همزمان با بیست و هشتمین سالگرد انقلاب شكوهمند ایران در جلسه‌ای هم اندیشی با حضور دكتر مرندی،‌لاریجانی ، پزشكیان و ظفرقندی دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه سلامت تشریح شد.

افزایش‌‌١٣ و‌١٦ ساله امید به‌زندگی مردان و زنان ایرانی پس از انقلاب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا دكتر سید علیرضا مرندی در سخنرانی خود با موضوع تحولات اساسی در حوزه آموزش و بهداشت با اشاره به اهمیت این موضوع گفت: با اجرای طرح ژنریك در اوایل انقلاب دارو با قیمت ارزان در دسترس آحاد مردم قرار گرفت كه این ‌در راستای فرمایشات حضرت امام (ره) جهت خدمت رسانی به مستضعفان،‌محرومان و كوخ نشینان بود.

وی با بیان اینكه شبكه بهداشت نیز جایگاه مناسبی برای توزیع عادلانه خدمت به اقصی نقاط كشور محسوب می‌شد، ادامه داد: بدین ترتیب مردم به راحتی از مراقبت‌های بهداشتی اولیه برخوردار شدند.


وزیر اسبق بهداشت درمان و آموزش پزشكی در ادامه توضیح داد: در گذشته بیش از 12 تا 14 هزار پزشك وجود نداشت و برخی از پزشكان به لحاظ شرایط حاكم به سایر كشورها مهاجرت می‌كردند بنابراین در آن زمان نیاز به نیروی انسانی به‌ شدت احساس می‌شد.

مرندی با اشاره مجدد به كمبود نیروی انسانی متخصص در آن سالها یادآور شد: این در حالی بود كه نیروی انسانی موجود نیز باید برای آموزش، درمان،‌ارایه خدمات بهداشتی،‌برنامه ریزی،‌اجرا و پژوهش فعالیت می‌كردند كه این كمبود با ادغام آموزش پزشكی با وزارت بهداشت جبران شد.

وی افزود: مخالفت فراوان با وجود مشكلات و شبكه بهداشت نیز در بیش از 65 هزار روستا از طریق خانه‌های بهداشتی، مراكز بهداشتی روستایی و شهری با نیروی انسانی آموزش دیده (بهورز با پنج كلاس تحصیل) طراحی شد.


وزیر اسبق بهداشت و درمان در خصوص انتزاع آموزش پزشكی از وزارت علوم هم توضیح داد: در آن سالها 1900 عضو هیات علمی وجود داشت و سالیانه 700 دانشجوی پزشكی برای آموزش جذب می‌شدند كه طی یكسال و نیم مذاكره با وزارت علوم لایحه ادغام آموزش پزشكی به وزارت بهداشت از سوی دولت ارایه شد.


وی افزود: در آن سالها، با توجه به كمبود نیروی انسانی در بهترین شرایط برای هر 2800 نفر یك پزشك و در بدترین شرایط به ازای هر 48 هزار نفر یك پزشك تربیت شده بود كه برای جبران این كمبودها لایحه ادغام آموزش پزشكی با وزارت بهداشت ارایه شود و با وجود مخالفت‌های فراوان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.


دكترمرندی در ادامه گفت:‌ با تصویب این لایحه 55 درصد از امكانات وزارت علوم به وزارت بهداشت انتقال یافت و در هر استانی دانشگاه علوم پزشكی تاسیس شد و در حالی كه استانی كه از فقدان متخصص رنج می‌برد امروز صاحب فوق تخصص شد.

وی دانشگاه‌های علوم پزشكی را مسئول سلامت مردم برشمرد و افزود: بدین ترتیب و با ادغام آموزش پزشكی به وزارت بهداشت مرزهای دانشگاه‌ها و استان‌ها یكی شد و افزایش تعداد نیروی انسانی تحصیل كرده از دیگر مزایای این ادغام بود كه در آن زمان، نیاز شدیدی به آن احساس می‌شد.

مرندی به وجود 10 هزار عضو هیات علمی و 100 هزار دانشجوی علوم پزشكی اشاره كرد و ادامه داد: 34 درصد اعضای هیات علمی كشور را زنان تشكیل می‌دهند و هم اكنون 51 دانشكده پزشكی تاسیس شده كه 37 دانشكده آن به وزارت بهداشت تعلق دارد.

این در حالیست كه در راستای این ادغام رشته‌های تخصصی نیز گسترش یافت و رشته های فوق تخصصی برای نخستین بار در سال 66 پایه ریزی و 21 رشته فوق تخصصی راه اندازی شد و بدین ترتیب از اعزام بیمار به خارج از كشور بی نیاز شدیم.


وی با بیان اینكه در سالهای پیش از انقلاب در ایران صرفا یك دوره ph.d وجود داشت،افزود:در حالی كه هم اكنون این دوره ph.d به 35 رشته ارتقا یافته است.

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در تعریف سلامت گفت: به برخورداری از حداكثر سلامت جسمی، روانی و رفاه اجتماعی و نه صرفا فقدان بیماری سلامتی گفته می‌شود كه باید فرهنگ سلامت در مردم نهادینه شود.


وی وجود 121 مركز تخصصی همراه با نیروی انسانی تربیت شده كافی ارایه خدمات تخصصی و فوق تخصصی پژوهش در حوزه گسترده‌ای نظیر سلولهای بنیادین، ضایعات نخاعی،‌تهیه و تولید داروی ایدز را در سایر ادغام آموزش پزشكی به وزارت بهداشت عنوان كرد و افزود: اما باید دانست كه همه این دستاوردها به بركت نظام مقدس جمهوری اسلامی و در سایه اسلام و اعتقادات دینی حاصل شده است.


وی افزود: هرچند شبكه بهداشت زمینه را برای دسترسی به عدالت فراهم كرد و هم اكنون 86 درصد روستاییان به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند اما هنوز با عدالت فاصله زیادی است و در نظام اسلامی باید عدالت در سلامت به مفهوم واقعی خود و در تمام ابعاد رعایت شود و باید كوشید تا پرداخت از جیب مردم كاهش یابد.

مرندی در خصوص شاخص‌های بهداشتی ایران نیز گفت: آمار مرگ كودكان زیر یكسال از 129 در 1000 تولد زنده قبل از انقلاب به 6/28 در 1000 مرگ كودكان زیر 5 سال نیز از 174 در 1000 تولد زنده قبل از انقلاب به 36 در 1000 كاهش یافت.

وی افزود: این در حالیست كه میزان مرگ مادران ایرانی نیز (MMR) از 245 در 100 هزار تولد در قبل از انقلاب به 5/35 تنزل یافته است. در حالی كه ایران در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از رشد جمعیت 9/3 درصد برخوردار بود هم اكنون رشد جمعیت به 2/1 رسیده و امید به زندگی مردان ایرانی 13 و زنان ایرانی 16 سال افزایش یافته است.


طرح پزشك خانواده با هدف پاسخگویی به نیاز جامعه و خدمات رسانی به اقشار آسیب پذیر شكل گرفت


طرح پزشك خانواده امكان برقراری عدالت در سلامت را فراهم می‌كند

به گزارش ایسنا،‌دكتر مسعود پزشكیان وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در سخنرانی خود با عنوان پایه ریزی پزشك خانواده و بیمه درمانی وسیع مبنای گسترش سلامت گفت: طرح پزشك خانواده و سیستم ارجاع در جهت پاسخگویی به نیاز جامعه و خدمت رسانی به اقشار آسیب پذیر جامعه شكل گرفت.


وی با اعتقاد به این كه مرگ، اكثرافراد بی سواد، سالخورده، كودكان، زنان، زنان باردار، حاشیه نشینان و محرومان جامعه را تهدید می‌كند، در ادامه افزود: رسالت اصلی وزارت بهداشت و دولت پاسخگویی به این افراد و ارایه خدمات سلامت به گروه هدف است.

پزشكیان ادامه داد: اگر به دنبال عدالت هستیم با اجرای طرح پزشك خانواده قادر خواهیم بود كه گروه هدف را پوشش دهیم چرا كه در این راستا هر ایرانی صاحب پزشكی خواهد شد كه مسئولیت سلامت وی را بر عهده دارد.

وی در ادامه توضیح داد: هر پزشكی مسوول سلامت جمعیت تعریف شده‌ای خواهد بود و همه افراد از خدمات سلامت یكسان برخوردار خواهند بود.


پزشكیان با اشاره به اجرای بیمه سر تخت بیماران در جهت حمایت از اقشار محروم و بی بضاعت گفت: بدین ترتیب دولت پذیرفت تا 80 درصد از هزینه‌های بستری افراد را بپردازد و در قالب بیمه روستایی نیز 450 میلیارد تومان برای پوشش اقشار آسیب پذیر اختصاص یافت.

وی اجرای طرح پزشك خانواده و سیستم ارجاع را در ایجاد اشتغال زایی گروه پزشكی موثر برشمرد و افزود: این سیستم چنانچه بدرستی اجرا شود پزشك عمومی، ماما و پرستار به كار گرفته می‌شود و سهم هر یك مشخص است.

وزیر سابق بهداشت،‌درمان و آموزش پزشكی گفت: اجرای طرح پزشك خانواده با به‌كارگیری 5 هزار پزشك ،‌ماما و پرستار آغاز شد و بدین ترتیب تحول عظیمی را در بكارگیری نیروی انسانی ایجاد كرد. نگاه به پزشك عمومی تغییر كرد و دریافتی آنان صرفا بر اساس عدالت صورت پذیرفت و گرایش از نگاه اداری به خدمتی تغییر كرد.


وی با اعتقاد به اینكه هر چند اجرای پزشك خانواده آغاز شده اما هنوز به طور كامل مستقر نشده است در ادامه افزود: استقرار و اجرای كامل پزشك خانواده به 10 تا 12 سال وقت نیاز دارد.


پزشكیان در ادامه به تجهیز مراكز بهداشتی و درمانی كشور اشاره كرد و افزود: قبل از تصویب مجوز مجلس این مراكز با اعتبارات وام جهانی مجهز شدند یكهزار و اندی دستگاه موسو خریداری شد و كارگاه‌های آموزشی برای گروه‌های هدف برگزار و دارو و تجهیزات نیز مستقر شد.


وی با بیان اینكه در اجرای این طرح تلاش شد تا منابع به نفع روستاییان جذب شود، گفت: بدین ترتیب 20 میلیون روستایی بیمه شده و 700 میلیارد تومان اعتبار به نفع اقشار آسیب پذیر جذب شد. (450 میلیارد از طریق بیمه، 120 میلیارد از طریق سوانح و حوادث و 200 میلیارد از طریق بیمه سرتخت)

وی با بیان اینكه طرح پزشك خانواده و سیستم ارجاع هنوز راه زیادی را در پیش دارد،‌گفت: هنوز سطح سوم این طرح شكل نگرفته است.


پزشكیان گفت: باید سهم سلامت هر ایرانی از منابع مشخص شود و هر خدمت سلامت با استانداردی واحد به همه مردم در اقصی نقاط كشور ارایه شود این یعنی عدالت در سلامت، كه طرح پزشك خانواده این امكان را فراهم می‌كند.

به گفته پزشكیان،‌ با اجرای پزشك خانواده اعتبار هیچ روستایی به جایی نخواهد رسید و امكان پاسخگویی مناسب نیز فراهم می شود.

 

دفاع مقدس از افتخارات بی بدیل تاریخ پزشكی است


بحث تریاژ صرفا در شرایط جنگی معنا می‌یابد

به گزارش ایسنا،‌دكتر ظفرقندی رییس سابق نظام پزشكی نیز در سخنان خود با عنوان نقش دفاع مقدس در ارتقای سطح پزشكی در ایران از افتخارات بی بدیل در تاریخ پزشكی را ایام دفاع مقدس برشمرد و افزود: این ایام از دو بعد حرفه‌ای و فنی و سازماندهی و مدیریتی قابل بررسی است.

وی توضیح داد: به لحاظ بعد حرفه‌ای و فنی جنگ دارای قواعد و قوانین خاص پزشكی است به عنوان مثال بحث تریاژ در شرایط جنگی معنا پیدا می‌كند.

وی گفت: در جنگ تحمیلی علیه ایران كه متفاوت از جنگهای كلاسیك بود در ظرف مدت كوتاهی با امكانات محدود صدها مجروح باقی ‌گذاشت كه امدادرسانی به آنها به لحاظ فنی و سازماندهی نوعی ابتكار و خلاقیت بود كه تجربه بزرگی نیز از این جنگ حاصل شد.


دكتر ظفرقندی با بیان اینكه تا قبل از جنگ كره، جراحی عروق وجود نداشت، افزود: در هیچ جای دنیا به اندازه ایران آسیب شیمیایی تحمیل نشد كه در این راستا بررسی و كارهای تحقیقی زیادی به وقوع پیوست.

وی به 80 هزار مجروح شیمیایی در ایران اشاره كرد و افزود: آثارسرطان زا بودن مجروحان شیمیایی قابل بررسی و تحقیق است.


رییس سابق سازمان نظام پزشكی به سازماندهی و مدیریت انتقال مجروحان و امداد و نجات اشاره كرد و افزود: از برگهای درخشان تاریخ طبابت هشت سال دفاع مقدس است كه پزشكان، پرستاران و پیراپزشكان نقش بلاتردیدی در حوزه دفاع مقدس داشته‌اند.

وی اعزام پزشكان به جبهه را در دو قالب طرح قانونی و اعزام داوطلبانه عنوان كرد و یادآور شد: وجود هر رشته با هر تخصصی در شرایط جنگی احساس می‌شد.


ظفرقندی در خصوص نیروی انسانی پزشكی نیز گفت: كشور زمانی به لحاظ نیروی انسانی با مشكلات عدیده‌ای روبرو بود كه با مدیریت صحیح ساختار پزشكی در آن زمان ظرفیت را به نحوی افزایش داد ،اما امروز با معضل اشتغال روبرو هستیم كه هم اكنون اشتغال یكی از سه راس معضلات پزشكی است.

وی با تاكید بر این كه جایگاه پزشك عمومی تعریف نشده در ادامه افزود: پزشك عمومی باید جایگاه شان و منزلت خود را بیابد و چه بسا منزلت اجتماعی پزشك عمومی بالاتر از اشتغال است.

دكتر ظفرقندی اشتغال،‌منزلت اجتماعی و اقتصاد درمان را سه راس از مشكلات جامعه پزشكی عنوان كرد و یادآور شد: برای ساماندهی آن نیازمند اجرای پزشك خانواه،‌كافی بودن سرانه هستیم در هر كشوری سرانه شاخصی از توسعه است به نحوی كه سرانه سلامت كانادا 10 درصد و آمریكا 14 درصد G.D.P است.


وی با بیان اینكه سرانه و بودجه بهداشت و درمان از رشد خوبی برخوردار نیست، گفت: این افزایش همواره كمتر از تورم بوده كه در بودجه 86 از رشدی هم برخوردار نبوده است.


رشد تولیدات علمی افزایش یافته است


ایران تندترین رشد علمی را در سالهای 2004 و 2005 داشته است

به گزارش ایسنا، دكتر محمد باقر لاریجانی رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران نیز در سخنان خود با عنوان چگونگی ارتقای پژوهش پس از انقلاب اسلامی گفت:‌ مدیریت، تولید و كاربرد علم از درجه اهمیت بالایی برخوردار است .


وی ادامه داد: تولیدات علمی در سالهای اول انقلاب از سرعت خوبی برخوردار نبوده است اما طی 8 تا 10 سال اخیر سرعت خوبی پیدا كرده است. به نحوی كه در سال 2004،‌حدود 4 هزار انتشار مقاله در عرصه پزشكی داشته‌ایم.

وی در خصوص جایگاه ایران در دنیا گفت: هر چند ایران در بین یك تا 25 كشور اول به لحاظ تولیدات علمی نیست اما از سال 1995 تا 2005 (یك دوره 10 ساله) مصر رتبه 40، عربستان سعودی رتبه 47 و ایران رتبه 48 را دارد كه در یك گذاره 5 سال (از 2001 تا 2005) وضعیت مناسبی را به لحاظ تولید علم در منطقه داشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه این به معنای فقدان وجود فاصله با كشورهای دنیا نیست، در ادامه افزود: این حاكی از شتاب حركت ما در تولیدات علمی است.به نحوی كه سیر انتشارات از 81 تا 85 قابل قبول بوده است.


وی با اشاره به سرعت مناسب ایران در تولیدات علمی، گفت: ایران تندترین رشد علمی را در سال 2004 و 2005 داشته است و روند كاری ما در انتشارات فارسی بهتر از خارجی است.

دكتر لاریجانی با اشاره به فراهم آوری امكان جستجو در دانشگاه‌های علوم پزشكی گفت: روند رشد ایران نسبت به كشورهای خارجی مناسب و قابل رقابت با آن كشورها هستیم اما هنوز راه زیادی را برای پیمودن داریم.


رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران در خصوص ارتباطات تولید علم با فناوری گفت: اگرچه تا كنون در زمینه نانوتكنولوژی 5 هزارثبت اختراع وجود داشته اما چیزی به بازار نیامده و پیش بینی می‌شود در سال 2010 و 2025 تولیدات نانوتكنولوژی وارد بازار شود بنابراین بین تولید علم و فناوری شكاف زمانی، وجود دارد.


وی در ادامه توضیح داد: به لحاظ انتشار مقالات فارماكولوژی، جراحی و سپس نورولوژی رتبه‌های نخست را دارند و هرچند در تولیدات علمی به مقالات پایه توجه می شود اما نباید مقالات مروری را فراموش كرد.

لاریجانی با بیان اینكه رشد تولیدات علمی ایران گزارش موردی نبوده است، گفت: ضریب تاثیرمقالات در كشور از سال 82 حدود 2/1 و هم اكنون 7/1 است و در چرخه جهانی ضریب تاثیر ایران از 2/0 به 4/0 افزایش یافته است.

وی در ادامه رتبه بندی ایران را در سطح منطقه مناسب برشمرد و یادآور شد:‌میزان سهم پژوهش از G.D.P از میزان متوسط رو به پایین بهتر است افزایش یابد كه هم اكنون 6/0 درصد است.

لاریجانی به ضرورت عمیق تر شدن پروژه‌های گرفته شده توسط ایران در منطقه امرو تاكید كرد و افزود: مشكلات اخلاقی از مهمترین اشكالات وارده به پروژه‌های ایرانی در امرو است. كه در این دانشگاه مركز اخلاق پزشكی وجود دارد كه در صورت وجود مجوز دوره ph.D اخلاق از امسال آغاز خواهد شد.

به گفته وی 130 مركز تحقیقاتی در كشور مصوب شده است كه تولیدات علمی را افزایش داده است.

وی با اشاره به وجود انبوهی از اطلاعات بر ضرورت طبقه بندی برای دسترسی مناسب تاكید كرد و افزود: توجه به بحث نهضت نرم افزاری،‌تبدیل علم گرایی به علم محوری و فراهم سازی بسترضروریست.

وی با اشاره به این كه ایجاد یك نقشه جامع علمی در زمینه پزشكی در حال طراحی است، گفت: تیمی در شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت در حال كار هستند تا بستر تحقیقات در كشور فراهم شود و نقشه علمی درستی وجود داشته باشد.

لاریجانی با بیان اینكه كشور چشم انداز بلند مدتی دارد،‌ افزود: آینده نگاری در علم باید جدی گرفته شود كه متاسفانه در كشور ما جایگاهی ندارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha