شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 899

چندی پیش در صفحه سلامت همشهری گزارشی در مورد اختلاف‌نظر میان جراحان پلاستیک، گوش و حلق و بینی و جراحان فک و صورت در مورد این‌كه كدام‌یك از آنها صلاحیت انجام عمل ترمیمی بینی دارند به چاپ رسید....

جراحی بكنید، ولی قصور نكنید
در این گزارش رئیس انجمن جراحان پلاستیک نسبت به صلاحیت گروه‌های دیگر برای انجام جراحی ترمیمی بینی ابراز تردید كرده‌ بود و همین باعث واكنش انجمن‌های جراحان فک و صورت و متخصصان گوش و حلق و بینی شد.
دكتر محمد بیات، متخصص جراحی دهان و فك و صورت و دبیر انجمن جراحان دهان و فك و صورت و عضو شورای عالی نظام پزشكی با انتقاد از این‌که رئیس یک انجمن هم‌تراز نمی‌تواند در مورد محدوده کاری رشته تخصصی دیگری اظهار‌نظر كند، در گفت‌وگو با همشهری، با اشاره به این‌كه رشته جراحی دهان، فك و صورت یك دوره آموزشی پنج ساله در ایران دارد كه در همه جای دنیا شناخته شده است و الگوی آن هم طبق استانداردهای بین‌المللی در كشور طراحی شده و اجرا می‌شود، می‌گوید: «محدوده كاری این رشته در سال‌های اخیر گسترش زیادی پیدا كرده و عمده كار آن در مورد ضایعات و صدمات فك و صورت است كه شامل شكستگی‌ها، ضایعات و صدمات پاتولوژیك، تومورها و شكاف لب و كام، جراحی‌های بازسازی، عفونت‌ها و ... است.»
 وی با تأکید بر این‌كه جراحی زیبایی هم در حیطه این وظایف قرار می‌گیرد، ادامه می‌دهد: «جراحی زیبایی در همه جای دنیا و از جمله ایران جزو دوره آموزشی این رشته است. جراحی ترمیمی قسمت عمده این رشته را تشكیل نمی‌دهد، اما جزو آن است. ولی ما متأسفانه با برخی از اخبار و اطلاعات نادرست روبه‌رو هستیم كه توسط رسانه‌ها نیز گسترش پیدا می‌كند. ما معتقد نیستیم كه جراحان صرفاً كار زیبایی كنند ولی اظهار‌نظر در مورد این‌كه جراحی زیبایی جزو برنامه این رشته نیست، اصلاً درست نیست و تعیین تكلیف در این مورد باید فقط توسط مقامات قانونی در وزارت بهداشت و درمان صورت گیرد.»
خط‌كشی معنا ندارد
«بسیاری از اعمال جراحی در رشته‌های مختلف پزشكی با هم همپوشانی دارند؛ مثل جراحی تیروئید كه هم به‌وسیله جراحان سر و گردن و هم جراحان عمومی انجام می‌شود. جراحی‌های صورت و از جمله بینی هم به‌وسیله این سه گروه جراحی انجام می‌شود و این در تمام دنیا پذیرفته شده است. چون جراحی صورت تمام اندام مربوط به صورت از جمله بینی را نیز شامل می‌شود.» دبیر علمی انجمن جراحان فک و صورت با بیان این جملات تصریح می‌كند: «متأسفانه در جامعه ما این جروبحث‌ها، جروبحث‌های كاذبی است كه فقط برای یك عده از مطرح‌كنندگان آن  منافع مالی و اقتصادی دارد.»
دکتر کلانتر هرمزی، رئیس انجمن جراحان پلاستیک، در گزارش قبل در مورد صلاحیت جراحان گوش و حلق و بینی اعلام کرده بود که فقط آن‌دسته از این جراحان که دوره آموزشی جراحی پلاستیک را گذرانده‌اند می‌توانند عمل جراحی ترمیمی بینی را انجام دهند که همین باعث واكنش‌هایی از سوی مسئولین انجمن جراحان گوش و حلق و بینی نیز شد.
دکتر ابراهیم رزم‌پا، مدیر روابط عمومی انجمن جراحان گوش و حلق و بینی با اعلام این‌که انجمن جراحان پلاستیك نمی‌تواند نه برای ما و نه برای هیچ تخصص دیگری تعیین تكلیف كند، می‌گوید: «این بار اول نیست که انجمن جراحان پلاستیک از حیطه اختیاراتش فراتر می‌رود. بارها در صدا و سیما نیز این صحبت‌ها از طرف رئیس این انجمن مطرح شده است و بارها نیز به آنها در مورد قانونی نبودن این صحبت‌ها تذكر داده شده است.»
وی با بیان این‌که یک جراح پلاستیک آن‌قدر که در جراحی سینه و شکم می‌تواند تبحر داشته باشد ممکن است در جراحی بینی تبحر کافی نداشته باشد، می‌گوید: «خیلی از متقاضیان جراحی بینی هستند که بعد از عمل زیبایی توسط این جراحان دچار عوارض وخیم غیرقابل برگشت شده‌اند؛ به‌طوری که ترجیح می‌دهند به وضعیت سابق برگردند ولی مشکلات فعلی را نداشته باشند.»
مجوز مهم نیست، تخصص مهم است
«حتی اگر وزارت بهداشت هم به این جراحان برای جراحی ترمیمی بینی مجوز دهد باز هم اگر یک جراح با وجود داشتن مجوز، تخصص کافی نداشته باشد خلاف قانون است.» مدیر روابط عمومی انجمن جراحان گوش و حلق و بینی با بیان این جملات ادامه می‌دهد: «مسئله مهم این است که جراحان پلاستیک آن‌قدر که روی بینی مانور می‌دهند چرا روی قسمت‌های دیگر بدن تأکید نمی‌كنند؟ تعداد متخصصین گوش و حلق و بینی که جراحی پلاستیک می‌كنند  خیلی بیشتر از تعداد جراحان پلاستیک است ولی متأسفانه طرح این مسائل علاوه بر بی‌اعتمادی مردم نسبت به این افراد باعث می‌شود دود این مسائل به چشم خودشان برود.»
«اصلاح تمام انحرافات و بیماری‌های مختلف بینی از قبیل التهابات، عفونت‌ها و اشكالات و ناهنجاری‌های آناتومی، پلیپ بینی، خون دماغ، انحراف تیغه میانی بینی و به‌طور كلی اصلاح مشكلات مربوط به فیزیولوژی بینی به عهده متخصص گوش و حلق و بینی است.» این‌ را هم دکتر احمد خاص احمدی، نماینده مجلس شورای اسلامی و متخصص گوش و حلق و بینی می‌گوید. وی تصریح می‌كند: «گروه‌های دیگر اگر بخواهند جراحی بینی را انجام دهند فقط به ظاهر بینی و زیبایی آن توجه دارند. ما بیمارانی را داریم كه با مخاط بینی خشك مراجعه می‌كنند. قطعاً یک متخصص گوش و حلق و بینی  به این مشکلات  تسلط پیدا می‌كند و موقع جراحی پلاستیك تمام این مشكلات را در نظر می‌گیرد.»
 دکتر خاص احمدی با بیان این‌که جراحان پلاستیك فقط جراحان عمومی هستند كه نمی‌توانند این مشكلات و بیماری‌ها را در موقع جراحی تشخیص دهند ادامه می‌دهد: «همین نوع جراحی عوارض زیادی را به همراه دارد؛ گرفتگی بینی و سوراخ شدن دیواره میانی، عدم تقارن و انحراف تیغه از جمله این عوارض هستند. به همین دلایل است كه ما معتقدیم اولویت جراحی زیبایی و پلاستیك با جراحانی است كه با این عوارض آشنا هستند. یك جراح پلاستیك عمومی تمام قسمت‌های بدن را جراحی می‌كند ولی به‌طور تخصصی نمی‌تواند روی بینی كار كند. به‌علاوه تمام جراحان گوش و حلق و بینی دوره آموزشی جراحی پلاستیك را می‌گذرانند نه فقط عده‌ای از آنها.»
مسئولان چه می‌گویند؟
با وجود تمام اظهار‌نظرها و انتقادهایی که میان این سه گروه از جراحان به‌وجود آمده، مسئولان وزارت بهداشت باز هم حل این اختلاف را منوط بر تشکیل كمیته‌ای می‌دانند كه در آن رؤسای این سه انجمن برای یافتن راه‌حل اختلاف درباره محدوده وظایف خود به بحث بنشینند. اما مسئولین وزارت بهداشت قبل از تشکیل این جلسه چه می‌گویند؟
دكتر افخمی، رئیس اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت در این باره معتقد است: «متأسفانه در جامعه ما عمل جراحی بینی بیشتر جنبه تشریفاتی پیدا كرده و در اكثر مواردی كه جراحی انجام می‌شود لزومی به این كار نبوده است. ولی در مورد این‌كه كدام‌یك از این گروه‌ها مجاز به انجام عمل ترمیمی بینی هستند هنوز پیش‌بینی خاصی صورت نگرفته و هر سه گروه مدعی هستند كه در این زمینه دوره‌های لازم را دیده‌اند.»وی ادامه می‌دهد: «به‌طور كلی اعمال پزشكی را هر پزشكی ممكن است انجام دهد، مثلاً یك پزشك عمومی ممكن است كاری را انجام دهد كه در حیطه تخصصش نباشد و البته تا زمانی كه اشكالی در كارش به‌وجود نیامده و بیمار نیز از او شکایتی نکرده مسئله‌ای به‌وجود نمی‌آید، ولی وقتی این پزشك در كارش دچار مشكل شد آن‌وقت است كه قصور كرده یعنی در كاری دخالت كرده كه صلاحیت انجام آن را نداشته است.»
 وی ضمن اشاره به این‌که الآن خیلی از اعمال تخصصی را پزشكان عمومی تجویز می‌كنند كه چنانچه در این زمینه تخطی به‌وجود بیاید قصور محسوب می‌شود، می‌گوید: «در مورد پزشكان این گروه‌ها هم به همین صورت است و تا بیمار از آنها نارضایتی نداشته و قصوری صورت نگیرد، مشکلی برای این پزشکان به‌وجود نمی‌آید.»
دکتر بهرام عین‌اللهی، رئیس دبیر‌خانه شورای تخصصی آموزش پزشکی هم می‌گوید: «از ماه گذشته دبیرخانه شورای عالی نظام پزشکی کمیسیون برنامه‌های آموزشی را برای تخصص‌های مختلف در وزارت بهداشت راه‌اندازی كرده كه طبق آن از هر رشته تخصصی یک نفر در این کمیسیون شرکت می‌كند. بر اساس مصوبات این کمیسیون برنامه‌های آموزشی رشته‌های مختلف تخصصی مشخص و برای اجرا به معاونت سلامت ارجاع داده می‌شود. با تشكیل این شورا حیطه‌های تخصصی هر رشته و دوره‌های آموزشی رشته تخصصی آنها به‌طور کامل مشخص خواهد شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha