سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89477

سرطان دومین علت مرگ ومیر در کشورهای صنعتی و سومین علت مرگ ومیر در کشورهای در حال توسعه می باشد و شیوع آن در حال افزایش است . در کشور ایران در حال حاضر سالیانه 70000مورد جدید سرطان اتفاق می افتد . و بیش از30000 نفر جان خود را در اثراین بیماری ازدست می دهند و هزینه های بسیاری به خانواده ها و شرکت های بیمه و دولت تحمیل می شود و کیفیت زندگی در اثر این بیماری کاهش می یابد . . .

آماری که در بالا اشاره شد از دو نظر ارزش بحث و تامل دارد از طرفی سیاستگذاران بهداشتی جامعه با علم به چشم انداز آینده و برنامه های عملیاتی کنترل سرطان راچه در زمینه پیشگیری بیماری و چه در زمینه تدارک تجهیزات مورد نیاز درمانی کافی طرح ریزی خواهند کرد که این امر در حال حاضر از الویت های مهم بهداشتی وزارت بهداشت است و اداره کنترل سرطان در حال اجرای آن بوده و معاونت بهداشتی هر استان نیز جداگانه طرح اجرای آن بوده و معاونت بهداشتی هر استان نیز جداگانه طرح عملیاتی کنترل سرطان را دریک برنامه 5 ساله با هدایت برنامه کشوری پی می گیرد.

و از طرفی علیرغم اینکه آمار سرطان آماری تکان دهنده و نگران کننده به نظر می رسد اما آنچه ما را وادار می کند در مطبوعات به آن بپردازیم و چشم انداز آینده آن را به درستی در برابر دیدگان همگان قرار دهیم این واقعیت است که حداقل 40% سرطانها قابل پیشگیری ، 30% آنها در صورت تشخیص بموقع قابل درمان هستند و 43% مرگ ناشی از سرطانها بعلت سیگار ، تغذیه و عفونت ها است و لذا با آموزش عموم و اصلاح رفتارهای تغذیه ای ورزش و ترک سیگار می توان از بروز موارد بسیاری از سرطان ها جدید جلوگیری کرد.

و ما در صورت مراجعه بموقع به پزشک می توان بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد و ازپیشرفت آن جلوگیری کرد. اسم سرطان که در گذشته نامی هراس انگیز بود و همواره پیامدی بسیار بدیمنی را بخاطر می آورد اما امروزه در بسیاری از موارد سرطان درمانهای موثری کشف شده و در صورت درمان صحیح و بموقع می تواند با نتایج امیدوار کننده ای همراه باشد .

در اینجا به اجمال در مورد عوامل موثر در ایجاد سرطان و موارد کلیدی مراجعه به پزشک لشاره می کنیم. در آینده مباحث کامل تری در این زمینه به بحث گذاشته خواهد شد:
سیگار به تنهائی بزرگترین عامل قابل پیشگیری مرگ ومیر در قرن حاضر است زیرا مصرف آن چه بطور فعال و چه بطور غیر فعال (افراد غیر سیگاری که در معرض دود سیگار هستند passire smoking) باعث افزایش خطرمرگ های قلبی تصلب شرایین و انواع سرطان می شود و برخی مطالعات حتی خطر ابتلا به این بیماریها در افرادی که در معرض دود سیگار هستند از خود افراد سیگاری بیشتر گزارش گردیده لذا کشیدن سیگار در جمع تعرض به حقوق دیگران وآسیب به سلامت آنها محسوب شده و لذا امروزه بر اساس قانون سیگار کشیدن مکانهای عمومی ممنوع است .
چاقی دومین عامل قابل پیشگیری مرگ ومیر است چون هم در ایجاد مرگ ومیرهای قلبی و هم در ایجاد برخی سرطانها منجمله سرطان سینه نقش دارد و چاقی بیماری قرن بیست و یکم دراروپا و امریکا معضل بهداشتی محسوب می شود و در آینده شاید گریبانگیر کشورهای در حال توسعه نیز بشود.
عدم تحرک کافی : باعث بیماریهای بسیاری می شود و بطور معمول در ایجاد سرطان هم نقش دارد . ورزش فعال حداقل 3 ساعت در هفته در فواصل منظم نقش پیشگیری کننده در سرطان دارد.
عدم مصرف سبزیجات ، میوه و فیبر کافی – مصرف چربی زیاد و مصرف الکل ، نوشابه های گازدار و مواد نگهدارنده .
تابش اشعه مستقیم نورخورشید بدون استفاده از کرمهای ضد آفتاب و لباسهای مناسب ، کلاه و عینک دودی
عفونت های مزمن ، هپاتیت و ایدز
آلودگی هوا ناشی از سوخت خودروهای فرسوده

برنامه کنترل سرطان مراجعه به پزشک را بجز در موارد درمانی دردومورد منظور می کند یکی در صورت بروز علائم هشدار دهنده و دیگری معاینه ادواری (چکاپ).

علائم هشدار دهنده :
تغییر در شکل ، سایز و رنگ خالهای بدن و یا زخمی شدن و ترشح از آنها
ایجاد زخم جدید در هر کجای بدن که تا 3 هفته التیام پیدا نکند .
غیر قرینگی سینه ها ، ترشح بویژه ترشح آبکی و خونی از نوک سینه ها ، تورفتگی و کوفتگی در سینه ها و پوست آن، تورم ، درد غیر عادی ، بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل ، پوسته ریزی نوک سینه ها تا 3 هفته بهبود نیابد.
هرگونه بزرگی غدد لنفاوی بدن که تا 3 هفته بهبود نیابد .
تغییر در اجابت مزاج بصورت اسهال یا تغییر در عادت اجابت مزاج خون در مدفوع و باریک شدن مدفوع  که تا 2 هفته بهبود نیابد .
مشاهده خون در ادرار یا ترشحات دیگر بدن
اختلال در بلع یا در هضم غذا به مدت بیش از یکماه
لمس هرگونه توده غیر طبیعی در بدن
لاغری بیش از 10% وزن بدن بدون علت مشخص
کم خونی بدون علت مشخص

معاینات ادواری مانند انجام معاینه سینه ها ، انجام ماموگرافی ، انجام آزمایش پاپ اسمیر از دهانه رحم ، آزمایش ادرار، معاینات پوست است که بر اساس استراتژی های کشوری تعیین و اعلام میگردد.

سرکار خانم دکتر طباطبائیان
متخصص جراحی عمومی
مشاورطرح کنترل سرطان معاونت بهداشت استان اصفهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha