برنامه‌ریزی و اقدامات کارشناسانه از سوی دولت و سازمان‌های مربوطه می‌تواند وابستگی تولید شیر خشک به خارج را بهبود بخشیده و از نگرانی‌های اجتماعی در این زمینه بکاهد.

دولت چگونه می تواند از تکرار بحران کمبود شیرخشک جلوگیری کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس : کمبود شیر خشک در داروخانه‌ها در پاییز ۱۴۰۲ نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرد. حدود ۲ میلیون کودک زیر ۲ سال در کشور زندگی می‌کنند که نزدیک به نیمی از آنها از شیر خشک رگولار یا رژیمی استفاده می‌کنند. به این ترتیب کمبود این کالای مهم برای نورادان کشور آن هم در شرایطی که دولت توان خود را برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گذاشته است، می‌تواند مشکلات متعددی را برای خانواده‌های دارای فرزند خردسال ایجاد کند.

در این گزارش به طور مختصر بررسی می‌کنیم که چرا در آن برهه کشور دچار کمبود شیر خشک شد؛ چه اقداماتی برای برگرداندن ثبات به بازار این کالا انجام شد و چه راهکارهایی لازم ایت تا دوباره در ماه‌های آتی شاهد کمیود این محصول نباشیم.

وقوع کمبود شیر خشک در پاییز سال گذشته، ناشی از چندین عامل اصلی بوده است که سازمان‌های مربوطه تاکنون به اقداماتی برای رفع آن پرداخته‌اند.

۱. تأخیر بانک مرکزی در امضای تفاهم‌نامه سالیانه با وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه، به علت عدم پرداخت مابه‌التفاوت ریالی ارز ترجیحی تخصیص‌یافته به دارو و تجهیزات پزشکی.

۲. ناهماهنگی سازمان توسعه تجارت در تغییر گروه ارزی اقلام سلامت‌محور بدون هماهنگی با سازمان غذا و دارو.

۳. عدم ایجاد مکانیسم‌های کنترل مصرف توسط سازمان غذا و دارو پیش از وقوع کمبود.

پس از وقوع کمبود، دستگاه‌های مربوطه علی‌الخصوص سازمان غذا و دارو علاوه بر واردات فوریتی شیر خشک به‌علت کمبود موقت تولید داخل، تدابیر مهمی اندیشیدند

:۱. تغییر ارز واردات مواد اولیه شیر خشک از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸۵۰۰ تومان.

۲. محدودیت عرضه شیر خشک یارانه‌ای در داروخانه‌ها: ۱۰ عدد در ماه، صرفاً به‌ازای کد ملی کودکان زیر دو سال.

۳. اعطای یارانه شیر خشک به داروخانه‌ها از طریق سازمان بیمه سلامت، مشابه آنچه در طرح دارویاری برای دارو رقم خورد.

علی‌رغم این اقدامات مثبت، اما راه‌حل اصلی برای اینکه خیال مردم و مسئولین از تأمین شیر خشک نوزادان راحت باشد، اقزایش عمق تولید این محصول است؛ زیرا برخی از مواد اولیه مهم آن مثل پروتئین whey و برخی آنزیم‌ها و قندها هم‌چنان وارداتی هستند. تا زمان تحقق این موضوع، باید تغییرات دیگری هم در وضعیت فعلی اعطای یارانه شیر خشک ایجاد شوند:

۱. پرداخت یارانه شیر خشک مستقیماً به داروخانه‌ها، جهت حذف میزان تأخیر پرداخت بیمه

۲. اولویت پرداخت یارانه شیر خشک توسط سازمان بیمه سلامت به داروخانه‌هایی که با این سازمان قرارداد ندارند. این داروخانه‌ها از ابتدای آغاز طرح جدید در پاییز سال گذشته تاکنون، هیچ یارانه‌ای بابت فروش ارزانتر شیر خشک به مردم دریافت نکرده‌اند!

۳. اطلاع‌رسانی عمومی مبنی بر عدم تفاوت مصرف بین برندهای مختلف شیر خشک.اصرار برخی خانواده‌ها به مصرف نوع خاصی از شیر خشک، باعث کمبود در آن برند و ایجاد تلقی کمبود در کل بازار می‌شود. برای این کار می‌توان از ظرفیت شبکه‌های بهداشت و همین‌طور رسانه‌های عمومی استفاده کرد.

طبق بررسی‌های مرکز تحقیقات ثریا، بعد از انجام این گام‌های موقت، نیاز است تا دولت سیاست‌هایش را به سمت تشویق تولیدکنندگان داخلی به افزایش عمق تولید شیر خشک ببرد:

۱. تغییر نحوه پرداخت یارانه شیر خشک: به‌جای پرداخت به داروخانه‌ها، مبلغ یارانه در قالب بسته بهداشتی و غذایی حمایت از مادران دارای فرزند زیر دو سال (طرح یسنای وزارت تعاون) به خانوارها اعطا شود.

۲. تغییر ارز ۲۸۵۰۰ تومانی واردات مواد اولیه شیر خشک به نرخ ارز تالار دوم پس از تغییر نحوه پرداخت یارانه

۳. ارائه برنامه راهبردی جهت تولید مواد اولیه شیر خشک توسط کارخانه‌های تولیدکننده

۴. خرید تضمینی دولت از این کارخانه‌ها

۵. حذف تدریجی ارز واردات مواد اولیه به‌ازای معادل ارزی خرید تضمینیدر واقع پس از اینکه دولت یارانه شیر خشک را مستقیماً به خانوارها تخصیص داد، یارانه فعلی را حذف نموده تا تولیدکنندگان برای ایجاد زیرساخت افزایش تولید مواد اولیه رغبت داشته باشند. دولت نیز با اعمال سیاست خرید تضمینی، به همان میزانی که مواد اولیه را از تولیدکنندگان خریداری نمود، میزان واردات را کاهش داده تا بر اساس یک برنامه مدون، به تدریج شاهد قطع وابستگی این محصول مهم به خارج باشیم.

برنامه‌ریزی و اقدامات کارشناسانه از سوی دولت و سازمان‌های مربوطه می‌تواند وابستگی تولید شیر خشک به خارج را بهبود بخشیده و از نگرانی‌های اجتماعی در این زمینه بکاهد.با توجه به اهمیت این مسئله، انتظار می‌رود که سازمان‌های ذیربط با همکاری و هماهنگی، به جهت افزایش عمق تولید شیر خشک و تضمین تأمین این ماده اساسی غذایی، اقدامات لازم را به سرعت انجام دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha