سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ثبت ازدواج کودکان غیرقانونی است، گفت: باید با افرادی که به صورت غیرقانونی ازدواج کودکان را ثبت می‌کنند، برخورد جدی شود.

سلامت نیوز: سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ثبت ازدواج کودکان غیرقانونی است، گفت: باید با افرادی که به صورت غیرقانونی ازدواج کودکان را ثبت می‌کنند، برخورد جدی شود.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با خانه ملت، اظهار داشت: باید مسئولان نظارت بیشتری را بر نحوه ثبت ازدواج انجام دهند و با اعمال قانون از ثبت ازدواج کودکان جلوگیری کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی مجموعه عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را بر رشد ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴ سال موثر ارزیابی کرد و افزود: ازدواج کودکان بیشتر در میان مرزنشینان و آن دسته از افرادی که هنوز رفتارهای قبیله‌ای داشته و بده بستان دختر در میان آنها اتفاق می‌افتد، به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه در برخی از جوامع خاص پدیده ازدواج کودکان در حال شیوع است، تصریح کرد: برای جلوگیری از افزایش ازدواج کودکان باید کارهای فرهنگی خاصی در میان این جوامع انجام و نهادینه شود.

قاضی‌زاده هاشمی شکلی از فقر فرهنگی که فقر اقتصادی به آن دامن می‌زند را در افزایش ازدواج کودکان موثردانست و اعلام کرد: بسیاری از این کودکان بدسرپرست هستند؛ از همین رو باید سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره)‌ و سازمان بهزیستی خانواده‌های بدسرپرست را تحت حمایت و پوشش قرار دهد تا از ازدواج زودهنگام کودکان جلوگیری شود.

این نماینده مجلس نهم در مورد افزایش ازدواج کودکان در شهرها نیز اظهارداشت: خانواده‌های شهرنشینی که ازدواج کودکان در میان آنان به چشم می‌خورد اغلب آسیب‌دیده هستند و این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد که چه علت یا علت‌هایی در شکل‌گیری این پدیده موثر است که انجام این تحقیق و پژوهش جزء وظایف نهادهای اجتماعی و حمایتی است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای انجام ازدواج باید فرد به بلوغ فکری و روحی رسیده باشد، یادآور شد: به همان اندازه که دیر ازدواج کردن بد است ازدواج زودهنگام نیز تبعات منفی برای فرد و جامعه دارد که بارداری‌های خطرناک، مرگ و میر مادر و فرزند از ملموس‌ترین نتایج آن به شمار می‌رود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha