سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 88880

بی‌توجهی به عدالت در ساختارهای موجود، کشور را هر روز بیشتر به سمت ناکجاآباد سوق می‌دهد و این موضوع ربطی به یک وزیر یا یک وزارتخانه ندارد.

سلامت نیوز: بی‌توجهی به عدالت در ساختارهای موجود، کشور را هر روز بیشتر به سمت ناکجاآباد سوق می‌دهد و این موضوع ربطی به یک وزیر یا یک وزارتخانه ندارد.

دکتر محمدجواد نظری‌مهر، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در هفته نامه سپید نوشت: ساختار اداری نامناسب در بسیاری از ادارات، وزارتخانه و ارگان‌های کشور باعث ایجاد مشکل‌ و موانع زیادی بر سر راه اجرای برنامه‌ها و طرح‌ها شده است.

بی‌توجهی به عدالت در ساختارهای موجود، کشور را هر روز بیشتر به سمت ناکجاآباد سوق می‌دهد و این موضوع ربطی به یک وزیر یا یک وزارتخانه ندارد. بروکراسی، رانت خواری، کاغذبازی و هزاران مشکل از این دست همه موسسات و سازمان‌ها از بانک‌ها گرفته تا بیمارستان‌ها را با مسائل زیادی برای رفع مشکل‌های مردم مواجه کرده است، اما متاسفانه ما اصل مطلب را گم کرده‌ایم و به جای تغییرات اساسی در ساختارها به تغییر وزیر و مدیر اکتفا می‌کنیم. ایجاد انقلاب اداری و توجه به عدالت در توسعه در حال حاضر یکی از نیازهای اساسی کشور است که می‌تواند بسیاری از مشکل‌های موجود در حوزه بهداشت و درمان را حل کند. اگر چه تاکید بر این مساله در شعارهای دولت قبل به چشم می‌خورد اما بی‌توجهی دکتر احمدی‌نژاد به قوانین مصوب مجلس و نگاه تک‌بعدی به مسائل در دولت گذشته کشور را با بحران‌های جدی مواجه کرد.

یکی از جدی‌ترین مشکل‌ها نیز در حوزه بهداشت و درمان اتفاق افتاد که نزول بهداشت و درمان به اولویت‌های هشتم و نهم دولت کار را بسیار خراب‌تر از گذشته کرد. تصویب اعتبار  6هزار میلیارد تومانی برای سیستم بهداشت و درمان در مجلس برای متوازن کردن سیستم بهداشت و درمان می‌توانست بخشی از مشکلات این حوزه را حل کند اما عدم پرداخت این منابع شرایط بدی برای نظام سلامت ایجاد کرد و به احساس بی‌عدالتی در ارائه خدمات سلامت بین مردم دامن زد. وضعیت کنونی بیمه‌ها که ظلم بزرگی به مردم است، واحد نبودن تعرفه‌ها، بالا بودن سهم مردم از پرداخت‌ها برای درمان و مسائلی از این دست باید در اولویت کار دولت جدید باشد اما در عین حال باید در نظر داشت تا زمانی که ساختارها درست نشود مشکل‌ها باقی است و تغییر مدیریت‌ها نیز نمی‌تواند کمکی به حل آنها بکند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha