شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9515

دانشمندان در نیوزیلند و ژاپن با استفاده از یك فناوری زیستی پیازی درست كرده‌اند كه خرد كردن آن موجب روان شدن اشك چشم انسان نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، با استفاده از این فناوری زیستی در پیاز، ژن عامل تولید آنزیمی كه موجب اشك ریختن انسان می‌شود، از فعالیت می‌افتد.

این كشف می‌تواند به یكی از معماهای همیشگی در آشپزی مبنی بر اینكه چرا خرد كردن یك پیاز معمولی موجب سوزش چشم و روان شدن اشك می‌شود، خاتمه دهد.

موسسه تحقیقاتی "محصول و غذا" در نیوزیلند با استفاده از فناوری متوقف كردن ژن ، به این موفقیت دست یافت و امیدوار است كه بتواند در عرض ‪ ۱۰‬سال آینده نخستین نمونه این پیاز را به بازار عرضه كند.

"كولین ادی" دانشمند ارشد این موسسه گفت، این طرح در سال ‪ ۲۰۰۲‬و پس از آن آغاز شد كه دانشمندان ژاپنی ژن تولیدكننده عاملی را كه موجب ریزش اشك انسان می‌شود، كشف كردند.

وی گفت، دانشمندان پیش از این تصور می‌كردند كه عامل ریزش اشك انسان بطور خود به خود با خرد كردن پیاز تولید می‌شود اما اكنون ثابت شده است كه یك آنزیم این عامل را كنترل می‌كند.

وی افزود، دانشمندان در نیوزیلند این توانایی را دارند كه با استفاده از فناوری متوقف ساختن فعالیت ژن‌ها كه توسط دانشمندان استرالیایی ابداع شده است، دی.ان.ای را وارد پیازها كنند.

این فناوری یك توالی ایجاد می‌كند كه ژن تولیدكننده اشك را در پیاز از فعالیت باز می‌دارد تا آنزیم ترشح نكند.

بنابراین می‌توان پیاز را به راحتی و بدون ریزش اشك خرد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha