سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89491

توی آسانسور بیمارستان یک کیسه خون دست پرستار است که توجه آدم را جلب می‌کند. رویش با ماژیک نام و نام خانوادگی، گروه خون و شهر اهدا کننده نوشته شده است. در آسانسور باز می‌شود و پرستار با عجله به سمت یکی از اتاق‌های سالن می‌دود ..

واقعا این آدم‌ها، همان‌هایی که اسم شان با ماژیک روی کیسه‌های خون نوشته می‌شود، چقدر بزرگ و مهربانند که خون، مایع حیات بخشی که در رگ‌هایشان جاری است را به دیگران هدیه می‌دهند. آدم‌هایی که خودشان سالم‌اند و دوست دارند سلامتی و زندگی را به دیگران هدیه بدهند.
اگر نگاهی به تقویم بیندازید می‌بینید، کنار سه شنبه ۹ مرداد نوشته شده است <روز اهدای خون.> مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان انتقال خون هم در آستانه این روز اعلام کرده است: <با توجه به آمار اهداکنندگان، شاخص اهدای خون در سال گذشته رشد چشمگیری داشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، میزان اهدای خون از یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد به یک میلیون و۸۰۰ هزار واحد افزایش پیدا کند.>
به گفته دکتر منشدی شاخص اهدای خون در کشور هر سال رو به افزایش است. این شاخص در کشورهای پیشرفته صنعتی ۴۰ در یک هزار جمعیت است و سال ۸۵ در ایران به ۲۵ در یک هزار جمعیت رسیده است.
معاون اداره کل انتقال خون استان تهران هم اعلام کرده است، اهدای خون در سطح استان تهران امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶/۱۴‌درصد رشد داشته است. مجید زیدی میزان اهدای خون از ابتدای سال تاکنون را بیش از ۱۰۲ هزار واحد اعلام کرده است. به گفته وی اکنون در سطح استان تهران اهدای خون صددرصد داوطلبانه است که بیش از ۶۰ درصد آن را اهداکنندگان مستمر تشکیل می‌دهند.
● نیازمندان به خون
هر روز هزارن بیمار با خون‌های اهدایی از مرگ نجات پیدا می‌کنند. ۳۰ درصد خون‌های تهیه شده در کشور به مصرف بیماران تالاسمی می‌رسد. همچنین بیماران مبتلا به انواع هموفیلی، بیماران دیالیزی، بیماران نیازمند به جراحی، مجروحان تصادفات، مبتلایان به سوختگی‌های شدید و انواع سرطان‌ها به‌ویژه در مرحله شیمی‌درمانی از دیگر گروه‌هایی هستند که به خون نیاز دارند.
● چه کسانی می‌توانند خون بدهند؟
هر فرد سالم در گروه سنی ۱۷ تا ۶۵ سال با حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم می‌تواند حداکثر ۴ بار در سال خون اهدا کند. شما هم اگر در این گروه قرار دارید و احساس سلامتی می‌کنید در صورتی که از اهدای خون قبلی تان حداقل ۸ هفته گذشته باشد، ۴ تا ۶ ساعت قبل از اهدای خون خوراکی مصرف کرده باشید، مبتلا به هیچ بیماری قلبی و ریوی جدی نباشید و در ۲۴ ساعت گذشته به دندانپزشک مراجعه نکرده باشید، می‌توانید خون اهدا کنید.
● کسانی که هیچ‌گاه نباید خون اهدا کنند
معتادان مواد مخدر تزریقی، مبتلایان به ایدز و هپاتیت هیچ‌گاه نباید خون اهدا کنند. همچنین کسانی که داروهای قلبی از قبیل دیژیتال و نیتروگلیسیرین مصرف می‌کنند، مبتلایان به صرع، بیماری‌های دریچه‌ای قلبی، گرفتگی رگ‌های قلبی، دیابت نوع انسولینی، مبتلایان سرطان و بیماری‌های خودایمنی نباید خون اهدا کنند.
● مزایای اهدای خون
آنهایی که خون اهدا می‌کنند فواید این کار خداپسندانه و نوع دوستانه را با تمام وجود احساس می‌کنند. شادی و نشاط ، آرامش معنوی و احساس مفید بودن بهترین هدیه‌ای است که این افراد از آن بهره‌مند می‌شوند. اهدای خون باعث نجات جان انسان‌ها می‌شود و همین موضوع روحیه فداکاری و بعد معنوی انسان را تقویت می‌کند. شاید به همین علت است که بیشتر داوطلبان اهدای خون داوطلبان ثابت هستند.
به گفته مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان انتقال خون، از یک میلیون و ۶۰۰ هزار اهداکننده در سال گذشته ۳۸ تا ۴۰ درصد آنان اهداکننده مستمر بوده‌اند که از این تعداد ۹۰ درصد را مردان و ۱۰ درصد را زنان تشکیل داده‌اند.
اهدای خون علاوه بر فواید روحی و معنوی، فواید جسمی‌هم دارد. اهدای خون باعث رقیق شدن نسبی خون شده و آثار شادی بخش آن تا مدت‌ها باقی خواهد ماند. همچنین اهدای خون باعث فعال شدن مراکز خون‌ساز بدن می‌شود که این عمل می‌تواند از بروز برخی بیماری‌های خونی جلوگیری کند.
● خطری هم دارد؟
به دلیل اینکه قبل از هر بار اهدای خون، اهداکنندگان از سوی پزشک معاینه می‌شوند با اهدای خون، در حدود ۴۵۰ سی‌سی، به‌طور معمول مشکل خاصی برای آنها به وجود نمی‌آید و در عرض ۱۲ تا ۲۴ ساعت قسمت مایع خون و در عرض سه تا چهار هفته عناصر سلولی خون جایگزین می‌شود. فقط تعداد کمی از اهداکنندگان ممکن است به دلیل غذا نخوردن قبل از اهدای خون یا ترس از محیط خون گیری دچار عوارضی مانند سرگیجه، تهوع و ضعف شوند که با حضور پزشک به راحتی قابل کنترل است.
گاهی نیز ممکن است محل خون‌گیری کبود شود که با قراردادن مقداری یخ مشکل برطرف می‌شود. اگر کبودی بیش از ۱۲ ساعت باقی ماند لازم است حوله گرم در محل قرار داده شود که اگر بهبود نیافت فرد باید سریع به سازمان انتقال خون مراجعه کند. اهدای خون ممکن است شرایط افرادی را که صرع یا بیماری قلبی دارند بدتر کند و اهداکننده حتما باید در زمان مصاحبه این موضوع را به پزشک اطلاع دهد.
● مراحل اهدای خون
اگر تصمیم گرفتید خون اهدا کنید، کافی است بعد از خوردن غذا به یکی از مراکز اهدای خون در سطح شهر مراجعه کنید. در آنجا فرمی‌به شما داده می‌شود که باید مشخصات فردی‌تان را در آن بنویسید. یادتان باشد آدرس کامل و کدپستی‌تان را هم همراه ببرید چون کارت اهدای خون از طریق پست به دست‌تان می‌رسد. بعد از آن وزن، درجه حرارت، فشار خون، تعداد ضربان نبض و هموگلوبین یا هماتوکریت خون‌تان اندازه‌گیری می‌شود. در آخر سوال‌هایی درباره تاریخچه و سوابق پزشکی از شما پرسیده می‌شود. در این مرحله باید به دقت به گفته‌های پزشک توجه کنید و با صداقت به سوالات پاسخ داده و اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار دهید.
در صورتی که اشکالی از نظر خون دادن نباشد شما جهت اهدای خون پذیرفته می‌شوید و از شما می‌خواهند روی یک تخت راحت دراز بکشید تا مقدار کمی خون (کمتر از ۱۰ درصد حجم کلی خون بدن) از شما گرفته شود. زمان خون‌گیری ۵ تا ۱۰ دقیقه بیشترطول نمی‌کشد.
● بعد از اهدا
بعد از اهدای خون حتما ۱۵ دقیقه در محل خون‌گیری استراحت کنید. نوشیدنی‌ها و خوراکی‌هایی که در اختیارتان قرار می‌گیرد میل کنید. هنگام استراحت محل خون‌گیری روی بازو را مشاهده کنید، اگر خون‌ریزی وجود داشت دست‌تان را بالا بگیرید و فشار دهید. حداقل تا ۴ ساعت پوشش روی محل خون‌گیری را برندارید.
برای جبران مقدار خونی که اهدا کرده‌اید مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید. غذای کامل و سالمی ‌بخورید. تا یک ساعت بعد از اهدای خون سیگار نکشید. حداقل به مدت ۴ ساعت بار سنگین حمل نکنید.
سعی کنید بقیه روز را کمی‌آرام‌تر بگذرانید. اگر حالت غش یا گیجی داشتید طوری دراز بکشید که سرتان پایین‌تر از بدنتان قرار بگیرد.
هفته نامه سلامت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha