سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 89520

آغاز مسافرت های تابستانی، گرم شدن هوا و... دست به دست هم می دهد تا چنانچه بهداشت فردی و عمومی را جدی نگیریم، ابتلا به انواع بیماریهای ناشی از مصرف مواد غذایی فاسد شدنی را برای خود به ارمغان بیاوریم. از جمله شایع ترین بیماریها در فصل تابستان، عفونت های روده ای است که کودکان و سالمندان از آسیب پذیرترین افرادی هستند که این بیماریها سلامت آنان را تهدید می کند.

بر اساس نظرات مشترک پزشکان و متخصصان بیماریهای عفونی، مهم ترین علت ابتلا به بیماریهای عفونی، خوردن مواد غذایی از چند روز قبل مانده، حرارت ندادن غذاهای سرد به میزان کافی، مصرف زرده تخم مرغ نیمه پز و همچنین خوردن بستنی های تهیه شده از شیرهای غیر پاستوریزه و نوشیدن آب های آلوده است.
به گفته یک متخصص بیماریهای عفونی؛ بیماریهای شایع در ماههای گرم سال اغلب در هنگام سفر و مسافرت ایجاد می شود. چون میزان رعایت نکات بهداشتی به علت کمی امکانات هنگام مسافرت، کاهش می یابد.
استفاده از آبهایی که در مسیر سفر افراد قرار دارد و عدم توجه به سالم بودن آنها، از جمله مواردی است که زمینه ابتلا به بیماریهای عفونی و انگلی به ویژه در کودکان را فراهم می آورد.
بیماریهای گوارشی و انگلی، زمینه ابتلای افراد به بیماریهای عفونی را فراهم می سازد که این مسئله در اغلب موارد با طولانی مدت شدن دوره درمان همراه می شود. همچنین بیمار در طول دوره درمان، دچار عوارض ناشی از مصرف داروها می شود که این وضعیت برای کودکان به مراتب آزاردهنده‌تر است.
برخی افراد در مکانهای تفریحی و گردشی از آب رود خانه برای شستن دست و صورت و یا ظروف استفاده می کنند، در صورتی که مشخص نیست از مبدا رودخانه تا محلی که فرد قرار دارد، چه آلودگی هایی وارد آب شده است. بنابراین بسیاری از عفونت ها از طریق ظروف و یا دست های آلوده وارد بدن می شود.
از سوی دیگر، استفاده از محصولات مزارع سبزی و صیفی جات، از دیگر مواردی است که زمینه ابتلای افراد به بیماریهای عفونی و گوارشی را فراهم می سازد. به گونه ای که اغلب سبزی ها به علت استفاده از سموم و تماس نزدیک با خاک آغشته به تخم های انگل است که در صورت عدم شستشوی دقیق آنها، در هنگام مصرف به راحتی وارد بدن می شود.
دکتر مینو محرز، فوق تخصص بیماریهای عفونی در این خصوص می گوید: اغلب مردم گمان می کنند که شستن سبزی با آب کافی است، در صورتی که عدم شستشوی دقیق آنها می تواند موجب بروز مسمومیت های غذایی ناشی از عفونت در مصرف کنندگان این سبزیجات شود.
به گفته وی، میزان مسمومیت غذایی در ماههای گرم سال که دل درد و دل پیچیده، اسهال و استفراغ از علائم آن است، افزایش می یابد که علت آن ناشی از رعایت نکردن بهداشت مواد غذایی به ویژه میوه ها و سبزیجات است.
مجید صفرپور، کارشناس بهداشت محیط نیز می گوید: اغلب مسمومیت های هنگام سفر و بین راهی شامل مسمومیت های غذایی است که موجب اسهال و استفراغ می شود.
وی، خارج ماندن بیش از حد معمول مواد غذایی در خارج از مکانهای قابل نگهداری همچون یخچال، توجه نکردن به تغییر مزه مواد غذایی و... را، از مهم ترین عوامل بروز مسمویت های غذایی بین راهی عنوان می کند و می افزاید: خرید مواد غذایی و خوراکی از دستفروشان بین راهی نیز، زمینه ابتلا به مسمومیت و بیماری را فراهم می سازد. زیر این قبیل فروشنده ها، اجناس خود را به صورت غیر بهداشتی نگهداری می کنند و هیچ تعهدی برای پاسخگویی به مشتری ندارند.
نوشیدن و خوردن خوراکی های خنک در فصل گرما، یکی دیگر از نکاتی است که برای دوری از بیماریهای گوارشی و عفونی در روزهای گرم سال، باید مد نظر قرار گیرد.
تهیه بستنی، ماست و دوغ از شیرهای غیر پاستوریزه و مصرف آنها، می تواند زمینه ابتلا به تب مالت و در نهایت درگیر شدن با انواع بیماریهای عفونی را فراهم کند. در اغلب موارد ابتلا به تب مالت، بیمار از وضعیت تهیه مواد غذایی و خوراکی مصرفی اطلاعی نداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha