سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 939

رئیس سازمان انتقال خون با اعلام خبر حذف خون جایگزین تا آخر امسال گفت: ریسك خطر انتقال خون از ریسك رانندگی و نبستن كمربند ایمنی در ایران بسیار كمتر است.

از خون دادن نترسید!
به گزارش سلامت نیوزحسن ابوالقاسمی در گفت و گو با  فارس، افزود: در نیمه اول امسال از مجموع 854 هزار و 633 نفر اهدا كننده خون كمتر از دو هزارم درصد تست HIV مثبت داشتند و كمتر از 6 صدم درصد تست هپاتیت مثبت و كمتر از 45 هزارم درصد تست آنتیژن هپاتیت بی مثبت داشتند كه همگی آنها در فرم محرمانه انتقال خون اعلام كرده بودند از خونشان استفاده نشود.
وی ادامه كرد: در سازمان انتقال خون گرایش به سمت جذب اهدا كننده مستمر است و این امر نقطه قوت سازمان انتقال خون است كه ضریب امنیت خون را در كشور هر چه بیشتر بالا می‌برد؛ نقطه ضعف ما این است كه هنوز تست PCR را در همه كشور نداریم كه باید این تست در همه پایگاههای انتقال خون انجام شود.
وی گفت: در نیمه اول امسال 35 درصد اهدا كنندگان خون زیر دیپلم، 39 درصد دیپلم، 23 درصد دانشگاهی و سه درصد بی سواد بودند و بررسی های انجام شده نشان می‌دهد كه رابطه مستقیم بین میزان تحصیلات و سلامت خون فرد وجود دارد.
ابوالقاسمی افزود: پایبندی مردم به اصول اخلاقی و پرهیز از بی بند وباری ها، ارتباط مستقیمی با سلامت خون در كشور دارد و اكنون ایدز و اعتیاد دو تهدید مهم برای انتقال خون كشور است.
وی گفت:‌ در زمان حاضر حدود 20 درصد خونهای اهدایی به علت مشكوك بودن یا تستهای مثبت آنها از چرخه مصرف خارج می‌شود و به همین علت ضریب بالای ایمنی را در انتقال خون داریم و امیداریم با ادامه این روند به زودی بتوانیم اعلام كنیم كه 100 درصد خونهای مصرفی كشور ایمن و سالم هستند.
وی اضافه كرد: در زمان حاضر حدود 2 درصد خونهای مورد نیاز بیماران به صورت جایگزین در برخی استانها گرفته می‌شود كه تا آخر امسال كل خونهای جایگزین در سراسر كشور حذف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha