كارشناس تغذیه واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی یزد مصرف بی رویه قندهای ساده را زمینه‌ساز بروز بیماری دیابت دانست و افزود: افراد مبتلا به دیابت می‌بایست از مصرف قندهای ساده خودداری و بیشتر از قندهای پیچیده‌ای كه در نان سبوس‌دار و حبوبات وجود دارند، استفاده كنند.

نان سبوس‌دار، میوه‌ها،‌ سبزی‌ها و حبوبات را جایگزین قندهای ساده كنید

یوسف نقیایی در گفت‌وگو با ایسناخاطرنشان كرد: قندها از جمله مواد مغذی موجود در بسیاری از غذاها هستند كه در بدن نقش‌های متعددی از جمله تامین بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز سلول‌های بدن و حتی پیشگیری از برخی سرطان‌ها را ایفا می‌كنند.


وی خاطرنشان كرد: ‌كاهش قند خون بدن می‌تواند مشكلاتی از قبیل افت فشار خون، سرگیجه، عدم كاركرد صحیح مغز و در نهایت كما را به دنبال داشته باشد. متعاقباً افزایش قند خون بدن زمینه بروز بیماری دیابت، چاقی و عوارض ناشی از آنها را فراهم می‌كند.


نقیایی اظهار داشت: با توجه به این كه مصرف بی رویه مواد قندی به خصوص قندهای ساده مثل قند، ‌نبات، ‌شكر و انواع شیرینی‌ها می‌تواند بیماری‌هایی از جمله دیابت را ایجاد كند، لذا توصیه می‌شود افراد مبتلا به این عارضه حتی‌الامكان از مصرف قندهای ساده اجتناب كرده و بیشتر از قندهای موجود در نان سبوس‌دار، میوه‌ها،‌ سبزی‌ها و حبوبات استفاده كنند.


این كارشناس تغذیه در پایان یادآور شد: مصرف زیاد قندها به دلیل قابلیت تبدیل به چربی می‌تواند موجب افزایش وزن و چاقی شود و این عوارض نیز متعاقبا زمینه بروز بیماری قلبی و عروقی را فراهم می‌كنند؛ لذا توصیه می‌شود به منظور پیشگیری از این عوارض مصرف تمام مواد قندی و انرژی‌زا مانند انواع نان‌ها، برنج،‌ قند،‌ شكر و شیرینی كاهش داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha