سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89485

ضعف بینایی همزاد بشر است. برای همین عینک را می‌شود جزء آن دسته از وسایل مصنوعی‌ای بدانیم که برای سال‌ها بیشترین همراهی و نزدیکی را با آدم‌ها دارند.


اما این یار همراه، بالاخره یک عضو اضافی است که بسیاری از آنهایی که عینکی هستند برای خلاص شدن از آن، از کوچک‌ترین فرصتی استفاده می‌کنند. شاید به همین دلیل است که جراحی‌های اصلاح دید چشم با لیزر، به‌رغم عمر کوتاهشان، تا این اندازه در سراسر جهان محبوب و شایع شده‌اند.

آدم‌های زیادی از هر جنس و سن و ملیت، عینک می‌زنند چرا که دید آنها دچار مشکل شده. عیوب انکساری (نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم) به علت تغییر حالت چشم به وجود می‌آیند. در این موارد، چشم از فوکوس خارج شده و تصویر به‌درستی روی قرنیه تشکیل نمی‌شود.

عینک روشی نسبتا قدیمی برای اصلاح این عیوب است که در بیشتر موارد خوب جواب می‌دهد اما مشکلات خودش را هم دارد؛ مثلا در مواقعی دست‌وپاگیر است و باید بخشی از حواس آدم به کنترل کردن آن باشد یا چون یک شیء خارجی است احتمال گم شدن، فراموش کردن یا خراب شدن آن کم نیست. به این دلایل، چشم‌پزشکان سال‌ها به دنبال روشی بودند که با نوعی جراحی بتوان چشم را از داخل اصلاح کرد.

با رایج شدن استفاده از لیزر در پزشکی، تحقیقات زیادی درباره استفاده از این نور در چشم‌پزشکی انجام شد. خوشبختانه نتایج نشان می‌داد تغییر در انحنای قرنیه با کمک نوعی لیزر امکان‌پذیر است.

از سال 1990، استفاده همگانی از لیزر برای رفع عیوب انکساری شروع شد و در عرض کمتر از 2 دهه، میلیون‌ها نفر به این طریق عینک‌هایشان را کنار گذاشته‌اند. استفاده از لیزر برای اصلاح دید، به چند روش مختلف صورت می‌گیرد؛ معروف‌ترین روش به «لیزیک» (LASIK) معروف است که در اینجا مراحل مختلف آن را می‌بینیم:

فرار از سیاره عینکی‌ها

 نخست با استفاده از نوعی ساکشن، چشم را بی‌حرکت می‌کنند و قرنیه را موقتا به صورت صاف درمی‌آورند. سپس با استفاده از وسیله‌ای رنده مانند به نام میکرو کراتوم، یک لایه بسیار نازک  به ضخامت حدود 160 میکرون (هر میکرون یک هزارم میلی‌متر است) از سطح قرنیه برداشته می‌شود. در روش‌های جدیدتر، عمل برش قرنیه هم توسط پالس‌های ظریف لیزر انجام می‌شود.

 پزشک لایه بریده شده را از روی چشم برمی‌دارد. این لایه البته به طور کامل از سطح چشم جدا نشده و به صورت یک لولا به آن متصل است. به این ترتیب پزشک به قسمت‌های عمیق‌تر قرنیه دسترسی پیدا می‌کند.

 نقشه‌ای که قبلا از وضعیت چشم بیمار تهیه شده، به دستگاه لیزر داده شده و بر روی چشم بیمار قفل می‌شود.

 لیزر با سوزاندن و بخار کردن بخش‌هایی از سطح قرنیه، شکل آن را اصلاح می‌کند و با تغییر اندازه شعاع لیزر، پزشک می‌تواند با دقت، نقاط لازم را تراش دهد.  بعد از انجام عمل، لایه برداشته شده به سرجای خود برگردانده می‌شود.

عوارض جانبی
لیزیک عمل کم عارضه‌ای است اما خالی از عارضه هم نیست. این عوارض 2 دسته هستند: دسته اول، عوارض خفیف و گذرایی هستند که در عرض چند هفته از بین می‌روند.

افت کیفیت بینایی به خصوص در شب، دیدن هاله در اطراف اشیای نورانی و خشکی چشم از جمله این عوارض هستند.

دسته دوم، عوارضی هستند که به طور نادر اتفاق می‌افتند ولی می‌توانند مشکلات جدی‌ای برای چشم و بینایی ایجاد کنند. عفونت، خشکی شدید چشم و مشکلات دائمی دید در شب از این دسته عوارض هستند.

معاینات اولیه دقیق و انتخاب روش مناسب، ‌احتمال بروز این عوارض خطرناک را به حداقل می‌رساند.

سایر روش‌ها
لیزیک به رغم شهرتش، تنها روش درمان عیوب انکساری چشم با لیزر نیست. در لیزیک با برداشتن لایه‌ای از سطح قرنیه، لیزر به عمق قرنیه تابانده می‌شود. اما روش‌های دیگری هم وجود دارند که در آنها لایه‌برداری چندانی از سطح قرنیه انجام نمی‌شود و تراش لیزری در همین سطح انجام می‌شود. PRK و LASEK ، جزء این دسته هستند که ترمیم سطح چشم در آنها طولانی‌تر است و البته درد بیشتری هم دارند. انتخاب روش مناسب برای هر بیمار وابسته به شرایط و انتظارات اوست.

کل اگر طبیب بودی
شاید این روزها کمتر این حرف را بشنویم، اما 10سال پیش که عمل‌های جراحی لیزری رفع عیوب انکساری چشم مانند «لیزیک» تازه داشتند رایج می‌شدند،‌ اگر در صحبت‌های خانوادگی بحث به این موضوع جالب و جدید کشیده می‌شد، به احتمال زیاد فرد شکاکی پیدا می‌شد که بگوید:

«اگر این لیزرها ضرر ندارند، پس چرا خود چشم‌پزشک‌ها هنوز بیشترشان عینکی هستند؟». این سؤال در نظر اول کاملا منطقی و بی‌خدشه به نظر می‌رسد اما می‌شود به آن از چند جنبه، جواب‌هایی علمی و قابل‌قبول داد.

اول اینکه هیچ روش درمانی را به طور مطلق نمی‌توان برای همه افراد توصیه کرد و به کار برد. در مورد لیزیک هم این قاعده وجود دارد؛ مثلا این عمل در مورد افرادی که قرنیه آنها ضخامت کم یا سطح نامنظم دارد، توصیه نمی‌شود. همچنین برای اشخاص مبتلا به بیماری قند هم این روش به کار نمی‌رود. یک پزشک در وهله اول یک آدم است و خودش هم ممکن است با چنین مشکلاتی درگیر باشد.

دوم اینکه باید توجه کرد که عمل اصلاح دید با لیزر نه یک درمان ضروری بلکه یک روش اختیاری است و عدم انجام آن، باعث ضرر و زیانی برای بیمار نمی‌شود. یکی از دلایل اصلی رواج لیزیک و روش‌های مشابه آن، خلاص‌شدن از عینک است.

شاید پزشک کذایی ما به عینکش به عنوان یک وسیله مزاحم نگاه نمی‌کند و حتی با توجه به نوع کارش،‌ آن را نوعی وسیله ایمنی می‌بیند که حین کار مانع رسیدن آلودگی به چشم‌هایش می‌شود.

سوم اینکه چشم هم مانند سایر اعضای بدن به هر حال با بالا رفتن سن، دچار پیری می‌شود؛ به همین علت حتی افرادی که عمل لیزیک کرده‌اند هم در سنین بالاتر از 40 سالگی ممکن است برای مطالعه مجددا به عینک احتیاج پیدا کنند. بسیاری از پزشکان متخصص در همین محدوده سنی هستند،‌ پس داشتن عینک برای آنها کاملا طبیعی است.

همچنین عمل‌های لیزر اصلاح دید در صورتی که درست انجام شوند، در اکثر موارد عوارض جانبی چندانی به جا نمی‌گذارند اما مانند هر درمان دیگری، این عمل‌های بی‌خطر هم ممکن است در موارد خاص و معدودی باعث آسیب‌های اساسی در بیمار بشوند.

اینجاست که میزان ریسک‌پذیری بیمار به عامل مهمی در انتخاب یا عدم انتخاب یک روش تبدیل می‌شود. پزشکان هم مانند بسیاری از مردم شاید ریسک‌پذیری بالایی نداشته باشند؛ آن هم درباره یک عمل غیرضروری.

به دلایل بالا، مواردی مانند علاقه به استفاده از عینک به نشانه پرستیژ حرفه‌ای یا به عنوان وسیله‌ای برای پوشاندن مشکلات زیبایی را هم اضافه کنید. با توجه به دلایل گفته شده، هر آدمی، ازجمله یک چشم‌پزشک مجرب می‌تواند کاندیدای مناسبی برای عمل‌های جراحی لیزری رفع عیوب انکساری چشم نباشد و ترجیح بدهد کماکان عینکی بماند. به نظر شما عیبی دارد؟
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha