سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89490

آقای دکتر محمد علی نیلفروش زاده متخصص پوست و مو، فلوشیپ جراحی پوست و لیزر از انگلستان و بورد تخصصی جراحی پیوند مو از کانادا، دانشیار دانشگاه و ریاست مرکز تحقیقات بیماریهای پوستی و سالک می باشد.

 ایشان یکی از جراحان پیوند مو و فردی صاحب نظر در سطح بین المللی و دارای تئوری تعیین حداکثر تراکم F.U در واحد سطح و Minimum Scar in donor site که در مجله علمی Forum ارگان رسمی ISHRS آمریکا بچاپ رسیده میباشد. وی همچنین در کنگره بین المللی سالیانه ESHRI اروپا که در سال 2002 لندن و سال 2003 برلین برگزار گردیده بعنوان Medical Faculty در دو سال پیاپی برگزیده شده و در کنگره سال 2005 استرالیا متد جدید پیوند مو Nilforoush Method را ارائه کرده است. ایشان در سالهای 1383 و 1384 موفق به اخذ جایزه برتر جشنواره رازی گردیده و توانسته است کتب، مقالات و نوآوریهایی در زمینه لیزر و زیبایی پوست داشته باشد. کار بر روی سلولهای بنیادی پوست، انجام موفقیت آمیز استفاده از فیبروبلاستها در جوانسازی و درمان چین و چروک پوست که با همکاری مشترک مرکز تحقیقات پوست و پژوهشکده رویان انجام گردید از جمله موارد فوق است. لذا سلسله گفتگوهایی در مورد پوست، لیزر و پیوند مو با ایشان انجام شده که در این شماره و شماره های آتی به نظر خوانندگان گرامی میرسد.

1- لطفا بطور خلاصه بفرمائید که پیوند مو چیست؟
پیوند مو عمل جراحی است که  به صورت سرپایی و  با بیحسی موضعی انجام می شود. در این عمل یک نوار باریک از ناحیه پشت سر برداشته شده و به واحدهای فولیکولی تقسیم شده و در قسمت جلوی سر کاشته می شود. پیوند مو به روش جدید یک عمل راحت ، قابل پیش بینی ونتایج آن مورد رضایت اکثر بیماران می باشد. هر چند  که این عمل بسیار ساده و بی خطر می باشد ولی رعایت کامل نکات ایمنی به منظور حفظ سلامت بیمار و رسیدن به بالا ترین درصد رشد موهای کاشته شده در الویت قرار می گیرد.عمل در مکانی انجام می شود که تجهیزات چراحی آن کامل بوده و علایم حیاتی بیمار مرتب کنترل میشود.به دلیل ظرافت زیاد عمل وبالا بردن سرعت، این کار توسط یک تیم چند نفره انجام میشود.این عمل 4 تا 6 ساعت طول می کشد و بیمار در این مدت برای خوردن و آشامیدن میان وعده ساده ممنوعیتی ندارد.
2- اصولا میزان فراوانی طاسی در آقایان و خانمها در جامعه چقدر است ؟
گزارش شده 3 نفر از هر 5 مرد تا قبل از سن 50 سالگی از درجات متفاوتی از طاسی رنج میبرند.البته زنان هم از این مسئله ایمن نیستند 1 نفر از هر 4 زن از دست دادن مو و نازک شدن مو را تجربه میکنند و بعد از یائسگی بیشتر مستعد طاسی هستند.   
3- عمل پیوند مو شامل چه مراحلی است؟
بطور کلی  میتوان مراحل مختلف پیوند مو را به مرحله مقدماتی، مرحله برداشت گرافت از پشت سر، مرحله آماده کردن ناحیه گیرنده مو، مرحله آماده کردن گرافتهای فولیکولی و در نهایت مرحله کاشت گرافتهای ظریف تقسیم کرد.
4-  آیا این عمل دردناک است؟
بیشتربیماران از اینکه هیچ گونه دردی در حین عمل احساس نکرده اند و حتی زمان زیادی از آن را خواب بوده اند متعجب می شوند. فقط ممکن است مقداری درد به هنگام تزریق اولیه بی حسی درسر احساس شود بعد از یک تا دو تزریق پوست بی حس شده و دیگر هیچ دردی احساس نمی شود.در حین عمل در صورتی که دردی احساس شود دوباره بی حسی تزریق می شود در ضمن یک آرام بخش هم به بیماران داده میشود و معمولا بیماران به خواب عمیقی می روند.
5-عمل پیوند مو در چند جلسه انجام میشود؟
بطور کلی تعداد جلسات کاشت به عوامل زیربستگی دارد: 
1- اهداف بیمار ( تراکم مورد نظر بیمار)  2- وسعت منطقه طاسی 3- تعداد گرافتهایی که در هر جلسه کاشته می شود4- تراکم و خصوصیات ظاهری موها  مانند ضخامت و رنگ و مجعد بودن 5- مهارت و تجربه جراح 6- موقعیت اقتصادی بیمار. در طی جلسه مشاوره قبل از عمل بعد از معاینه موهای بیمار و وسعت طاسی می توان تعیین کرد به چند جلسه عمل احتیاج دارد. البته تیم جراحی ما از روش «نیلفروش متد» استفاده میکند و لذا شیوه کار به گونه ای است که با یک جلسه عمل تراکم موهای جدید کاملا مورد قبول بیماران می باشد و به ندرت به جلسه دوم احتیاج دارند.
6- مزایای روش نیلفروش متد نسبت به سایر روشها چیست؟
با بهره گیری از این متد که در کنگره استرالیا نیز مطرح و به عنوان یک روش نوین در عمل کاشت مو پذیرفته شده است در بیشتر موارد  میتوان عمل پیوند را صرفا در یک جلسه انجام داد. به علاوه ظاهر موهای  بیمار کاملا طبیعی است و جای بخیه پشت سر دیده نمیشود.
7- آیا زنان هم می توانند این عمل را انجام دهند؟
   بله، در بعضی از خانم ها افزایش غیر طبیعی هورمون مردانه باعث ریزش مو مشابه الگوی مردانه می شود. در مواردی هم به دلیل داشتن زمینه ژنتیکی فولیکولهای مو نسبت به هورمون مردانه بسیار حساس شده و یک ریزش موی منتشر در سر ایجاد میشود که در این موارد میتوان عمل پیوند مو را انجام داد.
8- چه مدت بعد از عمل موهای کاشته شده رشد خواهند کرد؟
 در طی ماه اول بعد از عمل موهای کاشته می ریزند در حالیکه ریشه آنها زیر پوست باقی مانده و 4 تا 6 ماه بعد موی جدید از آن رشد خواهد کرد.رشد تمام موهای کاشته شده 9 تا 12 ماه بعد کامل می شود.موهای جدید تمام خصوصیات خود را ازجمله رنگ،بافت، زاویه، جهت رشد حفظ کرده و جریان خون غنی سر باعث برقراری مجدد تغذیه فولیکولهای کاشته شده می شود. در ابتدا ممکن است موهاظاهر نرم ونازک داشته باشند و به ندرت ضخیم تر می شوند.
9- آیا امکان دارد موهای کاشته شده دوباره ریزش پیدا کنند؟
       خیر. زیرا موهای کاشته شده از پشت سر برداشته می شود و این موها نسبت به هورمون عامل ریزش مو یعنی دی  هیدروتستوسترون حساس نیستند .عامل از بین رفتن فولیکولها اثر این هورمون می باشد بنابراین بقای این موها همیشگی است.
10 –آیا محل  بخیه های پشت سر مشخص می باشد؟
خیر.در صورتی که جراح مهارت و اطلاع کافی داشته باشد می تواند با رعایت نکات دقیق در زمان برش و برداشت نوار دهنده و همچنین حین بخیه زدن یک اسکار ناچیز در حد یک خط بسیار نازک ایجاد کند که به خوبی توسط موهای اطراف آن پوشیده می شود.
11-آیا زیر 25 سال پیوند مو می توانند انجام دهند؟
 معمولا پیوند مو در افراد زیر 25 سال انجام نمی شود. این افراد کاندید مناسبی برای جراحی نمی باشند زیرا با بررسی میزان ریزش موی فعلی آنها پیش بینی گسترش یافتن طاسی در آینده امکان پذیر نمی باشد.اگر در یک فرد جوان با موی کم پشت ناحیه پیشانی با یک جلسه پیوند موبنا به در خواست خود فرد  یک خط رویش موی جدید که پرتر و پایین تر از خط طبیعی است ایجاد شود این عمل بسیار فرد را راضی می کند ولی این رضایت موقتی خواهد بود زیرا بعدا با پیشرفت طبیعی ریزش مو در پشت این خط جدید میزان طاسی او تا حدی گسترش می یابد که موهای باقی مانده در پشت سر به حدی نیست که بتواند پوشش قابل قبولی را تا خط رویش جدید او ایجاد کند. در مورد پیوند موی خانمها مسئله سن مطرح نیست . ولی در مواردی خاص با توجه به نحوه و میزان ریزش موی جراحی می شوند.
12-آیا شامپوها و ترکیبات خاصی که برای ریزش مو تبلیغ می کنند موثر هستند؟
 این ترکیبات هنوز مورد تایید FDA  قرار نگرفته اند و تنها داروی مورد تایید مینوکسیدیل و فیناستراید می باشد.
13-آیا شدت فعالیت جنسی در ریزش مو موثر است؟
میزان فعالیت جنسی در آقایان به ریزش موی آنها هیچ گونه ارتباطی ندارد.
14-آیا ریزش های سکه ای با پیوند مو درمان می شوند؟
خیر. بهترین درمان برای این نوع ریزش استفاده از دارو می باشد و جراحی در این مورد بی فایده است.
15-آیا پیوند مو فقط در افراد کاملا طاس انجام می شود یا به منظور پرتر کردن موهای کم پشت هم می توان از این عمل استفاده کرد؟
در هر دو صورت پیوند مو انجام می شود و احتیاج نیست شما صبر کنید تا کاملا طاس شوید .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha