از سال گذشته ستاد اربعین در تامین اجتماعی، برپایی موکب در خاک عراق را در دستور کار قرار داده است، تامین اجتماعی با کدام مجوز قانونی در خاک عراق موکب برپا می کند؟ و محل تامین هزینه های این موکب کجاست؟

هزینه های برپایی موکبِ تامین اجتماعی در عراق  از کجا تامین میشود؟


محمدعلی شهابی فعال صنفی حوزه سلامت در کانال تلگرامی موج سوم نوشت :از سال گذشته ستاد اربعین در تامین اجتماعی، برپایی موکب در خاک عراق را در دستور کار قرار داده است.همان طور که میدانید صندوق تامین اجتماعی یک صندوق بین النسلی و متعلق به حق الناس بوده و هرگونه برداشت از منابع آن با هر نامی، نیاز به مصوبه هیات مدیره آن هم در یک چارچوب مشخص و حقوقی دارد.

سوال اساسی این است که ستاد اربعین با کدام‌ مجوز قانونی تشکیل شده و مصوبات این ستاد بر طبق کدام بند از اساس نامه این صندوق ضمانت اجرایی پیدا میکند و هزینه های مصوب آن از چه محلی تامین می شود؟

ممکن است اعلام شود، هزینه ها ازشرکت های زیرمجموعه و یا از محل مسئولیت های اجتماعی و فرهنگی تهیه می شود، این مهم در زمانی که ۵۷ درصد جمعیت کشور و از جمله ۱۴ میلیون کودک و نوجوان ایرانی زیرخط فقر غذایی هستند (یعنی روزانه کمتر از ۲۱۰۰ کالری دریافت می کنند) توجیه مناسبی نیست. - به تناسب پوشش ۵۰ درصدی مردم ایران توسط تامین اجتماعی، حداقل ۷ میلیون نفر از آنها بیمه شده این صندوق هستند - و هیچ مسئولیت اجتماعی بالاتر از تغذیه و سلامت این نوجوانان تحت پوشش نیست.نوجوانانی که اگر از الان برای آنها اقدامات درمانی تغذیه ای شکل نگیرد، هزینه های به مراتب بیشتری صرف پیری آنها می شود.

از همه مهم تر سازمان تامین اجتماعی یک سازمان غیردولتی با ماهیت بیمه ای و نه امدادی، حمایتی یا مذهبی است و لذا اگر قرار است برای یک امر مستحب مذهبی، سیاسی مانند پیاده روی اربعین هزینه ای انجام شود، بایستی از منابع متعدد دیگر مانند آستان قدس، ستاد اجرایی و دهها جای دیگر، تامین شود.

یک ویژگی مراسم های مربوط به امام حسین در طول قرنها، ساده و مردمی بودن آن بوده و برداشت از منابع حق الناس بدون اجازه آنها نقض غرض است و مسئولین امر بخصوص هیات مدیره و بازرسی و معاونت پشتیبانی صندوق، بایستی پاسخگوی هرگونه امضای خود در این مورد باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ندارالملک IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    0 0
    نظری ندارم