شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 371901

باران بی‌امان، خیال بندآمدن ندارد. هوای مشهد همچنان بارانی است و به‌گفته سازمان هواشناسی کشور، بارندگی و کاهش دما در مشهد تا یکشنبه (30اردیبهشت) ادامه دارد.

یک محله در اسارت سیل

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، شدت باران در روز چهارشنبه (26اردیبهشت) در محله سیدی مشهد باعث جمع شدن آب پشت دیوار بلند زمین‌های انتهای محله شد و شکستن دیوار بر اثر حجم بالای آب همان و خسارت دیدن خانه‌های محله همان؛ امدادرسانی که از سوی نیروهای مردمی، بسیج، شهرداری، هلال احمر، آستان قدس رضوی و دیگر نهادهای امدادی و خدماتی که از نخستین ساعات بروز حادثه آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.‌



مدارک هویتی با سیل رفت


«باران همچنان می‌بارد. نیروهای هلال احمر و امدادی در محله هستند. لایروبی خانه‌ها از گل و لای انجام شده، اما وضعیت اهالی نابسامان است.» این جملات روایت عینی الهام مهدیزاده، خبرنگار محلی از وضعیت محله سیدی است. مهدیزاده ادامه می‌دهد: «هر چند لایروبی انجام شده، اما خط گل و لای روی در و دیوار و اتاق‌های خانه‌ها مشخص است. گل و لای سیلاب به همه اسباب و وسایل خانه نفوذ کرده که برخی از افراد حتی مدارک هویتی‌شان را از دست داده‌اند.»


مهدیزاده درباره حجم آب وارد شده به خانه‌های طبقه همکف می‌گوید: «آب به قدری زیاد بوده که لباسشویی و یخچال را جابه جا کرده و روی اپن آشپزخانه آورده است. با کمک نیروهای جهادی بعد از لایروبی، وسایل جابه جا شدند.» محله سیدی در حاشیه شهر مشهد است. مهدیزاده می‌گوید که خانه‌ها چندان استحکام لازم را ندارند و حالا هم بوی نم گرفته اند.

نیروهای جهادی اما ساعاتی بعد از لایروبی دست به‌کار شدند تا سر و سامانی به وضعیت مردم محله بدهند. مهدیزاده می‌گوید: «مردم و نیروهای جهادی پتو آورده اند. برخی داوطلب شدند و فرش‌ها را به قالیشویی می‌برند، اما فعلا نگرانی اصلی برخی این است که مدارک هویتی خود را از دست داده‌اند.»


خانه‌ها جای ماندن نیست


سعید تولایی، یکی از ساکنان محله سیدی، می‌گوید: «هم‌اکنون گل و لای خانه‌ها با کمک نیروهای امدادی جمع شده، اما خانه‌ها قابل سکونت نیست.» او می‌گوید که بیشترین مشکل در محله سیدی مربوط به خیابان سپاه 69 است که بیشترین آسیب و خسارت را از سیل دیده است. تولایی ادامه می‌دهد: «بیشتر ساکنان این محله قشر کارگر هستند و تمام لوازم برقی‌شان در این سیلاب از بین رفته است؛ اسناد و مدارک که جای خود دارد.» به‌گفته او، اسکان اضطراری اهالی محله از همان ساعات اولیه سیل انجام شده است.



مقاوم‌سازی خانه‌ها در اولویت


علی حسنی، یکی از معتمدان محله سیدی است که به همشهری می‌گوید: «به‌دلیل خشکسالی‌های قطعی سال‌های قبل، ساخت و سازها انجام شده بود که وقوع این سیل باعث شد تا این بار راهکارهای اصولی جایگزین شود. هم‌اکنون همه نیروهای امدادی و خدماتی در محله، پای کار هستند. از هلال احمر و شهرداری تا کمیته امداد و آستان قدس رضوی.»

حسنی می‌گوید: اهالی برخی از خانه‌ها که به‌شدت آسیب دیده، اسکان اضطراری داده شدند و بعد از آواربرداری میزان خسارت آنان از سیل مشخص می‌شود. حسنی ادامه می‌دهد: «اهالی محله سیدی از قشر کم‌بضاعت جامعه هستند و لازم است خانه‌هایشان مقاوم‌سازی شود و فکری به حال وسایلی که در سیل از دست داده اند، بشود.»


یک محله در اسارت سیل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha