سرانه مصرف نمك در كشور10 تا 15 گرم در روز برای هر فرد است كه این میزان بنا بر توصیه سازمان‌های بین‌المللی باید به 2 تا 3 گرم در روز كاهش پیدا كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، با توجه به شیوع بالای بیماری‌های قلبی عروقی و پرفشاری خون در كشور، مصرف زیاد نمك به عنوان یكی از مهمترین عوامل خطر در بروز این بیماری‌ها محسوب می‌شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی اداره بهبود تغذیه جامعه معاونت سلامت وزارت بهداشت، از هر 800 مورد مرگ و میر در كشور 300 مورد ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است. با توجه به نقش نمك در بروز این بیماری‌ها و مصرف آن در كشور به میزان 5 برابر استاندارد جهانی، می‌توان به اهمیت این مسئله پی برد.

توصیه‌هایی مهم برای استفاده از نمك تصفیه شده یددار:

برای پیشگیری از برگشت اختلالات ناشی از كمبود ید در جامعه، توصیه می‌شود كه از نمك‌های یددار تصفیه شده در برنامه غذایی روزانه افراد استفاده شود. وجود ناخالصی‌ها در نمك علاوه بر ایجاد عوارض نامطلوب باعث كاهش شوری نمك شده و در نتیجه افزایش مصرف نمك را به دنبال دارد.

گرچه برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و افزایش فشار خون، مصرف كم نمك توصیه شده است، اما همان مقدار کم باید از نمك‌های یددار تصفیه شده باشد تا ید مورد نیاز بدن را تأمین نماید و از طرفی عوارض احتمالی ناشی از وجود ناخالصی‌ها در نمك نیز برطرف شود.

نمك‌های تصفیه شده یددار به دلیل خلوص بالا، میزان ید را بهتر و به مدت بیشتری حفظ می‌كند. نمك‌های یددار نباید به مدت طولانی در معرض نور خورشید و یا رطوبت قرار گیرند چرا كه ید خود را از دست می‌دهند، بهتر است نمك یددار در ظروف بدون منفذ پلاستیكی، چوبی، سفالی یا شیشه‌ای رنگی با سرپوش محكم نگهداری شود. همچنین باید به تاریخ مصرف نمك و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت و قید عبارت یددار تصفیه شده (تبلور مجدد) بر روی بسته بندی نمك دقت شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha