سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 88967

بعد از خون،‌ آب و مواد غذایی و دارویی که نیازهای اولیه زلزله‌زدگان بود،‌ حالا مردمی که کم و بیش در چادر های امدادی پناه گرفته اند چشم به راه سرمای زودسر شمال غرب ایران،‌ نشسته که ببینند کی دیوار های قابل اعتماد دوباره بالا می رود.

سلامت نیوز: مردمی هستند که زمین و سقف بی‌اعتبار خانه‌های دست ساخته‌شان را با سقف بلند آسمان عوض کرده‌اند.

و حالا چند هفته‌ای است که سقف‌های پارچه ای،‌ پناهشان داده است تا "مردی از خویش برون آید و کاری بکند" که فصل سرما نزدیک است و زمین بعد از گذشت بیش از 10 روز از زلزله هنوز آرام نگرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌ بعد از خون،‌ آب و مواد غذایی و دارویی که نیازهای اولیه زلزله‌زدگان بود،‌ حالا مردمی که کم و بیش در چادر های امدادی پناه گرفته اند چشم به راه سرمای زودسر شمال غرب ایران،‌ نشسته که ببینند کی دیوار های قابل اعتماد دوباره بالا می رود.

شاید پاسخ به این سوال چندان سخت نباشد وقتی بدانیم که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، همواره مسوول بازسازی و نوسازی مسکن در روستاها بوده است و در جریان بلاهای طبیعی قبلی هم بازسازی روستاها را به عهده داشته است.

در چند روز گذشته چنیدن بار گفته شده است که زلزله ی 6 ریشتری نباید به تلفات جانی منجر شود،‌ در حالی که مسوول بازسازی و نوسازی واحد های مسکونی روستایی هم مشخص است،‌ بنیاد مسکن باید به این سوال جواب دهد که چرا در مورد بازسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی بعضا تعلل شده است تا باز هم با وقوع یک زلزله کوچک شاهد تلفات جانی سنگین باشیم.

البته بنیاد در پاسخ به این سوال تعلل نکرده است،‌ یک مقام مسوول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چند روز بعد از وقوع زلزله آذربایجان در پاسخ به این سوال که چرا بنیاد زودتر برای بازسازی این مناطق اقداام نکرده بود،‌ تصریح کرده است که « براساس برنامه‌ای که مجلس شورای اسلامی مصوب کرده، بنیاد مسکن وظیفه دارد طی 10 سال واحدهای غیرمقاوم را مقاوم سازی کند، ضمن این که توان بنیاد مسکن برای مقاوم‌سازی مناطق روستایی بیش از این نیست»

116 روستا تخریب شده است‌، خانه های خشتی، به صورت کامل و خانه های آجری بین 40 تا 60 درصد آسیب دیده اند، حالا ظاهرا بنیاد به امکانات فوق العاده دست یافته است که قرار است تمام بازسازی‌ها را به کمک منابع ستاد مدیریت بحران، کمک های دولتی و مردمی بازسازی کند؛ هر چند که در نحوه این بازسازی شبهه هایی وجود دارد.

سیدمهدی هاشمی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی دراین باره می گوید: بازسازی مناطق زلزله‌زده روستایی وظیفه بنیاد مسکن است و ما تصور می کنیم که بنیاد توان این کار را دارد، با این وجود دو مساله کیفیت و سرعت باید مورد نظر قرار بگیرد تا از بروز حوادث مشابه جلوگیری شود و مردم قبل از فصل سرما اسکان دائم پیدا کنند.

بنیاد چگونه می خواهد بازسازی منازل تخریب شده را انجام دهد؟ سید بهلول حسینی،‌ یک عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس و عضو کمیته ویژه نظارت بر بازسازی مناطق زلزله‌زده کمیسیون در مورد روند بازسازی می گوید: روال این گونه است که بنیاد مصالح مورد نیاز بازسازی خانه ها را تهیه می کند و به روستا ها می رساند،‌ مردم هم با توجه به تسهیلات در نظر گرفته شده و با استفاده از مصالح فراهم شده توسط بنیاد خودشان برای بازسازی مناطل اقدام می کنند.

فراهم کردن مصالح و رساندن آن به روستا ها آن هم از راه های روستایی بدون آسفالت البته کار سختی است اما آیا مسوولیت های بنیاد در همین کار خلاصه می شود؟ ضمن این که تضمینی وجود ندارد که مردم در ساخت خانه هایشان با مصالح اهدایی بنیاد،‌ این بار اصولی عمل کنند و دوباره با یک زلزله‌ کوچک شاهد چنین خرابی هایی نباشیم.

حسینی می‌گوید یک راه دیگر هم برای مردم وجود دارد: « مردم می توانند با هم تعاونی تشکیل دهند و از بنیاد بخواهند که برای بازسازی مسکن،‌ پیمانکارانی را به آن ها معرفی کند. »

با این وجود شاید راه بهتری هم وجود داشته باشد.

ایرج رهبر،‌ رییس کانون سراسری انبوه سازان کشور است او در مصاحبه با ایسنا در مورد راه های دیگری که برای بازسازی مناطق زلزله زده وجود دارد بر لزوم ورود انبوه سازان به روند بازسازی مناطق زلزله زده تاکید کرده و این راه را منطقی ترین کار ممکن دانسته است.

به گفته رهبر،‌ ایده‌آل این است که دولت منابعی را که قصد دارد پرداخت کند و در اختیار انبوه سازان قرار دهد،‌ تا خانه ها به صورت متمرکز،‌ صنعتی،‌ درست،‌ با کیفیت و سرعت قابل قبول ایجاد شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

البته او هم می داند که ایده‌آلها لزوما عملی نیستند و تصریح می کند که به هر حال قرار دادن مصالح دراختیار روستاییان برای این که خانه‌های خشتی خودشان را این بار با آجر و مصالحی که بنیاد مسکن در اختیار آنها می گذارند، ‌بدون مهندسی صحیح بسازند،‌ درست نیست.

رییس کانون سراسری انبوه سازان می گوید:‌ وقتی ایده‌آل ها محقق نمی شود،‌ حداقل این است که انبوه سازان برای ایجاد سازه ها، اسکلت بندی و سقف ها وارد شوند.

رهبر با بیان این که عده ای تصور می کنند دخالت مردم در ساخت خانه های تخریب شده سرعت کار را بالا می برد،‌ تاکید می کند که چنین اقدامی درست و اصولی نیست‌، بلکه بهترین راه این است که کل کار در اختیار انبوه سازان قرار گیرد یا این که حداقل بخش فنی آن به انبوه سازان و کارشناسان سپرده شود.

به گفته عضو کمیته ویژه نظارت بر بازسازی مناطق زلزله‌زده کمیسیون عمران، در مجموع حدود 20 هزار واحد مسکونی تخریب شده است که برای بازسازی هر کدام‌شان حدود 18 تا 20 میلیون تومان اعتبار نیاز است، بنابراین برای بازسازی منازل مسکونی حدود 400 میلیارد تومان هزینه نیاز است؛ همچنین برای بازسازی راه‌ها، زیرساخت‌های تخریب شده، ادارات و سایر موارد مورد نیاز حدود 600 میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت که در مجموع‌، هزینه های بازسازی را به هزار میلیارد تومان می رساند.

رهبر اما معتقد است که دخالت انبوه سازان در بازسازی مناطق زلزله زده علاوه بر سرعت بخشیدن به کار و انجام اصولی آن هزینه ها را هم کاهش خواهد داد و راه حل منطقی تری برای مدیریت خسارات وارده و ترمیم آن ها خواهد بود.

رییس کانون سراسری انبوه سازان همچنین تاکید کرده است که این کانون توان ورود به پروژه بازسازی مناطق زلزله زده را دارد.

هاشمی هم می گوید: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می تواند از توان بخش خصوصی در بازسازی مناطق زلزله‌زده استفاده کند، وانتظار از بنیاد این است که ظرفیت خود را توسعه دهد و در بخش نوسازی و مقاوم‌سازی فعالیت بیشتری داشته باشد تا مسائلی از این دست دوباره تکرار نشود.

ایران روی گسل های بزرگ و فعالی قرار دارد که باعث شده است خبرهای زلزله هر چند سال یک بار در صدر اخبار داخلی قرار گیرد و علاوه بر ایجاد خسارت های جانی دردناک،‌ کشور را با خسارت های مالی فراوان و بی خانمانی مردم درگیر کند.

اما این بار می شود با کمک گرفتن از بخش خصوصی در ترمیم خسارت های زلزله،‌ هم الگوی مناسبی برای برخورد مجدد با این مساله ایجاد کرد،‌ و هم برای روستاییان‌ واحد های استاندارد و مقاوم با کیفیت مطلوب و مهم تر از هر چیزامنیت کافی فراهم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha