عضوهیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نسبت به افزایش آمار کاهش سن مبتلایان به بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا هشدار داد.

سلامت نیوز:‌ عضوهیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نسبت به افزایش آمار کاهش سن مبتلایان به بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا هشدار داد.

رسول خضری در گفت وگو با خانه ملت، با انتقاد از وضعیت آلودگی هوا در کشور، به تاثیر خودروها در افزایش این آلودگی پرداخت وافزود: اگرچه خودروها باید از سوخت استاندارد یورو 3 یا 4 استفاده کنند اما همچنان شاهد هستیم که خوردوها از سوخت یورو 2 استفاده می‌کنند که این موضوع نه تنها ضربه بدی به وضعیت آلودگی هوا وارد می‌کند بلکه تهدیدی برای سلامت شهروندان است.

نماینده مردم پیرانشهرو سردشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: گوگرد ناشی از احتراق بنزین و گازوئیل، برای شهری مثل تهران بسیار آسیب‌زا است زیرا هوای این شهر در رده آلوده‌ترین کلانشهرها به شمار می‌رود و هرساله در رویارویی با وارونگی هوا، معضلات آن دوچندان می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، به افزاش بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا پرداخت و تصریح کرد: بیماری‌های سرطانی اعم از ریه، پوست یا خون همچنین بیماری آسم از جمله مشکلاتی است که درپی افزایش آلودگی هوای تهران به وجود می‌آید که متاسفانه روبه افزایش است.

خضری، در مورد لایحه ای که در گذشته برای رفع معضل آلودگی هوا به مجلس ارایه شد، تصریح کرد: متاسفانه این لایحه با بی‌مهری نمایندگان مواجه شد زیرا با رای پایین آنها، مورد استقبال قرار نگرفت درحالی که وضعیت آلودگی کلانشهرها موضوعی نبود که بخواهیم با بی‌اعتنایی از کنار آن بگذریم.

وی، با بیان اینکه همواره بحث سلامت و پیشگیری بهتر از درمان تاثیرگذار است، یادآور شد: امروزه هزینه‌هایی که بابت درمان درکشور پرداخت می‌شود بسیار بالا است و با توجه به آمار روزافزون مبتلایان به بیماری سرطان ما نتوانستیم در پیشگیری موفق عمل کنیم.

نماینده مردم پیرانشهرو سردشت در مجلس نهم، ادامه داد: کشور آمریکا با آن ثروت عظیم، نتوانسته از عهده هزینه‌های درمان برآید و حتی این کشور با وجود مراقبت‌های پیشگیرانه نیز موفق به مهار خیلی از بیماری‌ها نشدند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، به محورهای اشاره شده در برنامه پنجم توسعه پرداخت و افزود: متاسفانه در این برنامه اشاره کلی به بحث اولویت پیشگیری بر درمان شده است و خیلی از شاخص‎‌ها تعریف مشخصی ندارد در حالی که همین مهم در برنامه چهارم توسعه به خوبی لحاظ شده بود که دردولت نهم ودهم نسبت به اجرای دقیق آن بی‌توجهی صورت گرفت.

خضری، ضمن هشدار به افزایش بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا، تصریح کرد: متاسفانه آهنگ رشد ابتلا به سرطان و بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا رشد قابل توجهی داشته به گونه‌ای که سن ابتلا به این بیماری‌ها نیز پایین آمده است.

وی، ازمولفه‌های اقتصاد کشور را توجه به حوزه سلامت خواند و تاکید کرد: درمان در کشور بار مالی زیادی دارد و علاوه بر آن شخصی که مبتلا به این بیماری شده از گردونه تولید خارج می‌شود و از یک مولد به یک مصرف کننده پر هزینه تبدیل خواهد شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در خصوص خطر آلودگی هوای ناشی از نمک دریاچه ارومیه، گفت: دریاچه ارومیه همانند سونامی نمک، منیزیم و گوگرد است و اگر از سوی بادهای غرب به شرق برخیزد فاجعه زیست محیطی عظیمی رخ خواهد داد که این مهم نیز نمونه بارز پیشگیری کردن از این خطر احتمالی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha