مرز تغییر چهره طبیعی هر كدام از ما كه به‌دلایل منطقی، احساسی یا حتی غیرمعقولانه از آن رضایت نداریم تا كجاست؟ آیا مجازیم با دستكاری‌های پزشكی از خودمان چهره‌های عجیب و غریب و گاهی ترسناك و حتی وهم‌انگیز بسازیم؟

رتبه اول ایران در مصرف ژل و بوتاكس!

سلامت نیوز:مرز تغییر چهره طبیعی هر كدام از ما كه به‌دلایل منطقی، احساسی یا حتی غیرمعقولانه از آن رضایت نداریم تا كجاست؟ آیا مجازیم با دستكاری‌های پزشكی از خودمان چهره‌های عجیب و غریب و گاهی ترسناك و حتی وهم‌انگیز بسازیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، این روزها كم نیستند جوانانی كه با تغییر قیافه‌های عجیب از طریق جراحی‌های پلاستیك در اندیشه كسب شهرت در فضای مجازی هستند، اما در خلق این چهره‌های ترسناك و دستكاری‌شده تا چه اندازه اندیشه‌های توهم‌زده خود فرد و چقدر ردپای غیرمسؤول و غیرمتعهدانه یك پزشك قابل ردیابی است؟

خبرساز شدن تغییر چهره عجیب یكی از چهره‌های مشهور اینستاگرامی، بهانه‌ای شد تا پای صحبت‌های دكتر بابك نیكو‌مرام، فوق‌تخصص جراحی پلاستیك و نایب‌رئیس انجمن جراحان پلاستیك و زیبایی ایران و تحلیل وی از معضل بی ‍‌قانونی حاكم بر حوزه جراحی زیبایی در كشور بنشینیم.

«مواد درسی حوزه زیبایی علم جراحی پلاستیك به‌طور كلی با بقیه دروس رشته‌های درمانی فرق دارد. دید ما در بسیاری از مسائل زیبایی بازتر شده است، زیرا آن اصول را به‌طور حرفه‌ای فرا گرفته‌ و پخته‌تر شده‌ایم و بعد از رسیدن به این مرحله از دانش، حاضر نیستیم بیماران را بیهوده عمل كنیم.

البته متخصصان خوب و بد در همه رشته‌ها وجود دارند و ما نیز از این مساله در جامعه پزشكی مبرا نیستیم، ولی حداقل ما دوره‌های آموزشی این رشته را طی كرده و آموزش آن را دیده‌ایم و اگر عارضه‌ای هم باشد، می‌توانیم آن را برطرف كنیم یا از دیگر استادان‌مان برای جبران آن مشكل كمك بخواهیم.»

نایب‌رئیس انجمن جراحان پلاستیك و زیبایی ایران ضمن اشاره به مطالب فوق می‌افزاید:هیچ نظارتی درخصوص اعمال جراحی زیبایی كه توسط افراد غیر‌متخصص و آموزش‌ندیده در كشور انجام می‌شود وجود ندارد و این مسائل سلامت مردم را به خطر انداخته است. این در حالی است كه امروزه در بسیاری از كشورهای متمدن، قوانین و مقررات سفت و سختی در خصوص چگونگی اعمال جراحی زیبایی وضع و سلامت مردم تضمین شده است.

این در حالی است ‌كه در آن دسته دستورالعمل‌های محدودی نیز كه توسط وزارتخانه مثلا درخصوص لیپوساكشن و رینوپلاستی ابلاغ شده است، نهادهای نظارتی نقش خود را به خوبی انجام نمی‌دهند.

دكتر نیكومرام با اشاره به این مطالب می‌افزاید: بعضا اعلام می کنند كه نیروی كافی برای كنترل و نظارت در اختیار ندارند، ولی دیده شده است كه حتی با گزارش همكاران و حتی بیماران آسیب‌دیده در خصوص بعضی تخلف‌ها، مسؤولان نظارتی چشم خود را در این خصوص بسته‌اند كه این شائبه را تداعی می‌كند كه گردش مالی بالای این‌گونه اعمال، مستعد ایجاد زمینه فساد در نظارت گشته است.

این بی‌نظارتی به آن حد رسیده كه تبلیغات گمراه‌كننده، اغواكننده مروج اعمال جراحی زیبایی و خارج از اصول حتی توسط تكنیسین‌ها، افراد غیرپزشك و دلالان حوزه زیبایی آزادانه و گستاخانه در تمام در و دیوار شهر و همچنین در فضای مجازی به چشم می‌خورد و نهادهای نظارتی چشم خود را در این خصوص بسته‌اند یا در كنترل آن ناتوانند.

رتبه اول ایران در مصرف ژل و بوتاكس!

دكتر نیكو‌مرام در خصوص آمار جراحی زیبایی در ایران می‌گوید: متاسفانه تعداد قابل توجهی از اعمال جراحی زیبایی در مراكز جراحی محدود، كلینیك‌های پوست و حتی مطب‌های شخصی انجام می‌شود كه به‌خصوص در دو مورد آخر به‌درستی گزارش نمی‌شود. از طرفی متولی این كار نیز در كشور مشخص نشده است؛ بنابراین آمار دقیقی از تعداد اعمال جراحی زیبایی نمی‌توان ارائه داد.

ولی آنچه می‌دانم، این است كه آمار بسیار بالایی داریم و سال قبل كه با مسؤول پخش خاورمیانه یكی از شركت‌های معتبر سازنده ژل و بوتاكس صحبت می‌كردم، اعلام كرده بود فروش بسیار بالایی در ایران دارد و بین تمام كشورهای منطقه رتبه اول را داریم و احساس رضایت زیادی به‌عنوان یك بازار خوب داشت. در مورد پروتز و دیگر مواد مصرفی نیز وضعیت همین‌گونه است. 

ولی آیا واقعا ما به مصرف این همه ژل و بوتاكس و پروتز نیاز داریم؟ آیا اینها ارز كشور را مصرف و جیب مردم را خالی نمی‌كند؛ ارزهایی كه در این شرایط كشور به‌سختی تهیه می‌شود! حتی كشورهایی با سرانه درآمد بالا نیز این مقدار اعمال زیبایی و مصرف ژل، بوتاكس و پروتز ندارند.

مدارك زیبایی، مجوزی برای جراحی نیست

عضو انجمن جراحان پلاستیك زیبایی آمریكا درخصوص چگونگی اعتبار برخی مدارك زیبایی كه توسط بعضی انجمن‌های خارج از كشور صادر شده است، عنوان می‌كند: معمولا انجمن‌ها مدارك زیبایی و مجوز انجام عمل زیبایی نمی‌دهند. انجمن‌ها در حوزه اختیار خود می‌توانند دوره بازآموزی برای اعضای خود برگزار کنند كه هیچ‌كدام از آنها جایگزین مدارك دانشگاهی نیست.

دكتر نیكومرام می‌افزاید: متاسفانه شاهدیم موسساتی برای ارائه مدارك زیبایی تبلیغ كرده و از اسم‌های گول‌زننده استفاده می‌كنند؛ مثلا مدركی هست تحت عنوان American Board of Cosmetic Surgery كه زیر نظر انجمن  American Academy of cosmetic surgery داده می‌شود. در بررسی و استعلاماتی كه ما كردیم، معلوم شد این دوره‌ها صرفا برای كسب درآمد ایجاد شده است و مدارك با پول و دوره‌های غیراستاندارد ارائه می‌شود.

همین‌طور در استعلامی كه از  American Board of Medical Specialist كردیم (كه تنها مرجع رسمی بوردهای پزشكی آمریكاست)، اعلام كردند چنین بورد و مدركی مورد تایید آنها نیست و در وبگاه رسمی آنها نیز چنین عنوانی وجود ندارد.حتی بسیاری از مدارك رسمی دانشگاهی خارج از كشور نیز به‌علت رعایت‌‌نكردن استانداردهای آموزشی بدون اعتبار است و همه مدارك باید ابتدا از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مورد ارزیابی و اعتبارسنجی قرار گیرد و گواهی رسمی ارزشیابی شده دریافت كنند.

بی‌قانونی، آفت جراحی زیبایی در كشور

این فوق‌تخصص جراحی پلاستیك در‌خصوص رواج بی‌رویه و غیراستاندارد اعمال جراحی زیبایی هشدار داده و تاكید می‌كند: وضع كنونی كشور در این‌خصوص بسیار اسفناك است. هیچ ضابطه و قانونی در این خصوص وجود ندارد. به‌دلیل بی‌قانونی هیچ چیزی سر جایش نیست.

آرایشگران در حوزه جراحی زیبایی و دلالی آن وارد شده‌اند، تكنیسین‌های اتاق عمل علاوه بر دلالی بیماران، اعمال جراحی زیبایی انجام می‌دهند. جراحان عمومی بدون آموزش كافی در حوزه جراحی زیبایی به اعمال جراحی زیبایی رو آورده و خود را جراح زیبایی می‌نامند و گاهی تكنیسین‌ها به جای جراحان عمل می‌كنند و آنها فقط مهر تایید می‌زنند.

در حالی كه راه آموزش دانشگاهی رشته جراحی پلاستیك در ایران از همه جای دنیا راحت‌تر است و همكاران جراحی عمومی علاقه‌مند به اعمال جراحی زیبایی با كمی مطالعه می‌توانند در آزمون ورودی آن شركت كنند و وارد دوره شوند.

جراح پلاستیك واقعی؛ گمشده در تبلیغات

«متاسفانه تبلیغات وسیع گمراه‌كننده و اغواكننده، تشخیص جراح پلاستیك واقعی را برای مردم سخت كرده است.» دكتر نیكومرام با بیان این موضوع می‌گوید:پزشكان خودشان را به‌درستی به مردم معرفی نمی‌كنند و حتی از عنوان درست رشته تحصیلی‌شان طفره می‌روند. در كجای دنیا به یك متخصص اجازه می‌دهند تخصص یا فوق‌تخصصی را كه ندارد تبلیغ كند؟! كجای دنیا یك جراح عمومی می‌تواند خود را جراح پلاستیك بنامد؟!

اگر چنین كند جعل عنوان علمی قلمداد می‌شود و قابل پیگرد است. ولی وقتی نظام پزشكی خودش این مجوز را می‌دهد، به كجا باید شكایت كنیم؟! مسؤولان اعم از نهاد قانونگذاری، وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشكی و سازمان نظام پزشكی چشمان خود را روی این نابسامانی بسته‌اند.سال‌هاست كه انجمن ما این مسائل را گوشزد و اعلام كرده كه برای قانونگذاری و تدوین این قوانین آماده همكاری است، ولی گوش شنوایی نیست.

هر متقاضی جراحی زیبایی را نباید عمل كرد

نماینده ایران در انجمن بین‌المللی جراحان پلاستیك و زیبایی (ISAPS) تاكید می‌كند: انجام اعمال جراحی زیبایی نیاز به آموزش فراوان، پیچیده و استاندارد دانشگاهی مربوط به خود دارد.

 این آموزش‌ها در رشته‌های مرتبط مثلا در رشته جراحی پلاستیك، گوش و حلق و بینی در سطوح بالای آموزش توسط استادان مجرب آموزش داده شده و بارها در اتاق عمل تمرین می‌شود، عوارض آن را دستیاران دیده و چگونگی اداره و درمان آن را فرا می‌گیرند. 

امتحان عملی و نظری هرساله گرفته می‌شود و در كنار آن اخلاق حرفه‌ای مختص آن رشته نیز آموخته می‌شود؛ این كه مراجعان را چگونه از نظر روحی، روانی و مسائل دیگر مورد ارزیابی اولیه قرار داده و در صورت لزوم ارجاع دهند. همچنین یاد می‌گیرند كه هر متقاضی اعمال جراحی زیبایی را عمل نكنند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha