سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89466

مصاحبه ای با دکتر نیلفروش زاده متخصص پوست و مو،پیرامون علل و درمان ریزش مو،پیوند موی سر ومراحل پس از عمل جراحی انجام داده ایم که در ادامه آمده است.

ریزش و پیوند مو

-علل ریزش مو را به اختصار توضیح دهید:

ریزش مو می تواند ناشی از عوامل متعددی مانند بیماری تیروئید، تب مالاریا، رژیم غذایی، زایمان و استفاده از برخی داروها باشد. شایعترین نوع ریزش موی سر، طاسی مردانه (آلوپسی آندروژنیک) می باشد. این نوع طاسی در مردان ناشی از عوامل ژنتیکی و عمل هورمونهای مردانه یا آندروژنها شامل، تستوسترون و دری هیدروتستوسترون می باشد. زمینه ژنتیک این نوع طاسی از طریق پدر و مادر انتقال یافته است و پس از دوران بلوغ شروع می شود. بخشی از موهای سر که از لحاظ ژنتیکی تحت تاثیر دی هیدروتستوسترون می باشد شامل موهای پیشانی و جلو سر است که شروع به ریزش می کنند و طاسی کامل می تواند پیشرفت کند. اما موهای پشت سر و طرفین سر، موهای دائمی می باشد چون تحت تاثیر هورمون نمی باشد.

-لطفا بفرمائید برای درمان و مقابله با طاسی مردانه چه اقداماتی می توان انجام داد؟

در حال حاضر، راههای بیشتری برای درمان این نوع طاسی وجود دارد. عمل جراحی پیوند مو، تنها راه حل دائمی برای موهای از دست رفته می باشد. درمان های دارویی در دسترس شامل قرص فیناستراید و استفاده از اشکال دارویی (محلول و اسپری) مینوکسیدیل می باشد.

روشهای غیر جراحی ترمیم مو از قبیل استفاده از کلاه گیس یا موهای طبیعی یا مصنوعی که به موی سر بافته می شوند و یا توسط کلیپس یا چسب به موهای اصلی سر متصل می گردد. روشهای ترمیمی گرچه در مقایسه با جراحی کم قیمت تر هستند ولی نگهداری آنها بسیار مشکل تر است این موها فاقد رشد هستند،‌ سایر افراد ممکن است متوجه طبیعی نبودن آن بشوند که برای فرد خوشایند است و برای حفظ حالت اولیه و اطلاح آن، هر چند ماه یکبار مراجعه به موسسه ترمیم مو ضروری می باشد.

- آقای دکتر لطفا روش های جراحی پیوند مو، و پیشرفت های جدید بفرمائید.

با پیشرفت های علمی اخیر، موهای طبیعی و قابل رشد امکان پذیر شده است. در این روش یک نوار از موهای دائمی پشت سر  برداشته می شود سپس با استفاده از روشهای متعدد به قطعات میکروگرافت (حاوی 1 تا 3 مو) و مینی گرافت (حاوی 3 تا 8 مو) تقسیم می گردد. این قطعات در نواحی بدون مو یا کم تراکم جلوی سر کاشته می شوند. پیوند میکروگرافت می تواند باعث ایجاد خط موی کاملا طبیعی در جلوی سر شود. بسته به شدت طاسی سر از 1000 تا 4000 یا بیشتر تار مو کاشته می شود تا تراکم مناسبی در این ناحیه ایجاد شود در صورت طاسی شدید ممکن است بیش از یک جلسه برای ایجاد پوشش مناسب لازم باشد. موهای پیوند شده اغلب در طی 18 تا 22 هفته پس از عمل شروع به رشد کرده و در تمام طول عمر به رشد خود ادامه می دهند. استفاده از کاشت مو بوسیله لیزر CO2 یاEr-Yag موفقیت چندانی نداشته است. همچنین کاشت مو به روش پانچ گرافت و استفاده از روش کاشت اتوماتیک توسط دستگاه کاشت موAutomated Hair Restoration system امروزه در دنیا کنار گذاشته شده و همچنین توسط انجمن تخصصی پوست و وزارت بهداشت به دلیل مشکلات فراوانی مطرود گشته است. بهترین روش کاشت مو در حال حاضر استفاده از اسلیت گرافت و پیوند مو به روش فولیکولاریونیت است که در این روش می توانیم تراکم خوب و مناسب و ظاهر بسیار زیبا و طبیعی را داشته باشیم. روش F.U.E هم برای افرادی که پشت مو (donor) مناسبی ندارد بصورت محدود کاربرد دارد.

-آقای دکتر فرمودید که انجمن متخصص پوست ایران استفاده از دستگاه کاشت مو را ممنوع اعلام کرده است. این به چه دلیلی است و آیا امکان دارد که این نامه را در اختیار بخش علمی این مجله قرار دهید؟

بله، انجمن متخصصین پوست ایران طی نامه شماره 751485/پ مورخ 18/12/81 در مورد دستگاه Omni graft ساخت کارخانه Medicaenot فرانسه (AHRS) درخواست ممنوعیت این دستگاه را به دلیل زیان آور بودن برای افرادیکه تحت عمل پیوند قرار می گیرند نموده است که بدنبال آن به دعوت اداره  کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت کمیته تخصصی متشکل از متخصصین پوست،‌ جراحی پلاستیک و ENT تشکیل شده و این کمیته تخصصی نیز نظریه انجمن متخصصین پوست را تایید نمودند این کمیته عمده عللی که برای غیر علمی بودن این دستگاه (AHRS) ذکر کرده، احتمال انتقال بیماریها و ایجاد تخریب در Donor و گیرنده و استفاده از مکانیزم قدیمی و مطرود شده پانچ گرافت دانسته است،‌ البته در ESHRS 2002 لندن، یکی از پزشکان فرانسوی که جزو شرکت سازنده دستگاه می باشد،‌ مقاله ای ارائه داد که مورد مخالفت تمامی اعضاء و متخصصین کشورهای دیگر قرار گرفت و ایشان نتواست پاسخ سوالات مختلف مطرح شده را بدهد و یکی از ایرادات عمده ی مطرح شده این بود که مکانیسم دستگاه طوری است که 30 تا 50 درصد فولیکولهای ناحیه دهنده را از بین میبرد و بقیه دستگاه همان دستگاه پانچ قدیمی است که دیگر همه جراحان کاشت مو بدلیل اسکارهای ناحیه گیرنده چند سالی است که آن را کنار گذاشته اند و کسی هم خریدار آن نیست زیرا نه بیمار راضی است و نه  پزشک راضی می شود که با آن کار کند و حتی الان سازندگان دستگاه اعلام کرده اند این دستگاه برای آموزش کاشت مو و برای افراد مبتدی و تازه کار خوب است و خلاصه در هیچ کشور پیشرفته دنیا توفیق نیافته اند، در حقیقت امروز پیشرفتهای جدید کاشت مو این است که در ناحیه دهنده و تقسیم فولیکولی از روشهای میکروسکوپی و تهیه F.U استفاده می شود و در ناحیه کاشت در قسمت گیرنده با دقت و ظرافت توسط اسیلت کاشت می وشد و این روشی است که تمامی بزرگان این رشته انجام می دهند و نتایج بسیار خوب و رضایت بخش است.

-پیوند مو را درمورد چه کسانی می توان انجام داد؟ و توضیح مختصر در مورد محل پیوند بفرمائید:

هر فردی که دچار ریزش دائمی موها باشد می تواند یک کاندیدای بالقوه برای عمل پیوند باشد لذا در طاسی موی مردانه در مردان و زنان و در افرادی که دارای اسکارهای (جوشگاه) فاقد مو در ناحیه سر می باشند همینطور در مواردی برای ایجاد پوشش مناسب در برخی نواحی ابرو یا ریش از این روش پیوند مو می توان استفاده کرد. روش های پیوند مو معمولا 3 تا 6 ساعت طول می کشد. در این روش از بی حسی موضعی استفاده می شود و بیمار هوشیار است ولی چون داروی آرام بخش ملایم دریافت می کند احساس راحتی می کند. در طی عمل معمولا دردی احساس نمی کند (و یا خیلی خفیف است) پس از عمل یک بانداژ توری شکل روی سر قرار داده می شود تا مانع جابجایی گرافت شود. روز پس از عمل پانسمان تعویض و این بانداژ برداشته می شود، ناحیه پشت سر که موها از آن برداشته می شوند بخیه می شود که بین 7 تا 12 روز پس از عمل بخیه ها کشیده می شوند و بهبودی کامل دارند.

-پس از عمل جراحی پیوند مو چه مراحلی وجود دارد؟

پیوند مو یک روش بسیار بی خطر است و یک عمل جراحی کوچک محسوب می شوند بیمار پس از عمل یک داوری مسکن ملایم دریافت می کند. در طی 2 تا 3 روز پس از عمل بیمار باید در وضعیت 45 درجه بخوابد تا احتمال تورم پس از عمل کمتر شود. روی هر کدام از گرافتها دلمه ای بسته می شود که حداکثر طی 10 تا 14 روز پس از عمل می افتد. ممکن است تعدادی از موهای پیوند شده در ابتدا ریزش داشته باشند، ولی چون پیاز مو زنده و سالم است پس از طی یک دوره سکون 3-4 ماهه، شروع به رشد می کنند و تا ماه هشتم رویش موها کامل می شود و چون این موها تحت تاثیر آنزیم 5 آلفا ردوکتاز نیستند، به هیچ وجه تا آخر عمر ریزش ندارند. ممکن است احساس کرختی خفیفی در ناحیه دهنده یا گیرنده پیوند وجود داشته باشد که در طی 2 تا 8 ماه پس از عمل کاملا بر طرف می شود، عوارض پس از عمل پیوند بسیار نادر است. عفونت خفیفی ممکن است در ناحیه گیرنده پیوند ایجاد شود که براحتی با تجویز آنتی بیوتیک قابل درمان است. محل برداشتن مو در پشت سر کوچک است و براحتی با موهای اطراف پوشانده می شود. موهای گرافت شده در جلوی سر هیچ اسکاری بر جای نمی گذارند و پس از رویش موهای پیوند شده کاملا پوشانده میشوند تا چند روز پس از عمل ممکن است ناحیه پیشانی و اطراف چشم متورم شده که ظرف مدت چند روز جذب و کاملا پوشانده و اطراف چشم متورم شده که ظرف مدت چند روز جذب و کاملا بهبود می یابد. در بعضی بیماران 4-6 ماه پس از عمل بر اثر پدیده تلوژن افلوویوم موهای قبلی بمار ریزش موقت پیدا می کند. در تعداد زیادی از بیماران 6-8 ماه پس از عمل کاشت مو، ریزش مو قطع شده و حتی بعضی موهای نازک قبلی بیمار ضخیم تر می شود،‌ لذا بسیاری از جراحان کاشت مو معتقدند که در صورت داشتن شرایط،‌ عمل کاشت مو هر چه زودتر انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha