این داستان غم انگیز کارد به استخوان رسیدن نظام سلامت کشور است. دولتی که دغدغه ای برای تامین داروی مردم ندارد و وزارت بهداشتش در حال دستاوردسازی وزارت بهداشت برای بزرگنمایی کارنامه عملکرد دولت! و هر از گاهی با تشر نمایندگان مجلس وعده هایی میدهد و مردمی که روزانه آواره بیمارستانها و داروخانه ها برای دریافت دارو یا درمان عزیزانشان هستند.

وعده جدید وزیر بهداشت:تسهیلات ۳۰ هزار میلیاردی به شرکت‌های دارویی/تخصیص ارز دولتی به دارو،تجهیزات پزشکی و شیرخشک

اختصاص بودجه واژه ای که این روزها بیشتر میشنویم و همه مسوولین عدم تخصیص بودجه به موقع و کافی را دلیل بروز بحران های نظام سلامت مانند دارو و یا برنامه پزشک خانواده میدانند.

حالا اما وقتی کارد به استخوان نظام سلامت رسیده وزیر بهداشت از تقویت دیپلماسی سلامت در دولت سیزدهم یاد میکند و با اشاره به پیگیری مستمر وزارت بهداشت و بانک مرکزی برای تامین ارز دارو، از حل بخش عمده‌ای از مشکلات ارزی دارو و تجهیزات پزشکی خبر داده.

به گزارش سلامت نیوز بهرام عین‌اللهی در نشستی که در سازمان غذا و دارو و با حضور رییس و مدیران این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: رئیس جمهور و معاون اول پیگیر مسائل حوزه دارو هستند و نسبت به این اقلام اهتمام ویژه دارند. سال گذشته خدمات سلامت ۱.۷ برابر نسبت به سال قبل از آن افزایش پیدا کرد که این افزایش خدمات، نیاز به منابع بیشتری دارد. وی به کاهش تعرفه مالیات ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی از گمرک اشاره کرد و افزود: همه تلاش ما این است که با کمک بانک مرکزی، ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی را تامین کنیم.

به گفته وزیر بهداشت ، بیشترین میزان مصرف سرم در سال‌های اخیر اتفاق افتاده و سازمان غذا و دارو با مدیریت مصرف سرم، از کمبود آن در کشور جلوگیری کرده است.

عین‌اللهی هم مانند دیگر کارشناسان حوزه سلامت بسیاری از مشکلات حوزه دارو به طور مستقیم ناشی از تحریم و عدم امکان انتقال منابع ارزی میداند و با تاکید بر لزوم تسهیل شرایط حضور سرمایه‌گذاران خارجی دارو و تجهیزات پزشکی در کشور، افزود: از ضعف‌های صنایع داروسازی، ناکافی بودن صادرات است. رئیس جمهور در مذاکرات دوجانبه، چندجانبه و در دیدار با مقامات شماری از کشورها، زمینه افزایش صادرات دارو و تجهیزات پزشکی را فراهم کرده‌اند و با چنین امکانی لازم است همزمان با رشد تولید، شاهد افزایش صادرات نیز باشیم.

در این نشست اعضای هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی و انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی هم به بیان مسائل خود در تامین دارو و تجهیزات پزشکی پرداختند.

۱۲ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دارویی پرداخت می‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اختصاص ۱۲ هزار میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت معوقات دارویی و حمایت از صنایع دارویی در آینده نزدیک خبر داد.

عین اللهی در حاشیه نشست با هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی و انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی درمورد تامین ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی گفت: تا امروز ۷۰۰ میلیون دلار پروفورما ثبت شده و ۵۰۰ میلیون دلار نیز در مراحل نهایی قرار دارد که به سرعت در حال انجام است.

وی با اشاره به تفاهم وزارت بهداشت، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص ارز مورد نیاز در تامین دارو و تجهیزات پزشکی، افزود: تا پایان سال، ۱.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای دارو، تجهیزات، ملزومات مصرفی پزشکی و شیرخشک اختصاص داده خواهد شد که با تامین به موقع ارز، مشکل خاصی در این حوزه نخواهیم داشت.

عین‌اللهی با بیان اینکه نقدینگی، نیاز اصلی شرکت‌های دارویی برای واردات دارو و مواد اولیه است، اظهار داشت: بانک مرکزی مقرر کرد، ۳۰ هزار میلیارد تومان از طریق بانک‌های عامل به شرکت‌های دارویی، تسهیلات پرداخت شود تا بتوانند ارز مورد نیاز خود برای دارو و مواد اولیه را تامین کنند که این مهم می‌تواند برخی از مشکلات صنایع داروسازی را حل کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه عوارض گمرکی از دیگر مشکلاتی بود که برخی شرکت های دارویی برای واردات دارو با آن رو به رو بودند، تصریح کرد: در جلسه سران قوا، کاهش عوارض گمرکی از چهار به یک درصد برای دارو، تجهیزات پزشکی، شیرخشک و لوازم مصرفی پزشکی تصویب شد.

قبل از آن به دلیل اینکه ارز لازم برای واردات مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی به شرکت های دارویی اختصاص نیافته بود و وضعیت دارو بغرنج تر شد تا جایی که اخبار منتشره نشان دهنده این بود که تقریبا از ابتدای امسال تاکنون میزان ترخیص تجهیزات پزشکی از گمرک چندان قابل توجه نبوده است. سلمان اسحاقی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته بود : « حدود ۳۶۰ تن تجهیزات پزشکی به ارزش ۴۱۱میلیون دلار در گمرک به‌دلیل کاهش نیافتن حقوق گمرکی از 4به یک‌درصد معطل مانده است. »

جلال غفارزاده، مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی البته دلیل آن را آن را افزایش عوارض گمرکی دانشت و گفت :« واردکنندگان برای ترخیص تجهیزات پزشکی باید حدود 25درصد عوارض گمرکی پرداخت می‌کردند.»


وزیر بهداشت اما در مورد مالیات بر ارزش افزوده حاصل از واردات دارو و تجهیزاتی که مشابه داخلی ندارند گفته: با معافیت این اقلام از مالیات بر ارزش افزوده، کمک خوبی به واردات و تامین نیازهای دارویی خواهد شد.

این اظهارات در حالی از سوی وزیر بهداشت مطرح میشود که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تهدید کرده که اگر تا یک یا دو ماه آینده مشکل دارو حل نشود اقدامات نظارتی دیگری مانند ماده ۲۳۴ را پیگیری می‌کنیم.

وی پیش از این در اردیبهشت ماه باز هم تهدید کرده بود چنانچه طی دو تا سه هفته اخیر شاهد انجام اقدامات جدی نباشیم مسائل را به صورت مکتوب خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال خواهیم کرد زیرا نگرانی جدی در رابطه با سلامت مردم داریم.

گفتنیست ماده 234 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در بحث نظارتی است و اگر از سوی وزیر یا مسئولین دستگاه‌های زیرمجموعه آن تخلفی صورت گیرد براساس این باید توضیح دهند اگر هم توضیح قانع کننده نباشد به قوه قضاییه اعلام می شود.»

بیشتر بدانید : تهدید رییس کمیسیون بهداشت به اعمال ماده 234/ادامه یافتن مشکلات دارو یعنی سلامت مردم در اولویت دولت آقای رییسی نیست


دکتر علی اصغر باقرزاده نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در توضیح بیشتر این ماده قانونی گفت: « بر اساس ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هرگاه حداقل 10 نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور و یا وزیر و یا مسئولین دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام کنند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌گردد. بر این اساس، کمیسیون حداکثر ظرف مدت ده ‌روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهار نظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.»

عین‌اللهی با اشاره به آغاز برنامه سلامت خانواده در ۵۸ شهرستان و کاهش ۹۵ درصدی هزینه‌های خدمات درمانی برای مردم با استفاده از این طرح، ابراز امیدواری کرد؛ هرماه با پیوستن تعداد بیشتری از شهرستان‌های کشور به طرح سلامت خانواده، بخش زیادی از دغدغه‌های مردم در این حوزه برطرف شود.


وی تصریح کرد: درصورتیکه شخصی نیاز به بستری دارد که ۹۵ درصد هزینه بستری و خدمات درمانی را دولت پرداخت می‌کند و فقط پنج درصد بر عهده بیمار است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: سال گذشته سه دهک نخست جامعه بدون اینکه پولی پرداخت کنند به صورت رایگان، بیمه سلامت شدند. امسال نیز با تصویب هیات دولت، هزینه‌های بیمه برای دو دهک بعدی رایگان شد و به این ترتیب اکنون پنج دهک جامعه به صورت رایگان از خدمات بیمه بهره‌مند هستند. پرداخت حق بیمه سلامت برای دهک‌های بالاتر نیز مشمول تخفیف شده است.

وی افزود: اکنون با احتساب جمعیت روستایی، بیش از ۳۲ میلیون نفر بدون پرداخت هزینه می‌توانند از بیمه سلامت استفاده کنند.

و این در حالیست که حسین فرشیدی معاون وزیر بهداشت در گفتگویی با مهر اجرای برنامه پزشک خانواده را به اختصاص بودجه گرده زد و گفت : «برای اجرای طرح پزشک خانواده در سطح یک در روستاها و پزشک عمومی در شهرها ۱۸.۵ همت در نظر گرفته شده است و اگر سازمان برنامه و بودجه به موقع این بودجه را در اختیار ما قرار دهد، امسال می‌توانیم طرح را در سطح کشور گسترش دهیم.»

این داستان غم انگیز کارد به استخوان رسیدن نظام سلامت کشور است. دولتی که دغدغه ای برای تامین داروی مردم ندارد و وزارت بهداشتش در حال دستاوردسازی وزارت بهداشت برای بزرگنمایی کارنامه عملکرد دولت! و هر از گاهی با تشر نمایندگان مجلس وعده هایی میدهد و مردمی که روزانه آواره بیمارستانها و داروخانه ها برای دریافت دارو یا درمان عزیزانشان هستند.

نمونه اش در نامه ای که نامه سرگشاده جمعی از خانواده‌های کودکان هموفیلی به رییس‌جمهور میتوانید ببینید.کاش اینبار فقط وعده نباشد که گوش ما از حرفها و وعده وعیدها پر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha