دهند.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با اشاره به تجربیات گذشته مرکز پزشکی حج در امور پزشکی مربوط به حج، عمره و عتبات افزود: با عنایت به این که بیماریهای شایع در حج مشخص است لازم است امکانات دارویی و درمانی متناسب با این بیماریها تامین شود تا معالجه بیماران سریع‌تر صورت گیرد.

وی امر پژوهش در حوزه حج را ضروری دانست و گفت: با اعزام تیمهای متخصص، موضوع پژوهش در بیماریهای خاص حج و شیوه‌های درمان آن را جمع بندی کنید تا از این طریق امکان درمان بیماران در ایام حج تسهیل شود.

ارائه آموزشها و توصیه‌های لازم بهداشتی به زائران تمتع، عمره و عتبات


سرپرست حجاج ایرانی بررسی کارشناسی همه جانبه شیوه اعزام و استقرار پزشکان در حج را مورد تاکید قرار داد و گفت: بدون هیچ گونه پیش داوری ساختار پزشک کاروان، پزشک مجموعه و یا تلفیقی از این دو روش را به صورتی همه جانبه بررسی کنید و هر سیستمی که در مجموعه مشخص شد باید بهترین روش برای مردم و حج گذاری باشد و ارائه خدمات به زائران در زمان ثبت نام تا پایان حج را شامل شود.

وی ضرورت توجه به جایگاه پزشکان و ابزار و داروهای مورد نیاز آنان و نیز محل استقرار و مطب پزشکان حج را مورد تاکید قرا ر داد و گفت: با استفاده از نظرات پزشکان با تجربه در امور حج و زیارت باید شرایطی فراهم شود که با حفظ حرمت و جایگاه پزشکان امکانات لازم نیز در اختیار آنان باشد.

سرپرست حجاج ایرانی، آموزش و توجیه زائران تمتع، عمره و عتبات برای بهره گیری از خدمات درمانی و بهداشتی را مورد تاکید قرار داد و گفت: با استفاده از امکانات صدا و سیما، اقلام صوتی و تصویری و همکاری مدیران و روحانیون کاروانها، آموزشها و توصیه‌های لازم بهداشتی و پزشکی از ابتدای ثبت نام زائران، صورت گیرد.

قاضی عسکر، موضوع خدمات رسانی به جانبازان در ایام حج را حائز اهمیت دانست و از رئیس هیئت پزشکی حج خواست ارائه خدمات ویژه پزشکی و بهداشتی به جانبازان و تامین داروهای مورد نیاز آنان را در دستور کار قرار دهد، بنحوی که جانبازان مشکلی برای انجام اعمال و مناسک خود نداشته باشند.

وی شناسایی زائران معتاد به هنگام ثبت نام را ضروری دانست و گفت: می‌توان از فرصت حج برای ترک دادن معتادان استفاده کرد. معتادان باید به هنگام ثبت نام بدانند تا زمانی که به مواد مخدر اعتیاد دارند قادر به انجام سفر حج نیستند و موظفند تا تعهدات لازم برای ترک اعتیاد را تا قبل از سفر حج در اختیار هیئت پزشکی قرار دهند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، موضوع خدمات رسانی به زائران عتبات را مهم توصیف کرد و گفت: با وجود زحمات قابل توجهی که در گذشته برای خدمات رسانی به زائران عتبات صورت گرفته هنوز وضعیت متناسب با شان و جایگاه زائران نیست و لازم است هیئت پزشکی به بهترین شکل موجود کادر پزشکی و درمانی و داروهای مورد نیاز زائران عتبات را تامین کند.

وی در پایان با اشاره به ضرورت تامین دارو برای بیماری‌های مختلف در ایام حج، عمره و عتبات ابراز امیدواری کرد با پایان گرفتن تحریم‌های ظالمانه تمام مردم و زائران توانایی تامین داروهای مورد نیازخود را داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha