بیماری های دوران کودکی بسیار سرنوشت ساز است، زیرا تشخیص زودهنگام و درمان به موقع بسیاری از این بیماری ها نه فقط به سلامت عمومی فرد کمک می کند ، بلکه از بروز بیماری های مزمن در سنین بزرگسالی پیشگیری می کند

سلامت نیوز :بیماری های دوران کودکی بسیار سرنوشت ساز است، زیرا تشخیص زودهنگام و درمان به موقع بسیاری از این بیماری ها نه فقط به سلامت عمومی فرد کمک می کند ، بلکه از بروز بیماری های مزمن در سنین بزرگسالی پیشگیری می کند. از آن جا که بدن کودکان به دلیل کامل نشدن سیستم ایمنی در برابر میکروب و ویروس آسیب پذیرتر است، طبیعی است که سالی چند بار درگیر بیماری های مختلف شود.

یکی از این بیماری های شایع که نیازمند پیگیری جدی والدین است، عفونت های ادراری است.در این گزارش از زبان ۲ متخصص درباره عفونت های ادراری در کودکان و هم چنین سرطان کلیه که ممکن است پس از عفونت های مکرر ادراری بروز پیدا کند، مطالب مفیدی آورده ایم .عفونت مجاری ادراری یکی از بیماری های شایع در دوران کودکی است.

دکتر منصور بهرامی متخصص اطفال با اشاره به این که عفونت ادراری در دختران بیش از پسران گزارش می شود، به فارس می گوید: اوج عفونت ادراری در ۲ سالگی است و آلودگی های خارجی و دفع مدفوع از عمده دلایل ابتلای کودکان به عفونت ادراری در زمانی است که عمل دفع کودک در پوشک انجام می شود. زیرا در این شرایط تمام قسمت تناسلی و ادراری کودک به مدفوع آلوده می شود و از آن جا که مدفوع شیرخوار شل و بدون قوام است، به راحتی به تمام قسمت های تناسلی کودک به خصوص دخترها نفوذ می کند و اگر کودک مدت زمان زیادی در پوشک باشد، احتمال آلودگی اش بیشتر می شود.

به گفته بهرامی یکی دیگر از علایم ابتلای کودکان به عفونت ادراری ، عارضه برگشت ادرار است که در این حالت ادرار به طور مادرزادی به مثانه برمی گردد واین مسئله از دیگر عوامل بروز عفونت ادراری در کودکان است.

علایم عفونت ادراری
علایم این عارضه در سنین مختلف دوران کودکی متفاوت است. در دوران شیرخوارگی و در یکی دو ماه اول علایم به صورت تب، بی اشتهایی ، گریه، بی قراری و رشد نامناسب خود را نشان می دهد اما متاسفانه بیشتر والدین متوجه عفونت ادراری کودک خود نمی شوند. در کودکان بالای ۲ سال بوی تند ادرار یکی از مهم ترین علایم عفونت ادراری است، از طرفی پای این کودکان مدام دچار سوختگی می شود و به درمان ها جواب نمی دهد. توصیه دیگر ما به والدین این است که ختنه را در مورد فرزندان پسر به تاخیر نیندازند زیرا دیر ختنه کردن پسران یکی از عوامل مستعدکننده عفونت ادراری در کودکان پسر است.در کودکان بالاتر از ۲ سال عفونت ادراری به شکل سوزش و تکرر ادرار خود را نشان می دهد این عارضه می تواند بر رشد کودک تاثیر مستقیم بگذارد.دکتر بهرامی تاکید می کند: اگر عفونت ادراری در دوران کودکی درمان نشود، عفونت وارد مجاری مثانه می شود و به دنبال آن به کلیه نفوذ می کند و موجب صدمه به آن می شود بسیاری از ناراحتی های کلیه در بزرگسالی ریشه در عفونت درمان نشده در دوران کودکی دارد.

خطرات عفونت ادراری
دکتر حسین فودازی، متخصص آنکولوژی، در این باره به خراسان می گوید: هم اکنون مشخص شده است که بیماری های کلیوی ناشی از عفونت های مکرر ادراری در دوران کودکی می تواند یکی از عوامل خطر ابتلا به سرطان کلیه باشد. بسیاری از عفونت های مکرر ادراری در دوران کودکی که به عارضه عفونت ادراری مزمن تبدیل می شود، در دوران بزرگسالی خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می دهد.

 این عارضه ممکن است صدمه شدیدی به کلیه بزند و طی آن فرد به دیالیز نیاز پیدا کند. در نتیجه احتمال ابتلای فرد به بیماری های بدخیم دیگر کلیه افزایش می یابد. هم چنین فشار خون در دوران نوجوانی و میانسالی که به دلیل نوع تغذیه، سبک زندگی ناسالم و تحرک ناکافی رخ می دهد، می تواند در طولانی مدت احتمال ابتلا به سرطان کلیه را افزایش دهد.در واقع کنترل عفونت های مکرر ادراری یا آسیب های ناشی از آن می تواند تا حد زیادی از ابتلا به تومورهای بدخیم کلیه و سرطانی شدن آن ها پیشگیری می کند.

وی درباره انواع بیماری های کلیوی توضیح می دهد: به طور کلی عفونت های حاد مجاری ادراری با درمان های معمولی کنترل می شود اما اگر عفونت ادراری در یک فرد به طور مکرر تکرار و هر سال به یک نوع عفونت مبتلا شود، باید از نظر ابتلا به ناهنجاری مادرزادی یا نقص ایمنی مورد بررسی قرار گیرد، این دسته از عفونت ها در درازمدت می تواند به نارسایی کلیه منجر شود. نارسایی کلیه فرد را مجبور به انجام دیالیز می کند و با افزایش میزان اوره وکراتین خون کشف می شود و برای کنترل کارکرد کلیه فرد تحت دیالیز قرار می گیرد.

 کسانی که به مدت طولانی تحت دیالیز قرار می گیرند، احتمال ابتلا به سرطان کلیه را دارند. همچنین گاهی بیماری های ساختاری و کارکردی در کلیه که به دلیل اختلالات ایمنی، تحریک سیستم ایمنی وبیماری های روماتیسمی ایجاد می شود و در صورتی که کنترل نشود درمان نامناسب می تواند به نارسایی مزمن کلیوی منجر شود. دکتر حسین فودازی با اشاره به این که اصولا نیاز به دیالیز به هر دلیل از جمله ابتلا به پرفشاری کنترل نشده خون، سنگ های مکرر ادراری، دیابت و عفونت های مکرر ادراری احتمال ابتلا به سرطان کلیه را بالا می برد، درباره سرطان کلیه ادامه می دهد: ابتلا به هریک از این بیماری هااحتمال ابتلا به سرطان کلیه را ۳۰برابر یک فرد عادی افزایش می دهد. شایان ذکر است که سرطان کلیه ۲ تا ۵درصد موارد ابتلا به سرطان را شامل می شود و ثابت شده است که چاقی مفرط و مصرف سیگار در ابتلای به آن نقش اساسی دارد.

اگر بتوانیم مصرف سیگار را کم کنیم، ۳۵درصد از موارد ابتلا به سرطان کلیه کاهش می یابد. بنابراین در سرطان کلیه نیز مانند دیگر سرطان ها اقدامات پیش گیرانه در اولویت قرار دارد و توصیه ما کنترل وزن، ترک دخانیات و قطع مصرف الکل است.از سوی دیگر متاسفانه سرطان کلیه دیر تشخیص داده می شود، زیرا کلیه ها جایی در بدن قرار دارد که فضا برای رشد تومور وجود دارد و دور از دسترس است.

به همین دلیل در بیشتر موارد سرطان در مراحل پیشرفته شناسایی می شود، اما از علایم سرطان کلیه می توان به درد پهلوها، وجود خون در ادرار و لمس توده در پهلوها اشاره کرد البته هر درد پهلویی نشانه سرطان نیست بلکه مجموعه این علایم است که می تواند پزشک معالج را به شناسایی سرطان رهنمون شود. پس از اقدامات تشخیصی و کشف توده در کلیه، فرد کاندیدای جراحی می شود، در جراحی، برداشتن کل کلیه یا قسمتی از کلیه که درگیر شده است همراه با غدد لنفاوی انجام می شود و در صورتی که متاستاز اتفاق افتاده باشد یعنی دیگر ارگان ها را درگیر کرده باشد، سایر شیوه های معالجاتی از جمله شیمی درمانی تجویز می شود.

خوب است بدانید سرطان کلیه معمولا یک کلیه را درگیر می کند و فقط در ۱۰ درصد موارد هر ۲ کلیه با هم درگیر می شود. در این صورت کلیه ای که بیشتر درگیر شده برداشته و کلیه دیگر فقط از تومور پاک سازی می شود.

پیش گیری از عفونت های ادراری
به نقل از فارس ،بهرامی درباره راه های پیش گیری از ابتلای کودکان به عفونت ادراری اظهار کرد: البته پیش گیری بهتر از درمان است و به والدین توصیه می شود که پوشک کودک خود را زود به زود تعویض کنند؛ از آن جایی که عفونت ادراری در دختران بیشتر دیده می شود، مادران باید برای شست وشوی دستگاه تناسلی کودک خود شیلنگ آب را به طور مستقیم نگیرند چرا که مقداری از آب وارد دستگاه تناسلی کودک می شود و به دلیل میکروب هایی که در  آب وجود دارد و با مدفوع برخورد می کند وارد دستگاه تناسلی می شود و همین مسئله به عفونت در دختر بچه ها می انجامد.

 این متخصص اطفال ادامه داد: توصیه می شود دختر بچه ها را در وان حمام نکنند و دفعات استفاده آن ها از استخر کاهش یابد هم چنین مادران طوری کودک خود که عمل دفع را انجام داده است، بشویند که آب به قسمت دستگاه تناسلی کودک نرود.بهرامی افزود: نگه داشتن ادرار و تخلیه نشدن به موقع آن از دیگر عوامل ابتلای کودکان به عفونت ادراری به شمار می رود البته این مسئله بیشتر در دختران دیده می شود؛ اصولا زنان و دختران وسواس بیشتری نسبت به سرویس های بهداشتی دارند و همین مسئله موجب می شود که از رفتن به سرویس بهداشتی خودداری کنند و ادرار خود را نگه دارند.

وی هم چنین اظهار داشت: همه کودکان باید هر ۶ ماه یک بار آزمایش ادرار را انجام دهند البته باید در انجام این آزمایش نکات مهمی را برای دریافت جواب صحیح رعایت کرد چرا که آزمایش ادرار با خطاهای زیادی روبه رو است.برای گرفتن آزمایش ادرار ابتدا باید دستگاه تناسلی کودک به خوبی شسته شود، چرا که مواد یا میکروب های دیگری با ادرار مخلوط نمی شود و جواب آزمایش دقیق تر خواهد بود.

آزمایش ادرار باید در فاصله زمانی کمتری انجام شود، اگر ادرار ۳ تا ۴ ساعت بماند تولید عفونت می کند و این مسئله موجب می شود فردی که عفونت ادراری نداشته، در جواب آزمایش عفونت ادراری ثبت شود.

بیماری های مزمن کلیه
معمولا بروز عفونت کلیه در سنین کودکی کمتر توجه والدین را به خود جلب می کند و از طرفی به دلیل استفاده از پوشک برای کودکان، احتمال عفونت مجاری ادراری و کلیه ها بیشتر می شود.اگرچه این عفونت با مصرف داروهای آنتی بیوتیک درمان می شود اما اگر برای درمان توجه و دقت کافی نشود و یا این که کودک به دلایل مادرزادی و ژنتیکی مستعد ابتلا به عفونت  باشد، زمینه ابتلای وی به بیماری های مزمن کلیوی و حتی سرطان کلیه مساعد خواهد شد.

 در مواردی که فرد مکرر به عفونت ادراری دچار شود و یا به فشار خون بالا مبتلا شود، نیاز به دیالیز پیدا می کند، باز هم این نارسایی کلیه ها زمینه ابتلا به سرطان کلیه را فراهم می کند. ابتلا به هر یک از بیماری های پرفشاری خون، سنگ های مکرر ادراری، دیابت و عفونت های مکرر ادراری ابتلا به سرطان کلیه را تا ۳۰ برابر افزایش می دهد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha