دکتر مجید ابهری گفت: کاهش سن ابتلا به ایدز و سایر آسیب های اجتماعی را دلیل روشنی بر ناموفق بودن عملکرد سازمان ها و نهادهای مرتبط با این موضوع دانست و گفت: کاهش سن ابتلا نشان می دهد که ۲۲ نهاد و سازمانی که با صرف هزینه های هنگفت متولی این موضوعات هستند در کار خود ناموفق عمل کرده اند.

سرعت انتشار ایدز در ایران سه برابرحدمعمول است

سلامت نیوز :یک آسیب شناس سرعت انتقال و شیوع ایدز در کشور ما را دو یا سه برابر حد معمول خواند .

دکتر مجید ابهری در گفتگو با الف گفت: کاهش سن ابتلا به ایدز و سایر آسیب های اجتماعی را دلیل روشنی بر ناموفق بودن عملکرد سازمان ها و نهادهای مرتبط با این موضوع دانست و گفت: کاهش سن ابتلا نشان می دهد که ۲۲ نهاد و سازمانی که با صرف هزینه های هنگفت متولی این موضوعات هستند در کار خود ناموفق عمل کرده اند.

این پژوهشگر و آسیب شناس اظهار داشت: تعدد مراکز سیاست گذاری و سلیقه های مختلف در امر برنامه ریزی، اجرای محورهای پیگیری و کنترل و مقابله باعث شده آمار ابتلا به ایدز به زیر ۲۰ سال تنزل یابد. امروزه شاهد تغییر الگوی انتقال این بیماری از سرنگ و ... به مسائل جنسی هستیم. البته همان مبتلایان با انتقال این بیماری به همسران خود باعث شیوع این بیماری شده اند.

وی خاطر نشان کرد: ضعف مدیریت غریزه جنسی مخصوصاً در طیف سنی ۱۸ تا ۲۵ سال و حمله برخی روشنفکر نماها و طرفدران فمنیسم به ازدواج موقت باعث آن شده است که این بیماری مانند آتشفشانی خاموش در جامعه شود. کتمان حقیقت و پرده پوشی باعث آن شد که گفتگو در مورد ایدز در ۵ سال گذشته به عنوان اشاعه فحشای رفتاری و گفتاری قلمداد گردد، امروزه دیگر از مرحله گفتگو و بیان حقایق جامعه در مورد این بیماری عبور کرده ایم و باید راهکار موثری اندیشید.

این آسیب شناس سرعت گسترش این بیماری در کشور را نسبت به بسیاری از کشورها بیشتر دانست و گفت : به دلیل هرم پایین سنی جمعیت و جوان بودن میانگین سنی کشور ما نسبت به دیگر کشورها و همچنین عدم مدیریت و ساماندهی زنان خیابانی، سرعت انتقال این بیماری در کشور ما نسبت به برخی کشورها دو یا سه برابر حد معمول است.

وی افزود : عده ای فکر می کنند با بیان مشکلات و آسیب های اجتماعی برای رسانه های بیگانه خوراک تبلیغاتی مهیا می کنند که این برداشتی غلط است و ما را از یافتن راهکار منطقی برای جلوگیری از تکثیر این بیماری باز می دارد چون که اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه در همین سطح باقی می ماند.

وی تجربه چند سال گذشته در زمینه توزیع سرنگ های تزریقی را در کاهش آمار مبتلایان به ایدز موثر دانست و گفت : باید در زمینه مسائل جنسی نیز نوعی راهکار اساسی اندیشیده شود. کشورهای جهان در حال حاضر با مدیریت و کنترل صحیح موفق به توقف و کاهش روند این بیماری شده اند.

ابهری راهکاری جلوگیری از شیوع این بیماری را ساماندهی مدیریت غریزه جنسی، ایجاد امکانات برای ازدواج موقت و ازدواج دائم در کوتاه مدت و اطلاع رسانی، آگاهی سازی به ویژه به جوانان و همچنین جمع آوری و ساماندهی مبتلایان به ایدز برشمرد.

دکتر مصطفی اقلیما نیز در مورد علت شیوع این بیماری در جامعه گفت: امروزه اینقدر مشکلات و مسائل اقتصادی و معشیتی مردم زیاد شده که مردم کمتر به این گونه مسائل توجه می کنند. جوانها به علت بیکاری و نداشتن امید به آینده نسبت به سلامت خود بی تفاوت شده اند و این بی تفاوتی به آینده و نامیدی روز به روز به سنین پایین تر سرایت می کند.

وی افزود: امروزه مسئولین هیچ راهکاری برای ازدواج جوانان در نظر نمی گیرند و جوانان هم به سمت رابطه های نامشروع سوق پیدا می کنند.

این آسیب شناس آگاهی سازی و اطلاع رسانی در این زمینه را ناکارآمد خواند و گفت: اطلاع رسانی در این زمینه بی فایده است و باید به صورت بنیادین و اساسی مشکلات را حل کرد. اطلاع رسانی به افرادی که گرسنه، بیکار و هیچ امیدی به زندگی و آینده ندارد هیچ فایده ای ندارد.

وی اعتقاد دارد: باید امید و هدف را در زندگی مردم ایجاد کرد، همچنین امنیت زندگی و توجه به قشر جوان با ارائه روشهای اساسی باعث می شود این اقشار خود بیشتر به سلامتیشان اهمیت بدهند.

دکتر قرایی مقدم نیزدر گفتگو با الف کم رنگ شدن معنویات در زندگی اجتماعی و متعاقب آن بی بند و باری های جنسی را علت کاهش سن ابتلا به ایدز دانست و گفت : عده ای با بی بندو باری جنسی و عدم رعایت بهداشت باعث شیوع این بیماری می شوند. در کنار این مورد یک عامل برون زای دیگری نیز هست که باید مورد توجه قرار گیرد و آن هم سفر برخی افراد به خارج کشور و انتقال بیماری های جنسی است.

وی با اشاره به افزایش سن ازواج گفت : اکنون سن ازدواج در زنان ۲۵ سال و در مردان ۲۸ سال است که این خود به اینگونه مسائل دامن می زند. از راههای موثر در کاهش روند رشد این بیماری تسهیل ازدواج ، آگاهی سازی در زمینه بهداشت مسائل جنسی و ساماندهی معتادان است.

چندی پیش وزیر بهداشت نسبت به انتقال ایدز از طریق زنان روسپی هشدار داده و گفته بود: هر فرد به ویژه زنان خیابانی می‌توانند به طور متوسط پنج نفر را مبتلا کنند و اگر روند رشد ایدز از طریق روابط جنسی ناسالم ادامه یابد در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

براساس آمار جمع آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی تا اول فروردین ماه سال جاری مجموعاً ۲۴ هزار و ۲۹۰ نفر مبتلا به ایدز درکشور شناسایی شده‌اند که ۹۰.۸ درصد آنها را مردان و ۹.۲ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین ۴۷۲۲ نفر از افراد مبتلا نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha