همه ساله و با فرارسیدن فصل سرما شاهد جان باختن تعدادی از شهروندان‌مان در اثر گاز‌گرفتگی با گاز مونوکسیدکربن یا همان قاتل خاموش هستیم. موضوعی که بنا بر گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی با کاهش دما و در روزهایی که دمای هوا سردتر است بیشتر اتفاق می‌افتد.

آمار نگران‌کننده از افزایش آمار مرگ و میر در اثر گاز‌گرفتگی در خانه‌ها
سلامت نیوز : همه ساله و با فرارسیدن فصل سرما شاهد جان باختن تعدادی از شهروندان‌مان در اثر گاز‌گرفتگی با گاز مونوکسیدکربن یا همان قاتل خاموش هستیم. موضوعی که بنا بر گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی با کاهش دما و در روزهایی که دمای هوا سردتر است بیشتر اتفاق می‌افتد. آماری که به تازگی درباره گازگرفتگی منتشر شد از رکوردزنی شهر تهران در این موضوع حکایت داشت و تهران با ثبت 72 مورد مسمومیت در یک روز رکورد ساعتی سه قربانی را برای خود ثبت کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ در جزئیات این خبر که از سوی اورژانس تهران عنوان شده بود، آمده است که در آن روز با دریافت تماس‌های تلفنی از گوشه و کنار استان تهران بی‌درنگ گروه‌های درمانی اعم از آمبولانس، موتورلانس و اتوبوس آمبولانس به محل‌های حادثه اعزام شدند و تکنسین‌های اورژانس تهران در مجموع این ماموریت‌ها، 72 نفراز هموطنان را که دچار مسمومیت با گاز منواکسیدکربن شده بودند مورد مداوا قرار داده و 47 نفر را برای ادامه درمان و مراقبت‌های پزشکی به بیمارستان‌های مختلف انتقال دادند.

گازگرفتگی عادی شده است

به نظر می‌رسد به دلیل بالا بودن آمارهای این نوع از مسمومیت و مرگ ناشی از گاز مونوکسیدکربن که به دنبال سوختن گاز متان یا همان گاز خانگی در بخاری و سایر وسایل گازسوز تولید می‌شود به نوعی برای همگی ما عادی شده است و انگار شنیدن جان باختن همنوعی در اثر گاز‌گرفتگی چندان که باید اثرگذار نیست، چرا که بی‌توجه به این موضوع به سادگی از کنار آن عبور می‌کنیم.

وقتی مرگ از لوله بخاری می‌آید

بارها و از زبان بسیاری از کارشناسان ایمنی و آتش‌نشانی یا اورژانس شنیده‌ایم که گاز مونوکسیدکربن گاز بی‌رنگ و بدون بویی است که همین موضوع تشخیص وجود این گاز را که به قاتل خاموش شهرت دارد در محیط زندگی‌مان با مشکل مواجه می‌کند اما اگر از نحوه صحیح نصب دودکش و سالم بودن وسیله گرمازای منزل و محیط کارمان اطلاع داشته باشیم نباید از قاتل خاموش که از راه دودکش وارد محیط می‌شود هراسی داشته باشیم.

اکسیژن را هم جدی بگیرید

موضوع دیگری که در باره استفاده از وسایل گازسوز همواره از جانب کارشناسان مورد توجه و هشدار بوده است موضوع وجود اکسیژن در محیط برای سوخت کامل و بدون زیان گاز طبیعی است. در حال حاضر و با نصب پکیج‌های دیواری در منازل مشکل دیگری که به وجود آمده این بوده که چنین پکیج‌هایی نیاز به وجود مقادیر بالایی از اکسیژن دارند چراکه با ایجاد شعله‌های بزرگ و مشعل‌های پرمصرف نیاز به وجود اکسیژن هم بیشتر می‌شود در عین حال در بیشتر خانه‌های تازه‌ساز از در و پنجره‌های دوجداره استفاده می‌شود که نسبت به مدل‌های فلزی پیشین نفوذپذیری کمتری دارد و این موضوع باعث کم شدن اکسیژن در محیط می‌شود که کارشناسان راه غلبه بر این مشکل را نصب این نوع از پکیج‌ها در محیط باز و بالکن منازل می‌دانند یا اینکه راه ورودی برای هوا و گردش هوا در اطراف چنین وسایلی را در نظر بگیرید.

راه‌های آسان برای پیشگیری از گازگرفتگی

در همین باره احمد مویدی، کارشناس ایمنی به «وطن امروز» می‌گوید: استفاده از هر وسیله گازسوز و بهره‌مندی از نعمت گاز طبیعی مستلزم دانستن و به کارگیری چند نکته ساده است که باید به طور کامل جدی گرفته شود. به گفته مویدی اولین نکته در به کارگیری وسایل گرمازای گازسوز اتصال صحیح دودکش است و با نصب صحیح دودکش درصدبالایی از موارد مسمومیت هرگز پیش نخواهد آمد. مویدی با تاکید بر اینکه لوله دودکش باید بدون کوچک‌ترین درز و ترک باشد، می‌افزاید: دودکش هر واحد مسکونی باید مستقل باشد و خروجی دودکش و کلاهک آن نیز باید علاوه بر داشتن مقاومت لازم باید یک متر هم از لبه بام بلندتر باشد. وی استفاده از کلاهک‌های اچ شکل را از لحاظ فنی مناسب‌تر دانست و خاطر نشان کرد: در تمام طول زمستان به طور دوره‌ای و مرتب از لوله بخاری و مسیر آن بازدید داشته باشید.

ساده‌ترین آزمایش

این کارشناس ایمنی لمس لوله بخاری را ساده‌ترین راه برای آزمایش صحت عملکرد آن عنوان کرد. مویدی می‌گوید: با لمس لوله خروجی بخاری می‌توان تشخیص داد که عمل مکش را به درستی انجام می‌دهد یا نه. اگر لوله بخاری سرد باشد نشانه آن است که عمل خروج از دودکش به خوبی صورت نمی‌گیرد و لوله بخاری باید همواره داغ باشد.به گفته این کارشناس ایمنی، در صورتی که وسایل گرمایشی، اکسیژن فضای داخل یک واحد را مصرف کنند، گازهای سمی از درون دودکش به داخل خانه وارد می‌شود که جلوگیری از این امر نیازمند باز گذاشتن محفظه‌های ورود و خروج هواست. مویدی می‌افزاید: نصب دستگاه‌های هشدار دهنده وجود گاز سمی مونوکسیدکربن در محیط از دیگر راه‌های مقابله با قاتل خاموش است و این دستگاه‌های هشدار دهنده وسیله‌های ساده‌ای هستند که قیمت مناسبی داشته و با نصب در فاصله حدود یک و نیم متری بخاری می‌توانند در صورت انتشار گاز مونوکسیدکربن هشدار داده و فرد را متوجه این خطر کنند. وی رنگ آبی شعله را هم مهم دانست و از هموطنان خواست در صورت تغییر رنگ شعله بخاری از آبی به نارنجی و قرمز آن را به عنوان هشداری درباره احتراق ناقص گاز و تولید مونوکسیدکربن در نظر بگیرند. مویدی معتقد است رعایت همین نکات ساده می‌تواند ضامن سلامت خانواده در استفاده از وسایل گازسوز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha