تحقیقات در زمینه بهداشت تن و روان توسط روانپزشکان دانشگاه پادوای ایتالیا نشان می دهد که تلاش برای خودکشی و خود آزاری در افرادی که داروهای کم کننده اشتهاء مصرف می کنند و بر اثر آن میزان کلسترول آنها کاهش مییابد، افزایش پیدا می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز،  دکتر "پائلو سانتوناستو" روانپزشک ایتالیایی، سالها مطالعه و تحقیق ثابت کرده که رابطه مستقیمی بین کاهش میزان کلسترول و اقدام به خودکشی بین افراد وجود دارد.

به گفته این محقق ، پژوهش درباره تاثیر روانی کاهش کلسترول بر روی انسان ، تا رسیدن به یک نتیجه نهایی ادامه دارد اما آنچه که تاکنون ثابت شده ، آن است که پایین آمدن میزان کلسترول باعث کاهش بخش خاصی از مواد شیمیایی در مغز میشود که به طور مستقیم بر روی رفتارهای عصبی و حوصله شخص اثر گذار است ، و باعث خارج شدن کنترل رفتاری از فرد میشود.
در این حالت یک بی نظمی به اصطلاح روانپزشکی از نوع سوم در شخص ایجاد میشود که هورمون های کنترل کننده رفتار و حوصله را کاهش می دهد و این امر خطر اقدام به خودکشی و یا خود آزاری راباعث می گردد.
این پژوهشگر، در بخشی از تحقیق خود میزان کلسترول را در وضعیت غذایی ۷۴ بیمار که از داروهای کم کننده اشتها استفاده می کردند و یا مبتلا به بیاشتهایی عصبی بودند قبل از انکه مجددا با روان درمانی به یک رژیم درست غذایی رو بیاورند مورد مطالعه و ارزیابی قراردادند.
تمامی این افراد در مصاحبه های خود گفته بودند که در وضعیت قبلی چندین بار خیال خودکشی داشته ، و یا اقدام به خودکشی کرده بودند.
این تعداد از افراد در مقایسه با بیماران دیگر ،بخاطر پایین بودن کلسترول و کم اشتهایی عصبی همگی فکر خودکشی داشته و یا مبادرت به خودکشی و یا خودآزاری کرده بودند.
برپایه این تحقیق رابطه مستقیمی بین اقدام به خودکشی بخاطر افت ناهنجار کلسترول و داروهای کم کننده اشتها، و نیز بی اشتهایی عصبی که باعث محدود شدن مقدار غذا می شود، و یا آن دسته افرادی که از مواد غذایی بدون کلسترول مصرف می کنند وجود دارد. همچنین میزان غذا و فاکتورهای متابولیک نیز در این دگرگونی روانی سهم بسزایی دارند.
این محقق دریافته است که اثر افت کلسترول در ناهنجاریهای روانی در بیماران ، کمتر از علائم افسردگی و کم خوری نیست و حتی احتمال اثر گذاری آن دراقدام به خودکشی بیشتر است .
وی می گوید : اکنون محور مطالعاتی ما حول ارتباط بین لیپیدهای خوراکی و آسیب شناسی روانی متمرکز شده است تا بتوانیم راه حل مناسب و عملی را برای تامین امنیت افرادی که دارای رژیم کنترل غذا و کلسترول هستند بیابیم .
منبع:پارسی طب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha