با توجه به وجود ناخالصی‌های فراوان در نمك و آثار مخرب آن، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، درباره نحوه شناسایی نمك خالص و بهداشتی اطلاعیه‌ای صادر كرد.

به گزارش سلامت نیوز،در این اطلاعیه آمده است: نمك چه به صورت استخراج شده از معادن سنگ نمك و چه به صورت استخراج شده از آب دریا دارای ناخالصی‌های فراوانی است. عمده‌ترین ناخالصی‌های نمك، سولفات كلسیم با گچ می‌باشد كه به دلیل سفید بودن آن قابل تشخیص با نمك نیست ولی اگر نمكی را كه دارای ناخالصی گچ (سولفات كلسیم) می‌باشد در آب حل كنیم، گچ در آب به صورت حل نشده باقی می‌ماند. ناخالصی دیگری كه مانند گچ در آب نامحلول ولی قابل تشخیص است، گل و لای همراه آن است كه باعث تیرگی رنگ نمك می‌شود. ناخالصی‌های دیگر نمك از لحاظ مقدار در سنگ نمك ناچیز بوده ولی از لحاظ ایجاد عوارض نامطلوب و مسمومیت در بدن انسان با اهمیت تلقی می‌شود.

براساس این اطلاعیه، فلزات سنگین از قبیل سرب، جیوه، كادمیوم، ارسنیك و غیره از گروه این ناخالصی‌ها هستند كه هر كدام از این عناصر ضررهای فراوانی را متوجه انسان می‌كند. این عناصر دارای خاصیت تجمعی در بدن بوده و مسمومیت‌های مزمن و عوارض بهداشتی مختلفی را برای بدن ایجاد می‌كنند. لذا ضروری است این ناخالصی ها طی فرآیند تصفیه نمك جدا شده و از لحاظ وجود این ناخالصی‌ها به حد استاندارد و مطلوب برسند.

بر همین اساس وزارت بهداشت، توجه به مندرجات ذیل را روی بسته بندی‌های نمك توصیه كرد:

- درج عبارت «نمك تصفیه شده» روی بسته‌بندی

- شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی

- نام و نشانی واحد تولید كننده و یا بسته‌بندی كننده

- وزن و شرایط نگهداری

- توصیه‌های مربوط به نمك ید دار

- تاریخ تولید، انقضاء مصرف و سری ساخت

در پایان این اطلاعیه همچنین یادآوری شده است؛ نمك‌هایی كه در بسته‌بندی كوچك در كیسه‌های زرد رنگ و یا سفید رنگ عرضه می‌شود و مشخصات فوق بر روی آنها درج نشده است و یا عبارت «صنعتی صادراتی» بر روی برچسب بسته بندی ذكر شده است مورد تایید نبوده و نباید به عنوان نمك خوراكی معرفی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha