در حالیکه متولیان بخش سلامت اعلام کردند که مشکلی در خصوص تولید و تامین دارو وجود ندارد، روز گذشته رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی تهران خبر از حذف 500 قلم داروی پایه ای از لیست داروهای تحت پوشش تامین اجتماعی داد. علی دهقان کیا با اعلام این خبر گفت : این تصمیم از سوی نهادهای بالادست از جمله شورای عالی نظام پزشکی که نمایندگانی از سازمان تامین اجتماعی و سایر نهادهای مرتبط در آن عضویت دارند، گرفته شده است.

تبعات حذف 500 قلم دارو از لیست تامین اجتماعی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، در حالیکه چنین تصمیم هایی تنها می تواند باعث رنجش بازنشستگان که بیشتر از کارگران به خدمات درمانی نیاز دارند بشود به همین دلیل هزینه‌های کمر شکن درمان و حقوق حداقلی آن‌ها جوابگوی تامین درمان آنان نیست.‌ وی با ذکراینکه انواع شربت ها و قرص های سرماخوردگی که جزء پر مصرف ترین داروها محسوب می شوند در این لیست 500 قلم داروی حذف شده هستند گفت: اگر بخواهیم صادق باشیم، کشور در زمینه دارو درآستانه بحران قرار دارد.از سویی متاسفانه ارز 4200 تومانی دارو به ارز نیمایی 28000 تومانی تبدیل شد که این به معنای 7 برابر شدن قیمت مواد اولیه وارداتی دارویی که باعث می شود تا تولید کننده عملا از تولید دارو منصرف شود چون با خودش می گوید در این شرایط من باید داروی خودم را با چه قیمتی بفروشم؟!

بدهی دولت در برابر بدهی تامین اجتماعی

بدهی سازمان تامین اجتماعی از دولت یکی از موضوعاتی است که سالهاست نه تنها مورد اختلاف می باشد که هنوز به نتیجه ای نرسیده است. دهقان کیا در این زمینه نیز می گوید: براساس قانون دولت باید هزینه درمان بیماران کرونایی، تصادفات و درمان نیروهای کشوری را به تامین اجتماعی بپردازد. تامین اجتماعی در حال حاضر چیزی حدود 13 هزار میلیارد تومان از بابت درمان از دولت طلب دارد. دولت نیز در ازای خدماتی که به این سازمان داده، 8 هزار تومان از تامین اجتماعی طلب دارد. منتهی دولت چون گردن کلفت تر است می گوید تا شما بدهی اتان را ندهید، دیگر به شما خدماتی نمی دهیم ولی از آنجاییکه با تغییر ساختار سازمان تامین اجتماعی مدیر عامل آن، عملا به نوعی زیر مجموعه دولت محسوب می شود، نمی تواند حقش سازمان را از دولت بگیرد یا بگوید به این اقشار خدمات درمانی نمی دهم! به گفته وی، این کم کاری ها در حالی صورت می گیرد که دولت و مقام معظم رهبری بارها اعلام کرده اند که شرایط درمان ایده ال آن است که وقتی فرد بیمه شده ای بیمار می شود، همه فکر و ذکرش درمان باشد نه تامین هزینه درمان و یا خرید دارو و...

این کارشناس حوزه سلامت با تاکید براینکه با ادامه این رویه هر روز به خیل بیمه شدگان ناراضی از سیستم درمانی تامین اجتماعی افزوده خواهد شد گفت: واقعیت این است که هر چقدر که جلوتر می رویم وضعیت بدتر می شود. مثلا قبل از سال 83 ، درمان الزام را داشتیم که به دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم انجام می شد. در این شیوه و براساس روش غیرمستقیم، بیماران سرپایی 30 درصد و بیماران بستری باید 10 درصد فرانشیز می پرداختند. الان براساس تبصره ماده 2 قانون ساختار نظام تامین اجتماعی، بیمه شدگان قرار بوده دو نوع بیمه داشته باشند. بیمه همگانی و بیمه تکمیلی.

وی افزود: از 18 سال قبل قرار شد دولت ظرف 6 ماه لایحه ای را مصوب کند که براساس آن مشخص شود یک فرد بازنشسته بیمه شده تا چه سقفی می تواند بدون فرانشیز از خدمات درمانی استفاده کند. اما تاکنون این لایحه نوشته نشده است. در مورد بیمه تکمیلی نیز از 205000 هزینه بیمه تکمیلی نیمی از آن را سازمان تامین اجتماعی می پردازد و نیمی را خود بازنشستگان. اما وقتیکه برای درمان به بیمارستان و درمانگاه و... مراجعه می کنید خواهید دید که این بیمه تکمیلی عملا فایده ای ندارد و باز هم بازنشسته ها مجبورند بخش قابل توجهی از هزینه ها را خودشان تامین کنند.

وی با اشاره به مراجعه همیشگی بازنشستگان به کانون‌های بازنشستگی تامین اجتماعی و اعتراض به نحوه خدمات درمانی در مراکز درمانی سازمان اظهار داشت: حالا کار به جایی رسیده که قرص سرماخوردگی و شربت‌های ساده نیز تحت پوشش تامین اجتماعی نیستند و افراد باید از جیب خود هزینه این داروها را پرداخت کنند که با توجه به توان مالی بازنشستگان این امکان برای بسیاری از آنان میسر و امکان پذیر نیست. این در حالی است که بازنشستگان بیشتر از کارگران به خدمات درمانی نیاز دارند به همین دلیل هزینه‌های کمر شکن درمان و حقوق حداقلی آن‌ها جوابگوی تامین درمان آنان نیست.

بیمه شدگان، عاجز از تامین هزینه ها

رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی تهران در ادامه در خصوص وضعیت بستری های سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: اصولا درمان بیمه شدگان در صورت بستری شدن در بیمارستان های تامین اجتماعی رایگان است اما همین درمان یا جراحی؛ در بیمارستانی دولتی تا 2 برابر و در بیمارستان های خصوصی تا 4 برابر برای بیمارهزینه در بردارد.

وی با هشدار در مورد اینکه با ادامه این رویه، در آینده ای نزدیک باید منتظر فاجعه و بحرانی جدی در نظام درمان بیمه شدگان باشیم گفت: می گویند درمان بیمه شدگان 65 سال به بالا مجانی است. اما کافی است سری به مراکز درمانی بزنید تا ببیند سرویس دهی به آنها واقعا رایگان است یا خیر؟! الان این قشر وقتی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند باید باز هم بخش قابل توجهی از هزینه هایشان را خودشان بپردازند.

دهقان کیا تاکید کرد: قبل از بحرانی شدن شرایط دولت باید فکری برای اصلاح ساختار درمان کشور بکند.

چون همانطور که گفتم سیستم درمان تامین اجتماعی ما واقعا فاجعه است و اگر با همین دست فرمان جلو برویم باید منتظر فاجعه بزرگ در این حوزه باشیم. در عین حال از معاون درمان سازمان تامین اجتماعی نیز انتظار می رود تا در خصوص تامین دارو برای بیمه شدگان فکری اساسی کند چرا که همانطور که گفتم، با ادامه وضع موجود بازنشستگان از تامین هزینه‌های درمان خود عاجز هستند و باید منتظر هر اتفاق ناخوشایندی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha