سالانه 400 میلیون دلار داروی قاچاق وارد ایران می‌شود كه 90 درصد آنها تقلبی است و در بازار ناصرخسرو به فروش می‌رسد.رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با تهران امروز با بیان مطلب فوق می‌گوید: مساله قاچاق دارو یك معضل جهانی است و كشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

قاچاق سالانه 370میلیارد تومان داروی قلابی به كشور

به گزارش سلامت نیوزبه گفته دكتر آذرنوش، تهیه دارو از بازارهای غیرقانونی توسط مردم خود عامل مهمی برای رونق بازار داروی قاچاق در ایران است. ضمن اینكه داروخانه‌ها نیز در برخی مواقع با تهیه دارو از مجاری غیرمجاز به این مساله دامن می‌زنند.او می‌افزاید: بیشترین دارویی كه به صورت قاچاق وارد كشور می‌شود داروهای قلبی و داروهای موثر بر شیوه زندگی نظیر هورمون‌ها، استروئیدها و داروهای ضد حساسیت است.بر اساس آمارهای موجود 90 درصد از داروهای قاچاق تقلبی و در بسیاری از موارد عوارض این داروها غیرقابل جبران است.البته مشكل دیگری كه در كشور وجود داشته و به مساله قاچاق دارو دامن می‌زند، محدود بودن فهرست دارویی كشور است. وقتی بیمار برای دریافت دارویی كه در نسخه نوشته شده به داروخانه مراجعه می‌كند و با جواب منفی روبه‌رو می‌شود اولین فكر، تهیه دارو از بازار قاچاق داروست.

دكتر آذرنوش راه‌حل این مساله را توجه بیشتر پزشكان به فهرست دارویی كشور دانسته و معتقد است اگر پزشكان داروهایی را كه در فهرست دارویی كشور قرار دارد تجویز كنند تا حدود زیادی می‌توانند مانع از رونق قاچاق دارو در كشور شوند.

او مراكز دارویی تك‌نسخه‌ای را یكی از راه‌حل‌های اساسی برای مبارزه با داروهای تقلبی دانسته و به پزشكان توصیه كرد: در صورت نیاز بیماران به مصرف داروهای خاص، آنان را به این مراكز و یا داروخانه‌های هلال احمر هدایت كنند.این در حالی است كه اكثر مردم از تقلبی و بی‌اثر بودن داروهایی كه از بازار آزاد تهیه می‌كنند خبر ندارند.

البته در برخی موارد نیز داروخانه‌ها هم برای تكمیل سبد دارویی خود از داروهای قاچاق استفاده می‌كنند كه این امر هم غیرقانونی است و هم جان بیماران را به خطر می‌اندازد. توجه به این مساله هم می‌تواند تا حد زیادی مشكلات را برطرف كند.

قاچاق داروی تقلبی از پرسودترین منابع درآمد قاچاقچیان و شبكه‌های مافیایی پس از قاچاق مواد مخدر و اسلحه در دنیاست و این باندها را هر روز با درآمدهای چند میلیارد دلاری به ادامه این كار تشویق می‌كند.

قاچاق داروهای تقلبی وجود خطر‌آفرین بودن آن با توجه به نیاز بیماران به دارو در ایران نیز رواج یافته و شاهد قاچاق داروهای تقلبی هستیم كه در بازار عرضه می‌شود، اما هنوز هیچ اقدام مثبتی برای ریشه‌كن كردن این معضل صورت نگرفته و اقدام‌های انجام شده تمام مقطعی و گذرا بوده است.  

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha