ساختمان جدید بیمارستان شهدای تجریش بنام بیمارستان غدیر قرار است جمعه با حضور ابراهیم رییسی رئیس جمهور افتتاح شود.این در حالیست که سوای مساله جنجال برانگیز هزینه کرد 5 میلیاردی برای تبلیغات افتتاح بیمارستان این سوال مطرح است که آیا دولت توان خرید و به روز رسانی تجهیزات جدید و مدرن برای این بیمارستان را در ده سال آینده دارد یا قرار است این بیمارستان هم به جرگه بیمارستانهای فاقد تجهیزات لازم برای درمان مردم بپیوندد؟

۵ میلیارد هزینه ی تبلیغات بیمارستان غدیر؟/کاش دولت برای حل مشکلات درمان مردم همینقدر سخاوتمندانه خرج میکرد!

به گزارش سلامت نیوز ساختمان جدید بیمارستان شهدای تجریش بنام بیمارستان غدیر قرار است جمعه ۱۶ تیرماه با حضور ابراهیم رییسی رئیس جمهور افتتاح شود. افتتاح این بیمارستان بعد از افتتاح بیمارستان مهدی کلینیک حواشی های بسیاری به دنبال داشته .بیمارستانی که پیشتر به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی آتش نشانی و عدم رعایت استانداردهای مورد نیاز بیمارستانی موجب جنجال رسانه ای شده بود.

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اعلام خبر افتتاح این بیمارستان گفت: « در روزهای آینده شاهد افتتاح رسمی پروژه عظیم کلان بیمارستان "غدیر" خواهیم بود که در بستر مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی شهدای تجریش ساخته شده است.بیمارستان غدیر با ظرفیت ۸۲۱ تخت مجهز به مدار ارائه خدمات استان تهران افزوده خواهد شد که با توجه به قدمت دیرینه بیمارستان شهدای تجریش، این مرکز در طول سال‌های گذشته ماهیت ارجاعی داشته و بیماران از تمام شهرستان‌ها و استان‌های کشور برای دریافت خدمات تخصصی و فوق تخصصی توسط اساتید برجسته به این مرکز مراجعه می‌کردند.

وی در ادامه گفته : « تعدادی از بخش‌های تخصصی یا فوق تخصصی که در گذشته بیمارستان شهدای تجریش فاقد آنها بوده، مانند جراحی فک و صورت، به مجموعه ناوگان ارائه خدمات جدید این بیمارستان افزوده خواهد شد.»

این در حالیست که شورای شهر تهران هم نسبت به افتتاح این پروژه واکنش مثبتی نشان نداده چرا که به قول سیداحمد علوی عضو شورای اسلامی شهر تهران افتتاح این بیمارستان در محدوده خیابان تجریش و اطراف را به لحاظ ترافیکی منطقه را قفل تر خواهد کرد.

علوی گفته که برای ساخت این بیمارستان پارکینگی در نظر گرفته نشده و بیش از ۲ هزار کسری پارکینگ وجود دارد. از دو روز پیش هم لیستی برای تبلیغات افتتاح این بیمارستان در رسانه ها و شبکه های اجتماعی دست به دست می شود.

بیمارستان مجهز غدیر با زیربنای 2 هزار متر مربع در پنج بلوک و 13 طبقه با ظرفیت 821 تخت است . این بیمارستان شامل تجهیزات مدرن از جمله اتاق‌های عمل جراحی هوشمند با 24 تخت، بخش‌های ویژه CCU، NICU، ICU، زایمان LDR، اورژانس پیشرفته مجهز به هلی‌پورت هوایی، آنژیوگرافی مغز، تصویربرداری، دیالیز، فیزیوتراپی، درمانگاه‌های فوق‌تخصصی، آزمایشگاه، بخش‌های بستری زنان و مردان و کودکان است.

تجهیزات این بیمارستان از دی ماه سال 1400 توسط هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی تامین شده که ارزش این تجهیزات بالغ بر هزار میلیارد تومان است و این بیمارستان قرار ا ست با تعرفه‌های دولتی و بیمه‌های پایه، پذیرای بیماران از سراسر کشور خواهد بود.

حالا مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت برای تبلیغات رسانه ای افتتاح ساختمان جدید بیمارستان تجریش درخواست هزینه ۵ میلیاردی داده است. هرچند معلوم نیست که در نهایت چقدر از این هزینه در اختیار پدرام پاک آیین قرار گرفته است اما صرف این مبلغ کلان در این شرایط موجب تعجب و تاسف بسیاری از رسانه ها و فعالان صنفی شده است .مثلا هزینه ی یک میلیارد و نهصد میلیون تومانی تبلیغات در 5 مکان پربازدید تهران ،190 میلیون هزینه توئیت و انتشار محتوای توئیتری(رسانه ای که در کشور فیلتر است!!)،750 میلیون تنها برای راه اندازی پورتال ،380 میلیون برای چاپ کتاب تبلیغاتی و .....

در حالی دولت در حال مانور روی تحویل ۱۵ هزار تخت بیمارستانی است که تا همین چندی پیش بحران دارو و عدم دسترسی مردم به داروهای مورد نیازشان در رسانه ها مطرح می شد. مردمی که با یک برگه نسخه دربه‌در همه داروخانه‌های شهرند و اگر پیدا نکنند باید دست به دامان دلال‌های ناصر خسرو شوند. هزینه های درمانی گزافی که حساب و کتاب آنها را معمولا شرکتهای بیمه‌ای نمی‌پذیرند و تازه همین را هم وزیر بهداشت رد کرده و گفت : چه کسی گفته ۲۰۰ قلم کمبود دارو داریم؟ و معتقد است تمام عواملی که می‌تواند باعث شود که کمبود دارو ایجاد شود را در یکی-دو هفته اخیر کاملاً از بین برده‌ و دیگر مشکلی وجود ندارد.و بطور کل منکر کمبود داروهایی ماند آلبومین ،داروی مختص شیمی درمانی برای بیماران سرطانی و فاکتو 8 بیماران هموفیلی و ... شد.ای کاش برای رفع مشکلات درمانی مردم هم همینطور سخاوتمندانه هزینه میشد.

از طرف دیگر همانطور که روزنامه اعتماد طی گزارشی نوشته بود : « اینطور که جراحان شاغل در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی می‌گویند، مشکل و تبعات بی‌پولی بیمارستان‌ها خیلی فراتر از کمبود مثلا یک سوند یا شنت در اتاق عمل است؛ امروز اگر دستگاه‌ ام‌آرای یک بیمارستان، خراب یا مستهلک شود، امکان خرید دستگاه جدید تقریبا غیرممکن است.»

عباسیون یکی از اعضای بیمارستان آراد هم در این گزارش به اعتماد گفته:« با افزایش سرسام‌آور قیمت ارز، امروز هیچ‌کدام از بیمارستان‌ها؛ چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، توان خرید تجهیزات جدید و مدرن را ندارند. یک بیمارستان برای برپا بودن، باید طی سال به‌طور میانگین حدود 70 درصد گردش مالی داشته باشد تا به تهیه تجهیزات جدید و به‌روزرسانی زیرساخت‌ها فکر کند.»

حالا با این که تکذیبی هم از خرج چنین مبالغ زیادی تنها در زمان افتتاح این بیمارستان به رسانه ها ارسال نشده کارشناسان سلامت مانده اند که این هزینه کردها آیا برای کیفیت درمان هم برقرار خواهد بود و یا فقط زمان بریدن روبان، افتتاح مسوولین دست در دست همدیگر جلوی دوربین ها ظاهر میشوند؟ آیا تمهیدات لازم برای سرویس دهی نزدیک به هزار بیماری که قرار است از خدمات این بیمارستان بهره ببرند دیده شده و یا فقط یک پروژه عمرانی ساختمانی افتتاح میشود؟اگر این مبالغ صحیح است وزیر بهداشت نباید پاسخگوی این هزینه های گزاف از بیت المال باشد؟و در آخر با این حجم مهاجرت متخصصین پزشکی آیا در آینده ای نزدیک کسی هست که با این تجهیزات به مردم خدمت رسانی کند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha