یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بیش از ۳ برابر با احتمال دندان قروچه مواجه هستند.

اختلال استرس پس از سانحه احتمال دندان قروچه را ۳ برابر می کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از هلث دی نیوز، مطالعه کوچک روی ۷۶ بزرگسال برزیلی که ۳۸ نفر مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بودند و ۳۸ نفر بدون این عارضه تشخیص داده شدند بروز دندان قروچه در طول روز را بررسی کرد.

دکتر «آنا کریستینا د اولیویرا سولیس»، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه سائوپائولو برزیل، گفت: «مطالعه ما نشان داد که اختلال استرس پس از سانحه می‌تواند در قالب دندان قروچه و سطح بالاتر درد پس از معاینه بالینی دندان آشکار شود. این شرایط نیاز به اقدام مشترک روانپزشکان، روانشناسان و دندانپزشکان در غربالگری و درمان هر دو بیماری دارد.»

با توجه به اطلاعات پیش‌زمینه ارائه‌شده توسط محققان، تصور می‌شود که بین ۸ تا ۳۰ درصد افراد معمولاً در ساعات بیداری دندان‌های خود را به هم می‌سایند.

به گفته محققان، در حالی که به خوبی مشخص شده است که اختلال استرس پس از سانحه می‌تواند به روش‌های روان‌شناختی، مانند بازگشت به گذشته، کابوس‌های شبانه، بی‌خوابی و رفتارهای خود تخریب‌کننده ظاهر شود، اما مطالعات کمی در مورد تأثیر آن بر سلامت دهان و دندان انجام شده است.

همه افراد حاضر در این مطالعه تحت معاینه قرار گرفتند تا سلامت دندان‌ها و لثه‌هایشان مشخص شود.

سولیس در یک نشریه خبری گفت: «بهداشت دهان و دندان با این مشکل مرتبط نیست. معاینه پریودنتال، که شامل اندازه گیری پلاک باکتریایی و خونریزی لثه بود، نشان داد که بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه و گروه شاهد از سطح سلامت دهان و دندان مشابهی برخوردار بودند.»

به گفته تیم تحقیق، این شرایط می‌تواند به این معنی باشد که دندان قروچه و افزایش درد دندان می‌تواند نشانه‌های هشداردهنده یک مشکل روان‌پزشکی زمینه‌ای مانند اختلال استرس پس از سانحه باشد.

سولیس گفت: «به همین دلیل، ابزارهای غربالگری روانپزشکی باید در مراقبت‌های معمول از بیمار استفاده شود و به بیماران توصیه شود که به دنبال درمان‌های کمکی باشند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha