سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89467

اغلب اطفال و کودکان نوپا تا دومین سالگرد تولدشان بیش از 20 تزریق دریافت می کنند، و کودکان با مشکلات سلامتی مانند آلرژی ها، آسم یا دیابت تجربه خیلی بیشتری با سر سوزن(نیدل)و پزشکان دارند.تعجب برانگیز نیست که نیدل و تزریقات چیزهایی هستند که اغلب کودکان از آن وحشت دارند وقتی که می خواهند با پزشک ملاقات کنند.

خیلی از کودکان چنان داغ زخمی از تزریقات دارند که شدیدا مضطرب می شوند لحظه ای که یک نیدل را می بینند. وقتی که بچه شما در حال بررسی و معاینات است، بعید است که قبل از تزریق

ساکت بماند. شما می توانید پریشانی کودکتان را پیش بینی کنید و قدم هایی را برای کاهش دادن آن قبل از اینکه حتی به مطب دکتر برسید بردارید.

 چه وقت کودکان تزریق دریافت می دارند

شاید مهمترین چیزی که شما می توانید انجام دهید حفظ آرامش و خودداری است. اگر چه بچه ها نمی توانند صحبت کنند، آنها احساس ترس و اضطراب دارند، بخصوص در والدین آنها.ترس و اضطراب شما به کودک شما عدم امنیت و ترس را القا می کند.اگر شما احساس می کنید که خودتان مضطرب شده اید، نفس های عمیق بکشید و ماهیچه های خود را شل نگه دارید.

 دیگر راه بردها(استراتژی ها) شامل:

 -          یک شیئ ساکت کننده و آشنا با خود بیاورید. یک چیز مورد علاقه بچه شما یا پتو که به عنوان یک چیز راحت کننده و حواس پرت کننده باشد.

 -          کودک خود را در خلال تزریق نگه دارید و با او صحبت کنید. کودک خود را با در آغوش گرفتن و بغل کردن آرامش دهید. صدای شما حتی می تواند کمک به کودک شما برای احساس امنیت کند، بنابراین به نرمی نغمه آشنا سر دهید یا در گوشی کلمات قوت قلب دهنده بگویید.

-         دادن شیشه و پستانک.

مهیا کردن کودکان بزرگتر برای تزریقات

زمانی که کودک می تواند حرف بزند، شما می توانید شرح دهید که چگونه تزریقات آنها را محافظت می کند.چون تزریقات ازار می رساند کودکان چنین می پندارند که پر گزند است و حتی یک شکل تنبیه است. کودک خود را متقاعد به فهم این کنید که تزریقات تنها راه گرفتن برخی داروها درون بدن است که پیگیری از بیماری می کند.هر گز به کودک خود اجازه ندهید که در باره راه های نگرفتن یک تزریق صحبت کند.

صادق باشید و به بچه خود بگویید که تزریق احتمالا آزار می رساند. درد را تشبیه کنید به گزش یک حشره، . تایید کنید که شاید چند ثانیه کم طول بکشد.

بچه هایی که می دانند که آنها برای گرفتن یک تزریق می روند بهتر کار می کنند تا آنهایی که به آنها قبلا گفته نشده است. تا روز ملاقات صبر کنید و از تزریق نام ببرید.اگر شما روزهای قبل از واقعه آن را به میان آورید، فرزند شما ممکن است بسیار نگران شود در مورد آن. حتی صحیح تر آن است که قبل از اینکه به مطب دکتر بروید او را در اطلاعات مشارکت دهید.

اگر شما به بچه خود قول دهید که تزریقی در کار نخواهد بود و بعد خبر شود در خلال ملاقات با پزشک که یکی لازم است، شما یک تعارض ایجاد کرده اید. بجای آن بگویید،" دکتر به ما خواهد گفت، ولی من آگاه از اینکه تزریقی مورد نیاز باشد نیستم".

 شیوه های حواس پرتی

خواندن با صدای بلند، صحبت کردن یا تماشای ویدئو همگی برای حواس پرتی در اطاق انتظار خوب است.درست قبل از تزریق، شما از فرزند خود خواهش کنید که:

 -          یک نفس عمیق بکشد و آن را در خلال تزریق بیرون دهد. برخی از اولیا حتی یک صدا ساز که در چشن ها استفاده می شود مهیا می کنند.

-          با صدای بلند بشمارید در خلال تزریق- شما می توانید بگویید" وقتی که تا 5 شمردی،  تزریق احتمالا  تمام شده است."

-          دست خود را بفشارید به همان اندازه که تزریق آزار می دهد.

 گریه کردن خوب است

 اغلب بچه بعد از تزریقات گریه می کنند. این راه آنها برای ارتباط با آن است. بنابر این فرزند خود را وادار نکنید که احساس بدی در مورد گریه داشته باشد.بعد از تزریق، فرزند خود را تحسین کنید و بگویید:     " شما واقعا کار خوبی انجام دادید" شما حتی ممکن است کار بخصوصی را انجام دهید با بچه خود به عنوان یک پاداش برای رفتار خوب در مطب پزشک.

 عوارض جانبی شایع تزریقات

 برخی تزریقات بخصوص واکسن ها، منجر به عوارض جانبی،  جزئی و موقت می شوند، مانند تب ملایم یا زخم در بازو. برای کاهش این اثرات، شما می توانید به بچه خود استامینوفن بدهید قبل یا بعد از تزریق. بروشور دارو را برای دادن اندازه مناسب دارو مطالعه فرمائید.

 شما همچنین می توانید از کیسه یخ بر محل تزریق برای کاهش قرمزی و ورم استفاده کنید. اگر شما نگران آن هستید که فرزند شما ممکن است واکنش های جدی و شدید در ارتباط با واکسیناسیون داشته باشد ، هر چه زودتر با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.

 جزئی از رشد و نمو

بیشتر افراد علیرغم سن آنها، علاقه ای به گرفتن تزریق ندارند. بزرگسالن عموما در برابر تزریقات تسلیم هستند چون آنها دریافته اند که فواید دارو بسا بیشتر از یک درد و خراش جزئی است.با کمک شما بچه های شما یاد می گیرند که چگونه چنین کاری را انجام دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha