سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶

از هر 700 کودکی که در کشور متولد می شود، یک کودک ناشنواست. علل ژنتیک ناشی از ازدواج های خویشاوندی در کشور از دلایل کاهش شنوایی نوزادان به شمار می رود. ابتلا به بیماری های عفونی گوش نیز از دیگر علت های عمده ناشنوایی در کشور شناخته شده است.

به گزارش سلامت نیوز با پیشرفت های تکنولوژی و روش های نوین جراحی، می توان ناشنوایی را ریشه کن کرد. پزشکان  زمان طلایی برای کاشت حلزون شنوایی را  زیر سه سال می دانند.
 از طرف دیگر، بیماری های عفونی گوش در مراحل ابتدایی با درمان های بسیار ساده قابل درمان هستند. تاخیر در مراجعه به پزشک در صورت مشاهده هرگونه علایم غیر طبیعی، کار درمانگر را با دشواری همراه ساخته، موجب می شود، نتیجه مطلوب از درمان گرفته نشود.
دهمین کنگره بین المللی انجمن جراحان گوش، گلو، بینی و جراحی سر و گردن ایران که 10 تا 14 آبان ماه امسال در تهران برپا شد، فرصتی را پیش آورد تا با دکتر مسعود متصدی زرندی، دبیر علمی این کنگره گفت و گویی داشته باشیم که حاصل آن را می خوانید.

   جناب دکتر متصدی، مهم ترین علل ناشنوایی را در ایران چه می دانید؟
o    سهم عمده ناشنوایی مربوط به بیماری های عفونی است که اتفاقا قابل پیشگیری و درمان هستند. با وجود پیشرفت های صورت گرفته در امر بهبود وضعیت سلامت در کشور از طریق ایجاد مراکز درمانی و اطلاع رسانی به مخاطبان، هنوز هم بیماری های عفونی منجر به ناشنوایی در ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه وجود دارد.
ناشنوایی ناشی از بیماری های ژنتیک در کشور ما به دلیل ازدواج های خویشاوندی  از دیگر علل ناشنوایی  به شمار می رود.

   براساس آمارهای موجود از هر 700 کودکی که متولد می شود، یک کودک ناشنواست، چه تعداد از این کودکان را می توان در آینده از خطر ناشنوایی نجات داد؟
o    با پیشرفت های تکنولوژی و روش های نوین جراحی، می توان ناشنوایی را ریشه کن کرد. به عبارتی امروزه به کمک دانش و فن آوری می توان تمامی انواع کاهش شنوایی را درمان کرد. از سال ها پیش در ایران به عنوان نخستین کشور خاورمیانه با انجام جراحی های کاشت حلزون به بخش وسیعی از ناشنوایان مادرزادی کمک شده است تا جایی که امروزه شاهد نتایج مثبت و قابل قبول این اعمال هستیم. امروزه بسیاری از کودکانی که در دو دهه اخیر با این جراحی مورد عمل قرار گرفته اند، نه تنها  در مراکز ناشنوایان نگهداری نمی شوند که مانند هم سن و سالان خود به دبستان، دبیرستان و دانشگاه می روند. گروهی هم در رشته های مختلف از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده، مشغول خدمت رسانی به همنوعان خود هستند.
اگر برنامه ریزی بخش سلامت در کشور به گونه ای باشد که کم شنوایی یا ناشنوایی به موقع تشخیص داده شود و بیماران به موقع  به مراکز مربوط ارجاع شوند از طرفی در این مراکز پشتیبانی کافی در زمینه کاشت پروتز شنوایی صورت پذیرد، می توان گفت در سال های آتی دیگر شاهد بیمار ناشنوا  در کشور نخواهیم بود.

   آیا کاشت حلزون شنوایی محدودیت سنی دارد؟
o    زمان طلایی برای کاشت حلزون شنوایی زیر سه سال است. اگر کاشت حلزون شنوایی در این سنین انجام شود، نتیجه عمل بیشتر رضایتبخش خواهد بود. هرچه زمان عمل به تعویق افتد، نتیجه عمل  ازمطلوبیت کمتری برخوردار خواهد بود. تاخیر در درمان موجب اختلال در تکلم کودک خواهد شد.
به همین دلیل به والدین توصیه اکید می شود که کودکان متولد شده را از نظر شنوایی مورد ارزیابی قرار دهند. به عبارتی والدین می توانند هم به کمک شیوه های معمول در خانه، کودکان را مورد سنجش شنوایی قرار دهند یا با مراجعه به مراکز اختصاص یافته برای این منظور آنان را به منظور تست های غربالگری نزد پزشک ببرند.
در مجموع با توجه به توسعه علم و تکنولوژی هنوز در بسیاری از معلولیت ها هر چند پزشکان قادرند، کمک شایانی به بیماران کنند، اما نمی توان تمامی  معلولیت ها را برطرف کرد. با این وجود، ما در علم شنوایی شناسی ادعا داریم با استفاده از تکنولوژی و روش های جراحی بسیار پیشرفته و پیچیده، قادریم کودک ناشنوای مادرزادی را شنوا تحویل جامعه دهیم و این مهم به دست نمی آید، مگر با شناخت زودرس بیماران کم شنوا و ناشنوا، مراجعه به موقع و درمان مناسب به منظور بهره گیری از درمان های پیشرفته و حمایت های مالی کشور برای خرید پروتزهای مربوط که در جراحی بیماران به کار می رود.

   به عنوان رئیس بخش کاشت حلزون بیمارستان امیراعلم در مورد موفقیت دیگر پروتزهای شنوایی، توضیح دهید.
o    از حدود7سال پیش کار روی کم شنوایان را علاوه برنا شنوایان  به کمک پروتزهای بسیار پیشرفته آغاز کردم . هم اینک  افرادی که مورد عمل جراحی کاشت این  پروتزها قرار می گیرند، می توانند با استفاده از جراحی های مربوط با کار گذاشتن پروتزهای خاص قادر به شنیدن باشند.

    این روش ها چه مزیت ها و مشکلاتی نسبت به روش سمعک دارد؟
o    پروتز بسیاری از مشکلاتی را که بیماران در ارتباط با سمعک داشته اند، ندارد، اما در عوض بسیار گران هستند. این پروتزها از خارج کشور وارد می شوند و قیمت آنها بین 14-24 هزار دلار است.

  به عقیده پزشکان توجه به علایم بیماری های گوش در رسیدن به نتایج مناسب پس از درمان نقش بسیار مهمی دارند. لطفا در مورد این علایم توضیح دهید.
o    بسیاری از علایم گوشی همچون کاهش شنوایی خفیف، وزوز گوش و ترشح از گوش از آنجایی که بیمار را اذیت نمی کند، کم اهمیت تلقی شده، معمولا سبب مراجعه با تاخیر بیمار به مراکز درمانی می شود.
تمامی بیماری های عفونی گوش در مراحل ابتدایی با درمان های بسیار ساده قابل درمان هستند در حالیکه تاخیر در این مهم نه تنها درمان را سخت تر می کند بلکه در مواردی نیاز به روش های جراحی پیچیده گوش را به همراه خواهد داشت. حتی در مواردی در جهت نیل به هدف کامل –بهبود بیمار- می بایست دو تا سه مرحله جراحی صورت پذیرد.
2این علایم گاهی نشانه بیماری های بسیار مهمی همچون تومورهای گوش- اعم از خوش خیم و بدخیم- است که توجه اولیه به آن ها می تواند، باعث درمان کامل بیماری شود. تاخیر در پی گیری درمان این تومورها در مواردی، سبب عوارض غیرقابل برگشت می شود. آنچه پزشکان را در خدمت به هموطنان تواناتر می سازد، توجه به علایم بیماری های گوش و پی گیری زودرس آن ها مانند درد گوش، کاهش شنوایی، وزوز گوش، ترشح از گوش و ... است.

    نقش آگاهی عمومی را در مورد بیماری های گوش تا چه حد موثر می دانید؟
o    قطعا اطلاع رسانی مناسب می تواند از بسیاری سردرگمی ها که بیمار به دلیل نداشتن دانش به آن گرفتار می شود، پیشگیری کند. این سردرگمی ها باعث اتلاف وقت و صرف بودجه از سوی بیمار می شود. برای مثال بیش از 90 درصد علل سرگیجه مربوط به بیماری های گوش است. حال آنکه بیمار، مدت ها در بخش های قلب و عروق و اعصاب به دنبال درمان خود می گردد که اطلاع و آگاهی عمومی در این مورد نقش به سزایی دارد. از سوی دیگر همان طور که اشاره شد، عفونت های گوش، هنوز شایع ترین علل ناشنوایی یا افت شنوایی در کشور است در حالیکه این بیماری با دارو و جراحی قابل درمان بوده  و می توان با اقدام های درمانی به موقع از بروز معلولیت جلوگیری کرد. توجه به مقوله اطلاع رسانی در تمام کشورها به ویژه در کشورهای در حال توسعه نقش به سزایی دارد.
علل ژنتیک ناشی از ازدواج های خویشاوندی در کشور نیز از علت های عمده کاهش شنوایی نوزادان متولد شده است که در این مورد نیز باید از طریق رسانه های عمومی، اطلاعات کافی به مردم داده شود.

    جایگاه ایران را از نظر علمی و عملی در زمینه درمان بیماری های گوش، حلق و بینی چگونه ارزیابی می کنید؟
o    با ورود وسایل با تکنولوژی بسیار پیشرفته به کشور که به منظور تشخیص بیماری ها به کار می رود، می توان در مراحل بسیار ابتدایی، بیماری ها را تشخیص داده با جراحی مناسب آن را درمان کرد. برای مثال تومورهای قاعده جمجمه را که باعث افت شنوایی می شوند، می توان در صورت تشخیص به موقع درمان کرد.
هم اینک به جرات می توان گفت در زمینه بیماری های گوش و قاعده جمجمه، هیچ بیماری نداریم که در کشور با کیفیت بسیار عالی و نتیج قابل قبول، مطابق با استانداردهای جهانی قابل درمان نباشد. امروزه شاهد مراجعه انبوه بیماران از کشورهای منطقه خاورمیانه به منظور درمان بیماران به کشور هستیم. در صورتی که برای این سرمایه ملی به دست آمده، هزینه علمی، زمانی و مالی زیادی صرف شده که باید با برنامه ریزی مناسب در سطح کلان کشور نه تنها این شهرت کشور را حفظ کرد، بلکه  در ارتقای آن نیز کوشید.
ما امروز در علم "اتولوژی"( شنوایی شناسی) از دیدگاه های آموزشی، پژوهشی و درمانی بر قله منطقه خاورمیانه ایستاده ایم. انجمن جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران(ENT) سعی دارد با برپایی کنگره های بین المللی جراحی گوش و گلو و بینی و سرو گردن و با دعوت از صاحب نظران این رشته از سراسر دنیا به ویژه امریکا و کانادا و کشورهای پیشرفته اروپایی و آسیایی نه تنها توانایی کشورمان را به عرصه نمایش بگذارد که از تجربیات و پژوهش های سایر کشورها در ارتقای موقعیت فعلی نیز استفاده کند.
بنفشه پورناجی - سلامت نیوز
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha