سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89478

تنها چند روز دیگر، سالروز تصویب قانون جامع مبارزه با دخانیات در مجلس است؛ قانونی که با گذشت چیزی حدود یک سال از تصویب آن، هنوز به اجرا درنیامده است. دکتر محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات، در این باره توضیح می‌دهد.

آقای دکتر، به نظر شما، چرا قانون جامع مبارزه با دخانیات اجرا نمی‌شود؟
این سوال ما هم هست! چرا که قراربر این بوده است که دستورالعمل‌های اجرای این قانون پس از ارجاع به وزارت بهداشت نهایی شود.

در عین حال و براساس ماده یک قانون جامع مبارزه با دخانیات قرار بوده تا ستادی کشوری با حضور وزرای مختلف اعم از وزیر بهداشت، وزیر صنایع، وزیر بازرگانی، رئیس صدا و سیما، نیروی انتظامی، دبیر جمعیت مبارزه با دخانیات و اعضای کمیسیون مجلس تشکیل شود که وظیفه آن، پیگیری اقدامات اجرایی این قانون و گزارش به رئیس جمهور باشد.

در این میان، وزارت بهداشت دستورالعمل را نهایی کرده است اما به نظر می‌رسد که مشکل درعملکرد ستاد کشوری است و اگردر پی اجرا شدن این قانون هستیم، باید از ستاد اجرایی بخواهیم  که فعال‌تر عمل کند.

و فکر می‌کنیدکه تبعات منفی این تعلل در اجرا چه خواهد بود؟
ببینید، در رابطه با قانون مبارزه با دخانیات، مشکل ما شبیه بسیاری از قوانین خوب و متعالی دیگری است که تصویب شده است؛ یعنی در زمینه قانون‌گذاری مشکلی نداریم چرا که مثلا قوانین بسیار خوبی در زمینه پیوند اعضا یا اهدای عضو داریم یا همین قانون جامع مبارزه با دخانیات در کشور به قدری ممتاز بود که نشریه پزشکی نیوانگلند از ایران به عنوان تنها کشور آسیایی که در راستای اجرای برنامه‌های جامع مبارزه با دخانیات حرکت می‌کند، یاد کرد.

در واقعیت هم، ایران به همراه 3 کشور ایرلند، کانادا و قسمتی از استرالیا در دنیا به عنوان یکی از پیشگامان مبارزه با دخانیات مطرح است و در حالی که کشوری مثل آمریکا هنوز چنین قانونی را ندارد، ما آن‌را تصویب کرده ایم، اما همین تعلل در اجرا می‌تواند سبب شود تا این دستاوردهای نیکو از بین برود.

شما اعتقاد دارید نظارت دولت درست انجام نمی‌شود؟
بله! در غیر این صورت، چرا ما باید در زمینه مصرف سیگار با افزایشی حدود 9 درصد در سال85 نسبت به سال 84 روبه رو باشیم؟ این موضوع در مدیریت‌های دولتی بر قاچاق و مالیات بردرآمد هم مشخص است و نظارت دولت از 90 درصد به 75 درصد رسیده است که در واقع، کاهشی 15 درصدی داشته است.

اگر این اجرا شود، شما واقعا فکر می‌کنید که می‌توان مردم را جریمه کرد؟
چرا نمی‌شود؟ وقتی کشوری مثل انگلیس که در این زمینه قانونی هم ندارد،  می‌تواند  از هر فردی که در وسیله نقلیه خصوصی و شخصی که کودکی هم در آن هست در صورت سیگار کشیدن، جریمه‌ای 400 پوندی یعنی چیزی حدود80 هزار تومان دریافت کند، چرا دولت ما با در دست داشتن قانون نتواند 7 تا 10 هزار تومان جریمه پیش‌بینی شده را دریافت کند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha