از مدت ها پیش اغلب مردم و محققان همواره نمی دانسته اند که آیا شادی ذاتی است یا نه؟ اکنون این دیدگاه که شاد بودن بدون توجه به اتفاقاتی که در زندگی رخ می دهند ذاتی فرد است رد شده است.

حقایقی درباره شاد بودن

سلامت نیوز: از مدت ها پیش اغلب مردم و محققان همواره نمی دانسته اند که آیا شادی ذاتی است یا نه؟ اکنون این دیدگاه که شاد بودن بدون توجه به اتفاقاتی که در زندگی رخ می دهند ذاتی فرد است رد شده است.


به گزارش سلامت نیوز مطالعه ای در سال 2012 صورت گرفت که نشان داد که دانمارکی ها بسیار مردم شادی هستند و بین کار و زندگی خود تعادل ایجاد می کنند. این در حالی است که آن ها به لحاظ درآمدی بین کشورهای بررسی شده رتبه ی هفده را داشتند. در این مقایسه امریکا رتبه ی اول کسب درآمد را به دست آورد و رتبه ی دوازده رضایت از زندگی و رتبه ی بیست و نهم ایجاد تعادل بین کار و زندگی.

بین ایالت های امریکا کالیفرنیا به لحاظ شاد بودن مردم رتبه ی 46 ام را به خود اختصاص داده است. نیویورک و کالیفرنیا به طور شگفت انگیزی دارای رتبه های بسیار بدی به این لحاظ هستند.

این که برخی ها اعتقاد دارند قدرت افکار منفی بیش از افکار مثبت است عقیده ی نادرستی است. و مطالعات نشان می دهند که این چنین نیست.
به طور کلی اینگونه نیست که افراد شاد میزان درآمد بالایی داشته باشند یا باهوشتر از دیگران باشند. آن ها به طور مرتب ورزش می کنند. روابط جنسی منظمی دارند و خوب می خوابند.

پژوهشی در بریتانیا صورت گرفت که نشان داد بسیاری مردم نیویورک و کالیفرنیا را جاهای بسیار خوبی برای زندگی می دانند به همین دلیل این شهرها را برای زندگی انتخاب می کنند اما مساله این است که طرز فکر مردم بسیاری این چنین است و تعداد مردمانی که به این شهر ها سفر می کنند بسیار است و ازدحام بسیار و بهای مسکن نارضایتی به بار می آورد. این در حالی است که ایالت لویزیانا رتبه ی اول را بین ایالت های امریکا به لحاظ شاد بودن مردم به خود اختصاص داده است.


واقعیت این است که مردم بعد از 50 سالگی شادتر هستند. استرس کمتری دارند و احساس بهتری در مورد خود دارند. مطالعه ای روی بیش از 34 هزار نفر صورت گرفت که نشان داد با افزایش سن استرس افراد کاهش یافته و احساسات منفی آن ها نیز کمتر می شود. محققان گفتند که شاید علت این امر به سادگی این باشد که " با افزایش سن عقلانیت افراد و هوشمندی عاطفی آن ها افزایش می یابد".


اما میزان شادی افراد و بهبود مود آن ها با آزاد سازی سروتونین، اندورفین و نیز میزان اکسیژن موجود در خون ارتباط نزدیکی دارد.

رابطه ی جنسی افراد را شاد تر می کند
این خبر، خبر خوبی برای آن هاست که فعالیت هایشان در رختخوابشان بیش از حساب بانکی شان است. تحقیقات نشان می دهند که رابطه ی جنسی برای شادتر بودن شما مهم تر از میزان پولی است که به دست می آورید. شادترین افراد کسانی هستند که رابطه ی جنسی بیشتری دارند : افراد متاهل به طور کلی شاد تر از افراد مجرد هستند.

چرا موسیقی افراد را شادتر می کند؟
دوپامین ماده ی شیمیایی است که با لذت بردن مرتبط است. مطالعه ای نشان داد که زمانی که افراد به موسیقی گوش فرا می دهند مغز آن ها دوپامین بیشتری آزاد می کند. حتی فکر کردن در مورد گوش دادن به موسیقی دوپامین در مغز آزاد می کند. بنابراین این می تواند دلیل این را که چرا سمفونی پنجم بتهون و نیز برخی دیگر از قطعه ها بخشی از تاریخ بشری شده است، توضیح دهد.


این تصور که اجازه ندادن به خود برای غمگین بودن یکی از کلیدهای شاد بودن در طولانی مدت است، تصور کاملا غلطی می باشد.

به گزارش سلامت نیوز تصور مثبت داشتن از خود هرگز به این معنا نیست که شما احساس به خود اجازه ی غمگین بودن ندهید. شاد بودن به معنای عدم وجود غم نیست. با سرکوب غم شما احساسات مثبت خود را نیز سرکوب می کنید. بنابراین افرادی که احساسات خود را سرکوب می کنند در واقع افسرده تر و خشم گین تر می شوند.


مطالعات نشان می دهند که خندیدن در افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. محققان دانشگاه مریلند افرادی را که درام یا کمدی مشاهده می کردند بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که آن ها کمدی مشاهده می کردند جریان خون در رگ هایشان نرمال تر از افرادی بود که درام مشاهده می کردند.
     

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha