سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89484

دکتر اردشیر عامری-یکی از عوامل ناخوشایند برای بیماران درد بعد ازعمل است .بسیاری از بیماران بخاطر ترس از درد راضی به انجام اعمال جراحی ضروری هم نمی شوند.

درد چیست ؟
درد یک احساس ناخوشایند ناشی از آسیب و التهاب بافتی است . آسیب وارده در محیط منجر به تغییرات خاصی گردید. که حاصل آن آزاد شدن مواد شیمیایی خاص به نامهای پروستاگلاندین (prostaglandin ) ، هیستامین ، سروتونین ، بادی کیتین و بالاخره ماده p (substancep)می باشد .
آزاد شدن مواد فوق باعث تحریک گیرنده های درد شده و توسط رشته های عصبی A و  C منتقل گردیده به شاخ خلفی نخاع رفته و از آنجا توسط رشته های عصبی صعودی به ساقه مغز و تالاموس رفته و با تغییرات یونی و شیمیایی که در آنجا به وجود می آید شاهد احساس درد خواهیم بود .

ارزیابی شدت درد :
با ارزیابی شدت درد می توانیم برنامه تسکین درد را با داروهای ضد درد برنامه ریزی نمائیم . که در تابلو و جدول زیر و نمای چهره ایی به خوبی نشان داده شده است:
بطور عمده شامل 5 طبقه و 10 درجه می باشد :
بدون درد
درد معمولی
متوسط
شدید
غیر قابل تحمل

درجه صفر یعنی بدون درد و درجه 10 یعنی درد شدید غیرقابل تحمل . PCA چیست؟
PCA یا (patient controolledanalogesia ) یعنی بیمار داروی ضد درد خود را تحت کنترل دارد . که خیلی قابل فهم و کاری می باشد . یک دکمه قابل فشردن در دسترس بیمار است تا هر زمان احساس درد داشت از آن استفاده کند.
هرگاه بیمار احساس درد کرد ، با فشار دادن یک دکمه مقدار مشخصی از داروی ضددرد وارد وریدهای محیطی بیمار از طریق ) IV Line )  می گردد  و تنها بیمار یا پرستار آن اجازه چنین کاری را دارد.

پمپ PCA چکار می کند :
این پمپ به بیمار اجازه می دهد هرگاه نیاز به داروی بیشتری برای کنترل درد خود داشت از آن استفاده کند ، بدون اینکه نیاز به پرستار و تزریق مکرر آمپول باشد بنابراین PCA روشی برای درمان درد است از طریق استفاده از یک پمپ تزریق از پیش برنامه ریزی شده توسط پزشک است که تحت کنترل بیمار (یا پرستار آن یا والدین اطفال ) می باشد و طبق یک پروتکل داروئی مشخص کار می کند .
این پروتکل شامل تجویز داروی ضد درد توسط پمپ PCA از راههای وریدی ) IV) ، اپیدورال (epidarale) ، زیرجلدی (subcutaneous ) و منطقه ایی ) regionad) ر‍‍ژیونال می باشد .

اندیکاسیونهای PCA
PCA برای درمان دردهای متوسط تا شدید بکار می رود که روشهای دیگر مثل خوراکی یا تزریق مکرر IV/IM (عضلانی و وریدی ) موثر و کافی نبوده است.
بطور کلی کنترل درد قبل از شروع درد بسیار راحت تر از کنترل آن بعد از شروع درد است . بدین لحاظ اگر بلافاصله بعد از عمل جراحی PCA برای بیمار گذاشته شود بسیار موثرتر خواهد بود .

چرا PCA از روشهای دیگر درمان درد بهتر است ؟
چون بلافاصله داروی ضد درد در اختیار بیمار است ، با شروع احساس درد از آن استفاده می کند و سریعا اثر کرده و درد خود را سرکوب می کند . دیگر نیازی به تزریق های مکرر آمپول نمی باشد .
بدین ترتیب بیماری که خوب دردش کنترل شده باشد ، سریعتر راه افتاده ، از بستر بیماری بلند می شود و زمان بستری شدن آن در بیمارستان کوتاهتر می شود .
پس حتما در مورد استفاده از PCA  با پزشک متخصص بیهوشی خود مشورت نمائید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha