آی یو دیIUD وسیله ای پلاستیکی است که معمولا توسط ماما یا پزشک در روزهای پایانی قاعدگی درون فضای رحم قرار داده می شود تا از بارداری پیشگیری کند آی یو دی های موجود ؛ معمولا ماده ای آزاد می کنند تا اثر آنها را در پیشگیری از بارداری افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز معمولترین آی یودی ها،TCu 380 A است که به شکل T بوده و به مدت 10 سال مس آزاد می کند. انواع کم عارضه تر آی یودی های مس دار مانند ای یودی cusafe 300 نیز در بازار کشور موجودند که 5 سال دوام دارند و درد و خونریزی پریود به دلیل سایز کوچکتر و بازوهای خمیده آنها کمتر است.

انواع گران قیمت تر ای یو دی نیز اخیرا به بازار ایران وارد شده که هورمون پروژسترون ازاد می کند این نوع آی یودی میرنا Mirena نام دارد و به مدت 5سال در حفره رحم قرار گرفته و به مقدار اندکی پروژسترون آزاد می کند. که هم میزان خونریزی را کاهش می دهد و هم به دلیل خمیدگی بازوهای آن درد قاعدگی با وجود آن کمتر است. متاسفانه تنها مشکل این نوع از آی یو دی ها قیمت بالای انهاست. گرچه این نوع از آی یو دی ها خود به عنوان درمان خونریزی های شدید حوالی یائسگی نیز کاربرد دارد.

روش کارگذاری :
در صورتی که کاندیدای مناسبی برای استفاده از این روش باشید، ماما یا پزشک پس از یک آزمایش پاپ اسمیر و بررسی آن، از شما می خواهد تا در روزهای پایانی خونریزی قاعدگی خود در سیکل بعد، به مطب یا درمانگاه مراجعه کنید. در این زمان درد و خونریزی هنگام کار گذاری ای یو دی کمتر است و به راحتی کار گذاشته می شود.

کار گذاری ای یو دی نیازی به استفاده از بی حسی ندارد. تنها کافیست که نیم تا 1 ساعت قبل از مراجعه به مطب، یک کپسول مفنامیک اسید، میل نمایید.
پس از کار گذاشتن ای یو دی نیازی به استراحت اضافه ندارید، تنها در روزهای اول ، سعی کنید از حمل وسایل سنگین، و زور زدن خودداری کنید زیرا امکان خروج خودبخود ای یو دی را افزایش می دهد.

پس از این مدت، معمولا بازهم باید از کارهای سنگین نظیر هل دادن اشیای سنگین مانند مبل، لباسشویی، بلند کردن فرش و ... خودداری کنید اما بغل کردن و در آغوش کشیدن بجه 3-4 ساله تان هیچ منعی ندارد. کارهای سنگین را به همسرتان واگذار کنید. در روزهای اول پس از کار گذاشتن ای یودی می توانید به صورت منظم هر 8 ساعت یک کپسول مفنامیک اسید را میل کنید.

به خاطر داشته باشید در ماه اول پس از کارگذاری آی یو دی نمی توان به اثر آن در پیشگیری از بارداری چندان مطمئن بود. بنابراین در ماه اول به پیشگیری از بارداری به روش دیگری ادامه دهید . پس از معاینه توسط ماما و پزشک و چک و کنترل نخ ای یو دی، و اطمینان از قرار گرفتن آن در محل مناسب می توانید در ماه بعد با اطمینان از این وسیله استفاده کنید.

اثر بخشی  :
این وسیله، در صورتی که درست کار گذاشته شده و به شرط چک و کنترل منظم هر 6 ماه یکبار پس از گذاشته شدن در حفره رحم ،حدود 99.8 درصد. در پیشگیری از بارداری موفق است . میزان خروج خودبخود ای یو دی در ماههای اول پس از کار گذاشته شدن به ویژه در 1 ماه اول تا 3 درصد ، اعلام شده است. در صورتی که احساس می کنید نخ ای یودی در هنگام شستشوی خودتان ، لمس می شود و یا درد و وسوزش در ناحیه دهانه رحم به پزشک و مامای خودتان مراجعه کنید.
 دکتر میترا مولائی نژاد ،  بهداشت باروری
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha