گرچه وزیر بهداشت دربازدید خود از شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشوراظهار کرد که در مورد آلودگی آب دیگر حرف نمی زند . اماحضور دکتر مرضیه وحید دستجردی در شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور فرصتی بود برای گفتگوی خبربا وی در راستای ابهاماتی که در این چند روزدر مورد آب شرب تهران به وجود آمده بود

وزیر بهداشت: تاکید می کنم آب تهران فقط برای کودکان و زنان باردار مضر است نه همه مردم

معضل آلودگی آب مدتی است که از گوشه و کنار شنیده می شود ،اما برای نخستین بار شما آن را به عنوان یک هشدار رسانه ای کردید . این در حالیست که وزیر نیروخلاف گفته های شما را رسانه ای کرده اند و ادعای ایشان این است که آب تهران آلوده نیست .نظر شما در رابطه با این اظهار نظر چیست ؟
ما در این رابطه اطلاعات کاملی داریم و درنقاط مختلف تهران نمونه برداری را انجام می دهیم . این در حالی است که وزارت نیرو هم از آزمایشگاه های مجهزی برای این کار استفاده می کند و خودشان هم نمونه برداری می کنند و اطلاعاتشان مانند اطلاعات ماست . به هرحال دربرخی از نقاط تهران آب شرب دارای نیترات  بالا تر از حد مجاز است که من این را چند روز پیش هم متذکر شدم و در پی آن تنها به بانوان باردار و کودکان هشدار برای مصرف این آب می دهیم . من یقین دارم که دوستان در وزارت نیروهم زحمت می کشند و تمام سعی خود را به کار می گیرند تا به طرق مختلف از جمله رقیق سازی آب سالم به دست مردم برسد .تا میزان نیترات به حد نرمال برسد  ضمن اینکه من باز هم تکرار می کنم این آب برای شرب مردم عادی آب سالمی است و تمام مردم  در همه رده های سنی می توانند از آن استفاده نمایند تنها زنان باردار و کودکان از استفاده آن منع می شوند . در آزمایشات ما نشان داده شده که نیترات کمی از حد مجاز بالاتر بوده که برای کودکان زیر دوسال و شیر خوار مضر است و در 9 ماه دوره بارداری و بهتر است از آب لوله کشی استفاده نکنند.
به نظر شما مردم گفته کدام وزیر را باور کنند ؟وزیر نیرو یا وزیر بهداشت ؟
وزارت بهداشت وظیفه دارد تا با امکانات خود سلامت آب را با استانداردهای لازم مطابقت دهد و مردم را درجریان سالم بودن و یا ناسالم بودن آب بگذارد ما سه دانشگاه در تهران داریم که آزمایشات خود را تهیه کرده و هر هفته به وزارت بهداشت تحویل می دهند . وزارت نیرو هم آزمایشگاه مجهزی دارد که دقیقا همین کار را انجام می دهد  . به هر حال وزیر نیرو هم خودش باید پاسخ دهد . اما من تنها برای این دو گروه از افراد جامعه آب تهران را آلوده اعلام کردم نه برای همه مردم .
این روند منقطع می شود ؟آیا ممکن است روزی بیاید که آب تهران دیگر آلوده نباشد ؟بسیاری از کارشناسان آب شرب تهران را تا چند وقت دیگر غیر قابل شرب پیش بینی کرده اند و اینکه این آلودگی ادامه خواهد داشت و بیشتر می شود ؟
آزمایشات همچنان ادامه دارد و ما به نمونه برداری های خود ادامه می دهیم به محض رفع آلودگی اعلام خواهیم کرد که مردم نگران نباشند  وزارت بهداشت دائم در حال خبررسانی است .این مسئله برای یک مدت خاص پیش آمده که با تلاش مسئولان در وزارت نیرو خاتمه خواهد یافت
مدتی است که در جریان آلودگی های غذایی و هم اکنون آب هستیم . از کارخانه جات سوسیس و کالباس گرفته تا برنج های وارداتی آلوده و این روزها آب !برنامه وزیر بهداشت دولت دهم در راستای مقابله با این روند چیست ؟
خوشبختانه یکی از اقدامات ما در این راستا تبدیل معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت به سازمان غذا و دارو است که با تمام امکاناتی که در اختیار دارد بتواند با قدرت و نیرو و تمرکز بیشتر برروی مسائل محیط زیست از جمله آب و خاک وهوا بررسی کنند .ضمن آنکه این سازمان بر روی همه محصولات اعم از غذایی ،دارویی ،بهداشتی و آرایشی هم نظارت کامل خواهد داشت . درحال حاضر بیش از 700 هزار مورد از این مواد را با تایید این سازمان در اختیار مردم قرار می دهیم . کالاهایی که برای واردات هر قلم ازآن نمونه برداری ها و آزمایشات طی پروسه ای انجام می شود .
در حالی که این روزها با ازدیاد آلودگی ها در غذا و آب مواجهه هستیم علت تشویق مرد متوسط دولت برای افزایش جمعیت چیست ؟
باید تنظیم خانواده را مد نظر داشته باشیم . ما در واقع در اندیشه ساختار و تنظیم خانواده هستیم . در حال حاضر با زوج های روبرو هستیم که اقدام به پیشگیری های طولانی مدت می کنند تا از فرزند دار شدن خود جلوگیری کنند واین کار اصلا صلاح نیست ومشکلات بسیاری رابرای خانواده  به وجود می آورد .تعدادی هم که بعد از مدت طولانی فرزند دار می شوند . می خواهند که تک فرزند داشته باشند این اقدام معضلاتی را برای مادر و فرزند به وجود می آورد که توصیه نمی شود .در واقع حداقل تعداد فرزند انی که یک زوج باید داشته باشند 2 فرزند است که بتواند حداقل جایگزین پدر و مادرش شود تا بتوانیم جمعیت کشور را حفظ نماییم . در حال حاضر تعداد فرزندان در تهران و دراستانهای شمال کشورتعداد فرزندان رو به عدد صفر است و این موضوع برای خانواده ها مشکلات روحی وروانی به وجود خواهد آورد .این حرفها بدان معنا نیست که ما با تولید مثل بی رویه موافق باشیم که این اقدام هم اصلا به صلاح نیست و تربیت و آینده افراد با این روند که در برخی از مناطق ایران متاسفانه به چشم می خورد .ما خواهان تعادل در جمعیت کشور هستیم .
سپیده سعیدی-خبر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha