یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 335049

درخت ، هویت پنجره هاست . جوانه ، شعر درخت است و غنچه ، معنی عشق . . . «روز درختکاری مبارک»

روز درختکاری

به گزارش سلامت نیوز : روز درختکاری در بسیاری از کشور های جهان گرامی داشته می‌شود.این روز برای نخستین بار توسط جولیوس استرلینگ مورتون  از ایالت نبراسکای آمریکا در تاریخ ۱۰ آوریل ۱۸۷۲ پایه گذاری شده و بعدها این روز در ایالات متحده آمریکا به چهارمین جمعه آوریل، منتقل شد.

در ایران، روز 15 تا 22 اسفند ماه به عنوان «هفته منابع طبیعی» نامگذاری شده است که نخستین روز این هفته یعنی 15 اسفند «روز ‌درختکاری‌»است. 

در سراسر جهان در این روز برای کمک به حفظ محیط زیست، نفس کشیدن زمین و انسان ها و حفظ زیستگاه حیوانات، با استقبال عمومی مردم، درختان بسیار زیادی کاشته می شود. اهمیت درختان در برخی کشورها  و مناطق  به قدری زیاد است که اگر در زمان احداث یک ساختمان و یا هر پروژه دیگری در مسیر ساخت و ساز، درختی وجود داشته باشد، آن درخت هرگز قطع نشده و به زندگی اش ادامه خواهد داد و این مسیر پروژه است که تغییر خواهد کرد.

اگر قصد کاشت نهال و یا درخت را دارید حتما به نوع آن دقت کنید.

 برای اینکه این درختان در دراز مدت به شکل یک سرمایه گذاری باشند، باید درخت و یا نهال را متناسب با عمر؛ آب و هوا و اقلیم منطقه ، شرایط خاک و محیط زیست  انتخاب کرد؛ بهترین نهال ها برای روز درختکاری، آن هایی هستند که به آفت حساس نیستند و در اثر حمله حشرات و آفت ها خیلی زود از بین نمی روند.هوای ابری بهترین زمان برای کاشت نهال ها بوده و آب و هوای خیلی سرد و یا خیلی گرم مناسب نمی باشند.همچنین باید به وضعیت بحرانی آب توجه داشت و از کاشت درختانی که متناسب با منطقه نیستند و یا آب زیادی را برای سلامت خود احتیاج دارند مثل مثل توت، هلو، آلو، آلبالو در مناطق خشک و کم آب پرهیز کرد.درختانی مانند انجیر،انگور و زیتون هم مثمر هستند و هم به آب کمی احتیاج دارند.( البته حتما به  اقلیم منطقه ی خود توجه داشته باشد)

به مکانی که میخواهید درخت خود را بکارید حتما دقت کنید.

مناطق نزدیک به تیر چراغ برق،لوله کشی گاز، مکان هایی که محل کابل کشی هستند و یا باغچه هایی که بستر آنها پوشیده از سیمان و یا گچ و مواد شیمیایی نامناسب برای درخت است، سلامت درخت را تهدید می کنند.

مراقب  نهال  خود باشید

نهال شما در مقابل  طبیعت همانند کودکی است که توجه زیادی برای رشد و تکامل خود احتیاج دارد. آن را  تنها نگذارید و تا جایی که می توانید به آن عشق بورزید. پس از کاشت نهال تمامی مراقبت‌های زراعی از قبیـل آبیاری،وجین علف‌های هرز، پاجوش‌گیری، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، هرس درختـ بایـد در زمان مناسب خود انجام شود تا نهال‌ به خوبی بتواند رشد کند. اگر اطلاعات کافی برای مراقبت از آن ندارید، حتما از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

روز درختکاری

درخت نیز از شما مراقبت خواهد کرد

جنگل ها زیستگاه حیوانات مختلفی هستند که مانند مادری با دامن سبز تمام حیوانات را در آغوش خود گرفته و به آنان عشق می ورزد. این مادر مهربان علاوه بر این که اکسیژن کره ی زمین را تامین میکند، ثمر می دهد و مارا با میوه های شیرین خود شاداب می کند، مزیت های دیگری نیز برای حیات بشری دارد.یکی از بهترین مزیت های درختان جلوگیری از اتفاقات ناگوار همچون سیل است.درختان گاز های گلخانه ای را به جان می خرند و هوای تازه را برای شما باقی می گذارند.درختان با توجه به سایه‌ای که ایجاد می‌کنند، نقش بسیار مهمی برای خنک کردن زمین دارند.. همچنین تبخیر شدن آب روی برگ درختان نیز می‌تواند باعث خنک شدن محیط شود. انبوه درختان در یک شهر می‌توانند تا ۱۰ درجه دمای محیط را خنک‌تر کنند.درختان نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه‌ها دارند، چرا که سه درخت بالغ در اطراف یک خانه می‌توانند نیاز به تهویه مطبوع آن خانه را تا ۵۰ درصد کاهش دهند. اگر نگران سلامت کودکان خود هستید به درختان آسیب نزنید زیرا درختان قادرند تا حدود ۵۰ درصد از اشعه‌های ماوراء بنفش که یکی از عوامل ایجاد سرطان پوست است را کاهش دهند.

شاداب باشیم

درختان مادرانی هستند که وقتی کنارشان قرار می گیریم همواره حس بهتری نسبت به خود و زندگی پیدا میکنیم. تنها کافیست چند دقیقه زیر سایه ی یک درخت بشینید و به برگ های زیبای آن خیره شوید و یا کمی مدیتیشن انجام دهید تا آرامش  گرفته و بهتر از قبل به مسیر خود قدم بگذارید.جالب است بدانید که کودکان مبتلا به ADHD (نقص توجه - بیش فعالی) زمانی که به طبیعت دسترسی پیدا می‌کنند، علائم کمتری از خود بروز می‌دهند.

در آخر

هر یک از ما می توانیم با کاشت یک نهال مناسب در سلامت خود و محیط زیستمان نقشی داشته باشیم. همچنین با این کار سهمی در درخشندگی آینده ی فرزندانمان خواهیم داشت زیرا  چند برابر بیشتر از ما به محیط زیست و شادابی آن احتیاج  خواهند داشت.تنها کافی است که به هر درخت و یا هر نهال به چشم یک دوستی نگاه کنیم که در آینده ای نه چندان دور دست یاری به سوی ما دراز خواهد کرد و مارا از  نعمت های خود بهره مند خواهد کرد.حال چه سایه اش باشد، چه میوه اش و یا اکسیژنی که برای ما تولید می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha